«خاکشیر» نوشیدنی معجره‌آسای تابستان| از رفع عطش و گرمازدگی تا پوستی شاداب!

از زمان پارچ‌های بلور و قدیمی مادربزرگ‌ها تا لیوان‌های دسته بلند امروزی، همیشه شربت خاکشیر یار روزهای گرم تابستان ما ایرانی‌ها بوده است. شربت خاکشیر از جمله نوشیدنی‌‌های سنتی و وطنی است که قدیمی‌‌ها نوشیدن آن را برای رفع عطش و خنک‌شدن بسیار کارساز می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، فصل گرما که فرا می‌‌رسد مصرف نوشیدنی ‌های خنک نیز زیاد می‌‌شود. معمولا جوان‌ترها برای رفع عطش، آب معدنی، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌‌های صنعتی امروزی را می‌‌پسندند ولی قدیمی‌‌ترها مصرف انواع شربت‌‌های خانگی و گیاهی را به نوشیدنی‌‌های صنعتی ترجیح می‌دهند.

با شروع فصل تابستان و شدت گرمای هوا به ویژه استان کویری خراسان‌جنوبی که گاها در برخی از مناطق استان با دمای هوای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد در روز مواجه می‌شود تقریباً تمام افراد گرمازدگی را تجربه می‌کنند.

روزهایی که به علت گرمای بیش از اندازه دهان خشک و بدن‌ها دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا در این روزهای گرم باید با نوشیدنی‌های مناسب دمای بدن را متعادل نگه داشت و با رعایت بعضی موارد و اصول تغذیه‌ای از دچار شدن به گرمازدگی و عوارض هوای گرم پیشگیری کرد.

شربت خاکشیر از جمله نوشیدنی‌‌های سنتی و وطنی است که قدیمی‌‌ها نوشیدن آن را برای رفع عطش و خنک‌شدن بسیار کارساز می‌دانند

 

از زمان پارچ‌های بلور و قدیمی مادربزرگ‌ها تا لیوان‌های دسته بلند امروزی، همیشه شربت خاکشیر یار روزهای گرم تابستان ما ایرانی‌ها بوده است. شربت خاکشیر از جمله نوشیدنی‌‌های سنتی و وطنی است که قدیمی‌‌ها نوشیدن آن را برای رفع عطش و خنک‌شدن بسیار کارساز می‌دانند.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس گفت: سطح زیر کشت خاکشیر در استان خراسان‌جنوبی بالغ بر ۲۱۴ هکتار آبی و ۲۶ هکتار دیم است.

وی با بیان اینکه خاکشیر در فروردین‌ماه کاشته و اواسط اردیبهشت‌ماه برداشت می‌شود، بیان داشت: خاکشیر، محصولی کم‌آب و با دوره رشد کوتاه است که بیشتر در داخل مزارع دیگر کشت می‌شود و می‌تواند منبع در آمد خوبی برای کشاورزان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: خاکشیر محصول بسیار کم‌آبی است و به راحتی در شرایط آب و هوایی کویری استان سازگاری دارد و در سال‌هایی که بارندگی مطلوب باشد با سه نوبت آبیاری محصول خاکشیر آماده برداشت خواهد بود.

بشرویه قطب تولید خاکشیر است و خاکشیر بشرویه علاوه بر تأمین نیاز استان با نام و نشان بشرویه به استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، کرمان و یزد نیز ارسال می‌شود

 

قوسی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت خاکشیر مربوط به شهرستان بشرویه است، عنوان کرد: بشرویه قطب تولید خاکشیر است و علاوه بر تأمین نیاز استان با نام و نشان بشرویه به استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، کرمان و یزد نیز ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: از هر هکتار به‌صورت میانگین بیش از ۶۰۰ کیلوگرم خاکشیر برداشت می‌شود و زودرس بودن و رنگ روشن دانه‌ها از ویژگی‌های خاکشیر تولیدی در بشرویه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از صادرات فله‌ای خاکشیر به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته‌بندی خبر داد و عنوان کرد: خراسان‌جنوبی از قابلیت‌های به‌سزایی در پرورش گیاهان دارویی برخوردار است و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

قوسی از پیش‌بینی برداشت ۱۰۰ تن خاکشیر از سطح زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: نیاز آبی پایین، سازگاری با اقلیم گرم و خشک منطقه، قیمت مناسب فروش، مقرون به‌صرفه بودن، پایین بودن هزینه‌های نهاده‌ها، تولید بیشتر، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و تناوب مطلوب زراعی باغات از مزایای کشت خاکشیر در استان است.

وی با بیان اینکه از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کنترل‌کننده و تسکین‌دهندگی فشارخون است، مطرح کرد: از دیگر خواص معجزه‌آسای خاکشیر درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است.

از جمله خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر می‌توان به کنترل‌کننده و تسکین‌دهندگی فشارخون، درمان یبوست، رفع عطش و دفع سنگ کلیه و از بین بردن کهیر و التهابات پوستی اشاره کرد

 

تخم خاکشیر باید پیش از تبدیل به شربت، دو تا سه بار شسته شود تا آلودگی آن به‌طور کامل برطرف شده و برای مدتی هم باید در آب باقی بماند تا آب لازم را به خود جذب کند

 

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی بهترین نحوه مصرف خاکشیر را به‌صورت شربت توصیه کرد و گفت: تخم خاکشیر باید پیش از تبدیل به شربت، دو تا سه بار شسته شود تا آلودگی آن به‌طور کامل برطرف شده و برای مدتی هم باید در آب باقی بماند تا آب لازم را به خود جذب کند.

پویان با بیان اینکه بیشترین کاربرد و استفاده این محصول برای رفع عطش و دفع سنگ کلیه است و جز گیاهان دارویی پرطرفدار محسوب می‌شود، عنوان کرد: گفت: برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد کنید.

وی با اشاره به اینکه این گیاه برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی نیز استفاده می‌شود، تبیین کرد: خاکشیر سنگ کلیه را دفع می‌کند و برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا مصرف کرد.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی استفاده از خاکشیر را برای درمان افرادی که دچار یبوست مزمن هستند توصیه کرد و گفت: افراد برای درمان یبوست خود می‌توانند صبح‌ها دو قاشق غذاخوری تخم خاکشیر را همراه با یک لیوان آب گرم و یک قاشق عسل یا نبات مخلوط کرده و با معده خالی مصرف کنند.

وی با اعلام اینکه خاکشیر علاوه بر شادابی پوست باعث افزایش شیر در زنان شیرده می‌شود، متذکر شد: مصرف زیاد خاکشیر در برخی افراد باعث سردرد می‌شود که می‌توانند روزانه بین دو تا ۱۰ گرم از این گیاه را استفاده کنند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =