پایداری تولید پتروشیمی با افزایش تامین خوراک در پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به افزایش تولید محصولات با ارزش فاز‌های ۱۵ و ۱۶ گفت: در سال جاری اتان تولید پالایشگاه ششم رشد حدود ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد که خبر بسیار خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

  “احمد، ولی پور” امروز (شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه «اتان» یکی از استراتژیک‌ترین محصولات پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی است، افزود: در هفت ماهه ابتدایی امسال اتان تولیدی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ حدود ۲۹۰ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن بوده است، ادامه داد: در سال جاری اتان تولید پالایشگاه ششم رشد حدود ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد که خبر بسیار خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه است.

ولی پور با اشاره به تولید محصول با ارزش میعانات گازی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ گفت: در سال جاری میزان کاندنسیت تولیدی در این پالایشگاه نیز حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

میزان تولید میعانات گازی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ تا پایان مهرماه بیش از ۶ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه بوده است.

رشد تولید فاز‌های ۱۵ و ۱۶ به دلیل اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده در راستای افزایش و پایداری تولید در منطقه صورت گرفته است.
میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۶۷ کشف شد و قطری‌ها به عنوان شریک ایران بخش متعلق به خود را از سال ۱۳۶۹ عملیاتی کرده و به استخراج از این مخزن مشترک پرداختند، بدون اینکه هیچ سهمی از آن وارد اقتصاد ایران شود.

مهرماه سال ۱۳۷۶ امضا قراردادی با شرکت توتال با سهم ۴۰ درصد و شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی هر کدام به ارزش ۳۰ درصد به عنوان یکی از طرفین قرارداد سرمایه‌گذاری با ایران برای توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و۴۰۰ تن گوگرد با مبلغ قراردادی دو میلیارد و ۱۲ میلیون دلار وارد فاز عملیاتی شد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پانزده =