اعطای ۳۱ هزار نماد اعتماد الکترونیکی در سال ۹۹

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، از افزایش ۱۵۹ درصدی ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی و اعطای ۳۱ هزار نماد اعتماد الکترونیکی در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 “علی رهبری” با اشاره به بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی برای تکمیل آن در بخش تحویل (delivery) در سال جاری ابراز امیدواری کرد و گفت: تکمیل این بخش نیاز به همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و اطلاعات و فناوری ارتباطات دارد و در صورت تحقق این موضوع، تعداد شرکت‌های فعال در حوزه تحویل کالا و نوع فعالیت آنها قابل ارزیابی خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، افزایش ۲۲۴ درصدی در صدور گواهی امضای الکترونیکی و رشد ۱۱۰ درصدی صدور اینماد را در سال ۹۹ قابل توجه و نشان دهنده یک جهش در این بخش دانست.

رهبری شیوع کرونا، تمایل و استقبال کسب و کار‌ها و تغییر سبک خرید در جامعه را از جمله عوامل موثر در افزایش آمار ارائه شده بیان کرد و افزود: با توجه به آمار اعلام شده، بیشتر خرید‌ها در نیمه دوم سال بوده است که دلیل آن می‌تواند انتقال زمان خرید از اسفند ۹۸ به بهار ۹۹ و نیز اِعمال محدودیت‌های کرونایی بیشتر در نیمه نخست سال گذشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه امضای الکترونیکی یکی از خدمات مربوط به گواهی الکترونیکی و حوزه کسب و کار الکترونیکی است، هرگونه فعالیت در این حوزه را منوط به اخذ مجوز از شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور دانست و بر وجود یک ریشه در بخش دولتی و فعالیت دستگاه‌های مختلف دولتی در ذیل آن تأکید کرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین بیشترین شکایات را مربوط به حوزه پرداخت و تحویل کالا بیان کرد و در پاسخ به تمهیدات لازم برای صیانت از اطلاعات مشتریان و حفظ داده‌ها و اطلاعات آنها گفت: نظارت مراجع ذی‌صلاح در حوزه‌های امنیتی و زیرساخت وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه انجام شده است و یکی از شاخص‌‎های رتبه‌بندی برای کسب و کارها، مربوط به شاخص‌های امنیتی به منظور صیانت از اطلاعات مشتریان است.

رهبری در پاسخ به آخرین وضع همکاری دستگاه‌های مختلف در ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، از ایجاد همکاری خوب بسیاری از سازمان‌ها مانند سازمان بنادر، بیمه مرکزی و انبار‌های عمومی خبر داد و افزود: به عنوان یک بخش اجرایی و نه ناظر، متاسفانه باید اعلام کنم که هنوز آن تعامل و همکاری مورد انتظار از سوی گمرک و مناطق آزاد ایجاد نشده است.

وی با اشاره به تأثیر فضای فیزیکی در ارزیابی، تصمیم‌گیری و در نهایت خرید در دنیای حقیقی، به صدور ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مورد اعتماد برای خرید الکترونیکی در فضای مجازی اشاره کرد و ایجاد پروفایل اینماد برای سایت‌ها به منظور شفاف‌سازی عملکرد و سوابق سایت‌ها در این فضا موثر دانست و توجه به آن برای کاهش آسیب‌های خرید و تجارت در فضای مجازی و افزایش آمادگی جامعه در این حوزه را خواستار شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه هنوز زیرساخت لازم برای تفکیک مصرف کننده نهایی از فعالان اقتصادی وجود ندارد، گفت: فعالان اقتصادی به دلیل بالا بودن مبالغ و ارزش معاملات و نوع تجارت در این فضا، کمتر از مصرف کنندگان نهایی هستند و برای جذب آنها باید زمینه‌های انگیزشی و خدماتی که در مزیت‌ آنها در تجارت الکترونیکی بیشتر است مورد شناسایی قرار بگیرند به عنوان مثال ایجاد بستر مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران کرونا یکی از این خدمات است.

وی درباره زیرساخت تجارت الکترونیکی گفت: در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲.۴ درصد رسیده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی در مقایسه با سال قبل است و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز به ۶۹ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از ۵۸۹ هزار گواهی امضاء الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۲۴ درصد رشد داشته است.

رهبری درباره عملکرد تجارت الکترونیکی افزود: ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال قبل، ۱۵۹ درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز ۱۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۸۳ درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: مبلغ هر خرید الکترونیکی نیز به‌طور میانگین ۳۴۷ هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با سال قبل، ۲۴ درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود ۳ میلیارد فقره بوده که در مقایسه با سال قبل، ۱۰۸ درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۳۳۸ هزار فقره بوده که در مقایسه با سال قبل، ۳۵ درصد رشد داشته است.

رهبری گفت: تعداد اینماد‌های اعطا شده در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل با رسیدن به بیش از ۳۱ هزار اینماد، ۱۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و ۷۸ درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی افزود: همچنین حدود ۹۳ درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده می‌کنند و حدود ۷۷ درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می‌کنند. ۴۶ درصد از صاحبان واحد‌های تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و ۷۶ درصد از اینماد‌های اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به واحد‌های تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.

رهبری گفت: با رشد ۱۰ درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه در مقایسه سال ۱۳۹۸ و رشد ۲۰ درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می‏‌تو ان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.

وی افزود: بررسی آمار جمعیت ‏شناسی نشان ‏دهنده تعداد رو به رشد واحد‌های تجارت الکترونیکی است. بر این اساس در سال ۱۳۹۹ نیز سهم زنان از مالکیت واحد‌های تجارت الکترونیکی ۱۴ درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از ۹۳ درصد از واحد‌های تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه ‏اندازی و توسعه استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به طور کلی در مسیر رشد قرار دارد، اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت ‏های متعدد، سیاستگذاری ‏های نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبروست که باید جهت رفع آن‌ها به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگ ‏سازی و آموزش پرداخته شود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =