رئیس جمهور بخاطر خاموشی‌ها اخیر ازمردم عذرخواهی کرد

رئیس جمهور درمراسم افتتاح طرح‌های مناطق ازاد با اشاره به خاموشی‌های اخیر گفت: وقتی چندسال پشت سر هم برق هست ادم یادش می‌رود برق چقدرمهم است.

آقای روحانی تاکید کرد:​ مسئله برق بسیار مهم است آن هم در شرایط کرونایی به ویژه در زمانی که برخی بیماران در مراکز درمانی بستری هستند و مردم، کسبه، کارخانجات و تولید اهمیت بسیاری دارد.
رئیس جمهور با اشاره به قطعی‌های برق در دوره جنگ تحمیلی گفت: این‌ها نعمت‌هایی است که وقتی به طور عادی از آن بهره‌مند هستیم خیلی به آن توجه نداریم و با قطع برق متوجه می‌شویم که از چه نعمتی برخورداریم.
وی با اشاره به اهمیت فوق العاده برق برای زندگی، آسایش و حیات مردم و نیز برای تولید افزود: امسال دچار خشکسالی بی سابقه‌ای شدیم به نحوی که میزان بارندگی امسال در مقایسه با پارسال ۵۲ درصد کاهش یافته است.
رئیس جمهور گفت: من دیروز که با وزیر نیرو درباره موضوع برق گفتگو می‌کردم و نامه‌هایی که او در این باره نوشته بود و من دیروز پاسخ دادم؛ آقای اردکانیان توضیح داد که حدود هفت هزار مگاوات از برق تولیدی کشور، ​ برقابی است که این میزان برق تولیدی تقریباً قطع شده است، چون آب سد‌های ما در حدی نیست که برای توربین‌ها رها شود.

آقای روحانی افزود: فقط دو توربین در دو سد وجود دارد که کار می‌کند و آن هم ممکن است در آینده به علت خشکسالی از کار بیفتد پس تولید برق به این علت کاهش یافته است.
رئیس جمهور گفت: البته مشکلات دیگری هم داشتیم مانند نیروگاه بوشهر که هزار مگاوات تولید دارد که از مدار خارج شد، چون نیاز به برخی تعمیرات داشت یکبار به مدار بازگشت دوباره از مدار خارج شد البته دیشب دوباره به مدار آمد و مشکل تا حدی رفع شده است.
آقای روحانی با اشاره به رنج فراوان مردم ناشی از قطعی‌های برق افزود: ما همواره در تابستان با مشکلات برق و آب و در زمستان با مشکل گاز مواجه می‌شویم البته مشکل گاز را در سال‌های اخیر تقریباً نداشتیم، زیرا تولید گاز را از ۶۰۰ و اندی میلیون متر مکعب به بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز افزایش دادیم بنابراین تولید گاز را بسیار افزایش دادیم.
رئیس جمهور گفت: در زمینه برق نیز تولید ما مناسب بوده، اما اشکال کار، ناشی از خشکسالی امسال است البته مصرف نیز بسیار افزایش یافته است، زیرا دمای هوا بسیار بالا رفته و امسال نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌ها سال گرمی است.
آقای روحانی افزود:​ خشکسالی هم فقط منحصر به ما نیست و در بسیاری از کشور‌ها با این مشکل مواجه اند پس گرمای هوا بسیار در افزایش مصرف برق موثر بود.
رئیس جمهور افزایش تولید صنعتی را نیز در افزایش مصرف برق موثر دانست و گفت:​ میزان تولیدات صنعتی کشور امسال در مقایسه با پارسال حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است وقتی تولید بالا می‌رود مصرف برق نیز افزایش می‌یابد البته موضوعات دیگر مانند رمزارز‌ها و مسائل دیگر هم موثر بوده است.
آقای روحانی تاکید کرد:​ امروز صبح به معاون اول دستور دادم که بعد از ظهر جلسه مفصلی تشکیل دهد و برنامه ریزی کند تا راه حل این مشکل را بیابیم و راه حل این است که بخشی از صنعت ما باید همراهی کند و ساعات فعالیت مراکز صنعتی را تغییر دهیم.
رئیس جمهور افزود: بخش صنایع ما که دوره تعطیلات برای کارگرانش دارد که معمولاً در شهریور این دوره‌ها را اختصاص می‌دهند باید این دوره‌های تعطیلی را زودتر برگزار کنند.
آقای روحانی همچنین تاکید کرد: ​آنچه برای مردم اهمیت دارد این است که آنان ساعات خاموشی را بدانند اگر به فرض امسال و به ویژه در این دو سه هفته گرم نمی‌توانیم به یک شهر در ۲۴ ساعت و به طور منظم برق دهیم مردم بدانند که دو ساعتی که برق قطع می‌شود از چه زمانی است که از قبل بتوانند پیش بینی و برنامه ریزی کنند که این کار باید حتما انجام شود.
رئیس جمهور گفت: البته به علت مشکلاتی که فنی است و نمی‌خواهم توضیح دهم ناچار شدند به طور اتوماتیک برق برخی از مناطق را قطع کنند تا کل سیستم برق کشور دچار افت ناگهانی نشود.
آقای روحانی افزود: اگر سیستم برق کشور یکباره دچار افت ناگهانی شود کل برق کشور دچار مشکل می‌شود، چون من یکی دو جا در کشور‌های دیگر حتی در اروپا دیدم که چه جوری می‌شود که کل برق یک کشور به طور کامل و حتی تا ۲۴ ساعت دچار خاموشی می‌شود برای اینکه این اتفاق نیفتد چند جا به طور خودکار دستگاه دیسپاچینگ دستور خاموشی داده و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.
رئیس جمهور تصریح کرد:​ از مردم عزیزی که در این روز‌ها دچار مشکل و رنج شدند عذرخواهی و از آنان خواهش می‌کنم که مقداری همراهی و همکاری کنند، زیرا چاره‌ای نداریم.

آقای روحانی گفت:​ برخی ممکن است از دور تصور کنند که وزارت نیرو در این باره مقصر بوده است در حالی که این طور نیست منتهی باید بیایند برای مردم در رادیو و تلویزیون توضیح دهند و راه حل مشکل را باید بیابیم و در دو سه هفته پیش رو که مشکل داریم اجرا کنیم و مردم نیز همراهی کنند تا اگر قطعی برق باز هم نیاز است حتماً​ ساعات قطع برق مشخص شود تا مردم در مشکل و رنج فراوان نباشند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 2 =