پشت پرده حوادث قزاقستان از زبان پوتین

رئیس جمهور روسیه در نشست پیمان امنیت جمعی گفت: قزاقستان هدف تروریسم بین المللی واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست پیمان امنیت جمعی گفت برخی گروه‌های داخلی و خارجی برای سوء استفاده از اوضاع قزاقستان تلاش کردند.
وی تاکید کرد اجازه نخواهیم داد به اصطلاح انقلاب‌های رنگی در منطقه شکل بگیرد.
پوتین با اشاره به این که افراد مسلح در قزاقستان در پایگاه‌های تروریست‌ها در خارج، آموزش دیده بودند گفت: قزاقستان هدف تروریسم بین المللی واقع شده است.

نیرو‌های سازمان امنیت جمعی هر چقدر لازم باشد در قزاقستان خواهند ماند

ولادیمیر پوتین در نشست فوق‌العاده روسای سازمان پیمان امنیت جمعی در نخستین روز کاری سال جدید میلادی که به صورت برخط برگزار شد، گفت: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم اوضاع داخلی کشور‌های عضو این پیمان متزلزل و سناریو‌های انقلاب‌های رنگی محقق شود.

پوتین با اشاره به این که رویداد‌های قزاقستان نخستین و آخرین تلاش برای مداخله از خارج نیست، افزود: نیرو‌های آموزش دیده تروریست با هدف ایجاد آشوب در این کشور اقدامات خود را شروع کرده و امنیت داخلی این کشور را تحت تاثیر قرار دادند.

پوتین به وقایع منطقه و چالش‌های جدی پیش رو اشاره و بر لزوم تقویت سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد. وی شجاعت رئیس جمهور قزاقستان را ستودنی عنوان کرد و گفت: اثر بخشی و موفقیت نتایج این سازمان، حاصل سال‌ها برگزاری رزمایش‌ها و برنامه‌های مشترک است.

پوتین گفت: نظامیان کشور‌های ما باید طبق برنامه‌های مشترک آموزش ببینند، به تجهیزات یکدست و فناوری روز مجهز باشند و مهارت در استقرار نیرو‌های حافظ صلح در جریان تمرین‌های مشترک منظم را تقویت کنند.

وی همچنین از سران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دعوت کرد تا در مورد بهبود روش‌های تصمیم گیری برای استفاده از نیرو‌های مشترک بیندیشند تا تصمیم گیری‌ها یکسان باشند.

در روز‌های آغازین سال جدید میلادی همزمان با افزایش قیمت سوخت در قزاقستان، اعتراضات مردمی آغاز و در ادامه تبدیل به اغتشاشات خیابانی شد. یک روز پس از وخیم شدن اوضاع و ناتوانی نیرو‌های ارتش این کشور برای کنترل امنیت کشور، رئیس جمهور توکایف رسما از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد. در ادامه و پس از تصمیم جمعی شورای این سازمان، نیرو‌های حافظ صلح کشور‌های عضو، از جمله روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و بلاروس وارد عمل شده و توانستند آرامش نسبی را به این کشور باز گردانند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =