ماهواره ایرانی «شریف‌ست» کاملاً آماده است/ امیدواریم امسال پرتاب شود

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: امیدوارم ماهواره ایرانی “شریف‌ست” امسال پرتاب شود.

خبر طبس: رئیس سازمان فضایی کشور گفت: امیدوارم ماهواره ایرانی “شریف‌ست” امسال پرتاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان فضایی کشور در حاشیه افتتاح هفته جهانی فضا در ایران، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت ماهواره شریف‌ست، گفت: ماهواره به‌طور کامل آماده است. جلسه‌ای را اخیراً با همه دست‌اندرکاران ماهواره شریف‌ست با حضور قائم‌مقام سازمان دفاعی، رئیس دانشگاه‌ صنعتی شریف، معاون پژوهشی و دست‌اندرکاران این ماهواره برگزار کردیم.

وی ضمن تقدیر از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این دانشگاه در زمینه این فناوری پیشتاز است و در تبدیل آن به اسناد علمی به‌منظور بهره‌برداری آیندگان قدم‌های خوبی برداشته‌ است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مورد پرتاب ماهواره شریف‌ست، گفت: موضوع پرتاب، کار مشترک سازمان فضایی ایران و سایر سازمان‌های فعال در این عرصه است و امیدواریم در اولین برنامه بتوانیم این ماهواره ارزشمند را با کمک سازمان فضایی و سایر سازمان‌ها پرتاب کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان پرتاب این ماهواره امسال خواهد بود، گفت: به این مسئله من بسیار امیدوار هستم.

شریعتمداری در خصوص فعالیت‌های فضایی ایران، گفت: ما در منطقه و همه ۱۵ کشور همسایه خاورمیانه شاهد تلاش‌های زیادی در زمینه فعالیت‌های فضایی هستیم که البته آن را به‌شکل یک رقابت خوب و سازنده تلقی می‌کنیم و تصور می‌کنیم فضا در آینده متعلق به همه جهان است.

وی ادامه داد: ما در زمینه فضا در سال‌های متمادی به‌لحاظ تربیت نیروی انسانی و دانشمند در حوزه علوم و تکنولوژی فضایی از اغلب کشورهای منطقه به‌شکل قابل ملاحظه‌ای جلوتر هستیم. اگر از این توانایی ارزشمندمان با برنامه‌ریزی صحیح و اعمال مدیریت مناسب استفاده به‌جا به عمل بیاوریم حتماً از فرصت‌های دنیا در زمینه فضا بهره‌مند می‌شویم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران که از منادیان استفاده از فضای ماورای‌ جوّ به‌شکل صلح‌آمیز و پیشنهاددهندگان تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی در جهان است، ان‌شاءالله در این عرصه پیشتاز خواهد بود.

شریعتمداری در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر رویکرد دولت در این خصوص، گفت: امروز در ایران کمتر فناوری داریم که دارای اسناد دقیق و روشن بالادستی برای فعالیت‌ها باشد. امروز خوشبختانه دو سند مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی روی فعالیت‌های حوزه هوافضا ارائه می‌کنیم که به‌نوعی می‌توان گفت کلیات برنامه‌های ما را مشخص و تا حدوی نقشه راه برای رسیدن به اهداف را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها برای رسیدن به برنامه‌های چهارساله خود مسیرهای کوتاهی را انتخاب می‌کنند، یادآور شد: ممکن است این راه‌ها با هم متفاوت باشد. ما تصور می‌کنیم در این دوره استفاده کاربردی از علوم و فنون فضایی را در تسهیل بخشیدن به توسعه متوازن و پایدار در جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیریم و البته این از اولویت‌های اولیه ماست، لذا اگر بگوییم: شاه‌بیت این حرکت چیـست؟ می‌گویم باید منتظر شورای عالی فضایی باشیم و احتمالاً تصمیمات آن را مورد توجه قرار دهیم.

شریعتمداری در زمینه فعالیت‌های ایران و همکاری‌های آن در حوزه فضا با سایر کشورها، گفت: امروز نمایشی از خرد و عقلانیت را دستگاه دیپلماسی در عرصه بین‌المللی به جامعه جهانی عرضه کرده، به‌گونه‌ای که امروز هیچ کشوری نیست که نداند جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها به‌دنبال صلح پایدار است و علاقه دارد با تلاش گسترده هم‌گرایی را برای رسیدن به اهداف صلح‌آمیز جهان ایجاد کند.

رئیس سازمان فضایی کشور تأکید کرد: همگرایی برای ایجاد صلح به‌جای درگیری، تنش و خشونت و ترور در دنیا از شعارهای اصلی ایران در ۳ سال آینده دولت تدبیر و امید خواهد بود که آن برگرفته از اصل مترقی عزت، حکمت و مصلحت است که رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: با چنین رویکردی به‌دنبال همکاری سازنده با همه کشورهای منطقه در حوزه فناوری صلح‌آمیز فضایی خواهیم بود و تلاش می‌کنیم پایانه‌هایی را در نقاط جغرافیایی بی‌بدیل ایران داشته باشیم و در قالب یک شرکت، سازمان و یا نهاد به‌طور مناسب همه از آن بهره گیرند و علاقمندان نیز از آن استفاده کنند.

شریعتمداری در پایان گفت: به‌عنوان مثال اگر پایگاهی برای پرتاب تأسیس کردیم آن پایگاه، پایگاهی باشد که سایر کشورهای منطقه نیز از آن بهره گیرند و شرایط را برای همکاری سازنده فراهم سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 15 =