تبعات صدور حکم اعدام نمر برای عربستان ادامه دارد/ جوانان عربستان خواستار تظاهرات شدند

حکم اعدام یکی از رهبران شیعیان عربستان که چهارشنبه صادر شد، موجی از محکومیت و انزجار را به همراه داشت. برخی از منابع وابسته به آل‌سعود قصد مخفی کردن حقایق و نادیده گرفتن اعتراض‌ها در شرق این کشور را دارند.

خبر طبس:حکم اعدام یکی از رهبران شیعیان عربستان که چهارشنبه صادر شد، موجی از محکومیت و انزجار را به همراه داشت. برخی از منابع وابسته به آل‌سعود قصد مخفی کردن حقایق و نادیده گرفتن اعتراض‌ها در شرق این کشور را دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،منابع عربستانی چهارشنبه (روز گذشته) اعلام کردند که دادگاه جنایی ریاض، حکم اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر» از علمای شیعیان عربستان را صادر کرد. این حکم که بنا بر اتهاماتی همچون «فتنه افروزی مذهبی» و «خروج از دستور ولی امر» صادر شد، موج گسترده‌ای از محکومیت را به همراه داشت. بسیاری از جمله بحرینی‌ها اعتقاد دارند، این حکم کاملا سیاسی است.

موج محکومیت از طرف شیعیان عربستان آغاز و دامنه آن تا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمعیت‌های معارض بحرینی و عربستانی و سازمان«عفو بین‌الملل» و حتی مطبوعات منطقه‌ای رسید (جزئیات بیشتر).

در همین راستا، پایگاه خبری «منامه بست» بحرین با اشاره به هشدار جمعیت‌های معارض و انقلابی بحرین به آل سعود درباره اجرای این حکم و برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور، نوشت: جمعیت‌های بحرین با صدور بیانیه‌ای، این اقدام عربستان را اقدامی تنش‌آمیز دانستند.

این جمعیت‌ها ضمن درخواست از مقامات عربستان برای آزادی شیخ نمر، تصریح کردند که اگر این حکم اجرایی شود، منطقه شعله‌ور و باب مقابله قانونی با رژیم آل سعود باز خواهد شد.

جمعیت‌های معرض بحرینی همچنین تأکید کردند که اگر این حکم اجرا شود، مسئولیت آن با جامعه بین‌المللی است که جنایات گسترده این رژیم را پوشش می‌دهد.

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «السفیر» درباره ماهیت این حکم گزارش داد، جرمی که نمر با آن محکوم شده است، مستوجب حد «محاربه» نیست که مجازات اعدام را در پی داشته باشد؛ این در حالی است که مجازات تعزیری به قاضی وانهاده می‌شود (مجازات تعزیری، مجازاتی است که شرع آن را تعیین نکرده است).

بنا بر این گزارش، از آنجایی که هنوز مشخص نیست که این حکم نهایی است یا خیر، حکم‌هایی که جنبه تعزیری دارد، تا سی روز از زمان صدور حکم، قابلیت بازنگری دارد و پادشاه عربستان می‌تواند کسانی را که به مجازات اعدامی تعزیری هستند، عفو کند.

روزنامه «الاخبار» نیز پیامدهای این حکم را غیر قابل پیش‌بینی دانست و تأکید کرد که مقامات عربستان بالاخره توانستند مسئله سیاسی را در یک قالب قضایی و حقوقی، علیه یک رهبر دینی، مذهبی جلوه دهند.

به گزارش این روزنامه، خشمی که پس از انتشار خبر صدور این حکم شبکه‌های اجتماعی را در نوردید، توسط فعالان عربستانی منتقل شد که خود را «شباب الحراک الرسالی» (جوانان جنبش پیام‌آور) می‌نامند.

بنا بر این گزارش، این جوانان برگزاری تظاهراتی با عنوان «یا دوله الظالمین» (ای کشور ظالم) را از «العوامیه» (زادگاه نمر) تا وسط «القطیف» (شرق عربستان) خواستار شدند.

این در حالی است که درگیری حامیان این رهبر شیعه با نیروهای امنیتی عربستان که با جلسه‌های محاکمه نمر همراه بوده، از سال ۲۰۱۱ تا کنون به کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان منجر شده است.

از سوی دیگر، روزنامه‌ها و منابع اطلاع‌رسانی وابسته به رژیم آل سعود اوضاع را بسیار عادی جلوه دادند و مدعی شدند که این حکم، هیچ پیامدی به دنبال نداشته است.

در همین راستا، روزنامه «عکاظ» مدعی شد که زندگی در شهر القطیف روند عادی خود را دنبال می‌کند و خبری از اعتراضات مردمی نیست.

بنا بر ادعای این روزنامه به نقل از شهروندان تأکید کرد که همه چیز در القطیف امن است.

این روزنامه شیعیان معترض به حکم اعدام شیخ نمر به دلیل ابراز مواضع سیاسی و حقوقی را «فتنه‌جویان» و «افراد بیگانه» نامید که تحت تعقیب قرار گرفتند و افزود که «به لطف پادشاه» این کشور، آرامش و امنیت در جای جای این منطقه برقرار شده است.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 6 =