آمریکا و عربستان به دنبال جنگ نفتی با ایران و روسیه هستند

تحلیلگر برجسته روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده، به بررسی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته و نوشته است که به نظر می رسد آمریکا و عربستان قصد دارند با این ترفند به روسیه و ایران فشار آورند.

خبر طبس:تحلیلگر برجسته روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده، به بررسی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته و نوشته است که به نظر می رسد آمریکا و عربستان قصد دارند با این ترفند به روسیه و ایران فشار آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،«توماس فریدمن» تحلیلگر برجسته روزنامه نیویورک تایمز در  تازه ترین مطلب خود، به تغییرات اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخته و نوشته است که به نظر می رسد آمریکا و عربستان به دنبال ایجاد یک جنگ نفتی علیه روسیه و ایران هستند.

وی در ابتدای این یادداشت نوشته است: «نمی دانم این فقط تصور من است، یا اینکه واقعا جنگی جهانی بر سر نفت در جریان است که ایالات متحده و عربستان سعودی در یک طرف و روسیه و ایران در طرف دیگر آن قرار دارند».

وی نوشته که مشخص نیست که اتحاد آمریکایی-سعودی به عمد شکل گرفته یا اینکه این تنها حاصل یک «تصادف جالب توجه» است. اما در صورتی که گزینه اول صحیح باشد، آمریکا و عربستان سعی دارند همان کاری را علیه مسکو و تهران انجام دهند که زمانی واشنگتن و ریاض علیه شوروی انجام دادند، یعنی افزایش تولید نفت تا جایی که قیمت ها در بازار به پایین تر از سطحی برسد که روسیه و ایران در بودجه خود در نظر گرفته اند.

فریدمن می افزاید: «این وضع را در نظر بگیرید: چهار تولیدکننده نفت یعنی لیبی، عراق، نیجریه و سوریه درگیر ناآرامی هستند و ایران هم تحت محدودیت تحریم ها قرار دارد. اگر ده سال قبل چنین خبری مطرح می شد، قیمت نفت سر به فلک می کشید. اما امروز، بر عکس این وضع را شاهدیم. قیمت جهانی نفت خام هفته هاست که سیر نزولی دارد و از بشکه ای ۱۰۵ تا ۱۱۰ دلار، حالا به ۸۸ دلار رسیده است.

به نوشته وی کاهش فعالیت اقتصادی در اروپا و چین، افزایش بی سابقه صادرات نفتی آمریکا و خودداری عربستان از کاهش حجم صادرات، از عواملی است که موجب شده قیمت نفت روند نزولی به خود بگیرد و به ایران و روسیه فشار وارد کند، «آن هم درست در زمانی که عربستان سعودی و آمریکا در سوریه در یک جنگ نیابتی با این دو کشور درگیر هستند. البته خوب، تجارت است دیگر، اما این احساس را به وجود می آورد که جنگی دیگر در میان است: جنگ نفت».

پیش از این نشریه «پراودا» روسیه نیز به این مسئله اشاره کرده و طی یادداشتی با عنوان «اوباما می خواهد عربستان سعودی اقتصاد روسیه را نابود کند»، نوشته بود: «پیش از این چنین اقدام مشترکی صورت گرفت و به فروپاشی اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی منجر شد. در سال ۱۹۸۵، پادشاهی عربستان میزان تولید نفت خود به شدت افزایش داده و از ۲ میلیون به ۱۰ میلیون بشکه در روز رساند، که این اقدام قیمت نفت را از ۳۲ به ۱۰ دلار در هر بشکه رساند. شوروی مجبور شد تا نفت خود را به بهایی حتی پایین تر از این، یعنی چیزی در حدود ۶ دلار در هر بشکه بفروشد. عربستان چیزی از دست نداد، چراکه بهای نفت ۳.۵ برابر کاهش یافت اما تولید نفت این کشور ۵ برابر بیشتر شد. برنامه اقتصادی اتحاد جماهیر قادر به هماهنگی با کاهش درآمدهای صادراتی نبود. همین امر یکی از دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود».

در نوامبر سال ۲۰۰۶ «یگور گیدار» سرپرست سابق نخست وزیری روسیه هم به این موضوع اشاره کرد و گفت فروپاشی شوروی در ۱۳ سپتامبر ۱۹۸۵ یعنی زمانی آغاز شد که سعودی ها از تصمیم خود برای افزایش شدید تولید نفت خبر دادند.

به نوشته فریدمن، قطعا این کاهش قیمت نفت به فروپاشی روسیه یا ایران منجر نمی شود، چراکه در صورتی که قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار برسد، آمریکا هم به دلیل به صرفه نبودن تولید نفت، مجبور است حجم صادرات خود را کاهش دهد.

با این وجود نویسنده نیویورک تایمز به تخفیف اخیر عربستان برای مشتریان شرق آسیا و آمریکا اشاره کرده و نوشته است که این کاهش قیمت نفت امری اتفاقی نیست و در راستای منافع راهبردی عربستان و ضربه زدن به اقتصاد نفتی ایران و روسیه است.

دو روز قبل هم «پپه اسکوبار» روزنامه نگار برجسته برزیلی در تحلیلی در پایگاه خبری راشاتودی، با اشاره به جنگ نفتی ریاض و آمریکا علیه ایران و روسیه، نوشته بود عربستان تصور می کند که می تواند در بازار سونامی به راه اندازد، اما استفاده از ارزهای جایگزین و خودداری کشورها از داد و ستد با دلار، می تواند مانع این رفتار ریاض شود.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =