شناسایی اغنیا در بانک اطلاعاتی یارانه نقدی تا پایان سال ۹۳

در حالی مسئولان علی‌رغم تکلیف بودجه ۹۳ هنوز اقدام به حذف یارانه نقدی پردرآمدها نکرده‌اند که امروز ربیعی وزیر کار از شناسایی اغنیا طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد.

خبر طبس:در حالی مسئولان علی‌رغم تکلیف بودجه ۹۳ هنوز اقدام به حذف یارانه نقدی پردرآمدها نکرده‌اند که امروز ربیعی وزیر کار از شناسایی اغنیا طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،پس از گذشت حدود ۴ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ادامه پرداخت یارانه نقدی همگانی در مرحله دوم، ‌قانون بودجه سال جاری دولت را مکلف به شناسایی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی کرده است که باید در این راستا بر اساس درآمد سالانه خانوار تصمیم‌گیری کند. در همین راستا بود که مسئولان آسانترین راه را شناسایی افراد پردرآمد دیدند.

این در حالی است که با وجود گذشت این مدت هنوز  مسئولان راهکار مناسبی نیافته‌اند و بعضاً‌ در اظهارات خود اذعان کرده‌اند که هنوز راهکارهای حذف خانوارهای پردرآمد یافت نشده است.

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با حضور در نمایشگاه مطبوعات و غرفه تسنیم در پاسخ به این پرسش “آیا دولت برنامه‌های خود را به مجلس برای اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه داده است یا خیر؟” اظهار داشت: نه، چیز خاصی ندیدم، ضمن آنکه هنوز فاز دوم را دولت به‌صورت کامل اجرا نکرده که منتظر اجرای فاز سوم باشیم.

وی با بیان اینکه قسمت اصلی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پالایش گروه‌های یارانه بگیر بوده که دولت آن را انجام نداده است، درباره توضیح دولت‌مردان در این خصوص تصریح کرد: روز اول آقای دکتر طیب‌نیا فرمودند: “۱۰ میلیون شناسایی کردیم” و به همین خاطر مجلس این شیوه را در قانون تصویب کرد، اما الآن متأسفانه خبری نیست و ما پیگیری می‌کنیم، در پاسخ به این جواب می‌رسیم: شناسایی نکرده‌ایم.

پیش‌تر نیز علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد درباره حذف یارانه پردرآمدها گفته بود: افراد پردرآمد شناسایی شده‌اند و به‌زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند که احتمالاً منظور وزیر اقتصاد این بوده که این کار به‌زودی آغاز شده و افراد به‌تدریج حذف خواهند شد.

*جهانگیری: اصرار زیاد بر حذف یارانه پردرآمدها داریم ولی راهکاری نداریم

اسحاق جهانگیری نیز چند وقت پیش با اعلام “هنوز نتوانسته‌ایم به راهکارهایی برای شناسایی افراد نیازمند و غیرنیازمند از دریافت یارانه‌ها دست یابیم”، گفته بود: اصرار زیادی برای حذف افراد توانمند از دریافت یارانه‌ها وجود دارد اما تا این لحظه به راهکاری به‌منظور حذف این افراد نرسیده‌ایم.

* رئیس جمهور: مخالف سرک‌کشی به اموال مردم هستم

همچنین رئیس جمهور در گفت‌و‌گو‌ی تلویزیونی اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی گفت: امروز برای ما روشن است که عده‌ای از مردم که یارانه دریافت می‌کنند، به این مبلغ نیاز ندارند و بنا بر قانون می‌توان یارانه آن‌ها را قطع کرد، مشکل ما شناسایی این افراد است. برای شناسایی افراد نیازمند یا دهک‌های بالای درآمدی تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.

*ربیعی: شناسایی اغنیا تا ماه‌های آتی/ تصمیم‌گیری بر اساس شناسایی خانوار تا پایان سال

اما با تمام این تفاسیر امروز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نخستین جلسه دبیرخانه شورای‌عالی رفاه در جمع خبرنگاران، خبر از حذف یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک  داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آتی درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم.

ربیعی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل فقدان بانک اطلاعات به تمامی مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما با تشکیل بانک اطلاعات این مشکل برطرف خواهد شد و تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم بی‌عدالتی با تصمیم‌گیری‌های‌مان همراه شود.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پانزده =