شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در سومالی شد

نورنیوز – گروه بین‌الملل: اعضای شورای امنیت سازمان ملل نسبت به خشونت‌های جاری در لاسکانود در منطقه سول واقع در شمال سومالی که منجر به تلفات زیاد غیرنظامیان و آواره شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر شده است، ابراز نگرانی کردند.


شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار گفتگوی فراگیر و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات شد.


اعضای شورای امنیت سازمان ملل درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای امنیتی “سومالی لند” و شبه‌نظامیان و تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان و تلفات غیرنظامیان و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی به دلیل این درگیری‌ها را به شدت محکوم کردند.


شورای امنیت همچنین خواستار عقب‌نشینی فوری نیروهای امنیتی “سومالی لند” شد و از همه طرف‌ها خواست تا خویشتن‌داری کرده و از اقدامات تحریک‌آمیز، تشویق به خشونت و لفاظی های تحریک‌آمیز خودداری کنند تا تنش‌ها کاهش یابد و اعتماد احیا و شرایط برای صلح مهیا شود.


گروهک تروریستی الشباب که اوایل سال ۲۰۰۴ اعلام موجودیت کرد، شاخه گروه القاعده است که مسئولیت عملیات‌ تروریستی زیادی را در آفریقا برعهده گرفته که منجر به کشته شدن صدها نفر  در سومالی شده است.


این گروه بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی یورش برده‌ و چند عملیات‌ خون‌بار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 2 =