نمایی از مطبوعات کشور

کیهان:


میدان در خدمت دیپلماسی رونمایی از موشک ‌هایپرسونیک فتاح با حضور رئیسی (ص۳)


دیروز موشک‌ هایپرسونیک «فتاح» به عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله رئیسی، سرلشکر سلامی و سردار حاجی‌زاده در ستاد نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد که نشانگر جعلی بودن دو قطبی «میدان ـ دیپلماسی» و هماهنگی و هم‌افزایی میان این دو امر است.


جوان:


نابودگر و ناشکیب / فقط ۴۰۰ ثانیه تا هدف ۱۴۰۰ کیلومتری (ص۱)


فتاح! موشک هایپرسونیک ایرانی این‌بار نه عشوه‌های جان‌کری مانعش شد و نه نیش‌و‌کنایه‌های طرف‌های ایرانی‌شان (که داریم مذاکره می‌کنیم، این چه وقت موشک‌نمایی است!) بلکه با اقتدار و بی‌توجه به زمان و زمانه دشمن و یکسره متکی به خواست و تمنای داخلی، رخ نمود. برد موشک برای دفاع از سرزمین‌های اسلامی به‌کار می‌آید. دشمن هنوز در شوک آن قرار دارد و به‌جز برخی رسانه‌ها زبان مقامات امنیتی آنان را بند آورده است. اما به زودی به صدا درخواهند آمد، قبل از آنکه مافوق صوت ایرانی دیوار صوتی آنان را بشکند!


اعتماد:


بازگشت به ریاض (ص۲)


روز گذشته سفارت ایران در پایتخت عربستان سعودی پس از ۷ سال و اندی با حضور علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه رسما بازگشایی شد. در سه ماهه اخیر واکنش مقام‌های آمریکایی به آشتی ایران و عربستان سفرهای اعلام شده و نشده به منطقه ازجمله ریاض بود. همزمان نیز بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران روابط بین‌الملل در سه ماهه اخیر به تحلیل پررنگ‌تر شدن نقش چین در معادلات سیاسی و امنیتی غرب آسیا، تمایل عربستان به متوازن‌سازی رابطه با غرب و شرق اشاره کردند. جدا از مسائل منطقه‌ای، رابطه واشنگتن و ریاض در چندسال اخیر پس از قتل جمال خاشقجی ستون نویس واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ متشنج بوده است. در نتیجه همین تنش‌ها بود که عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان از تلاش آمریکا برای کاهش قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکرد تا بر پیچیدگی این رابطه بیفزاید.


دنیای اقتصاد:


سانسور «محله» در مسکن ‌‏‌مهر


گزارش رسمی از عدم‌تعادل شدید بین خانه‌‌‌های دولتی و خدمات سکونتی، از سانسور محله در مسکن مهر خبر می‌دهد. بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی رسمی، با اعلام اعداد و ارقام جدید از وضعیت مسکن مهر، اعلام کرده است که مساحت زمین اختصاص داده شده به کل خدمات سکونتی مسکن مهر به ازای هر نفر، به طور متوسط یک‌دوم حداقل سرانه موردنیاز مصوب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری است.


خراسان:


روی خوش مجلس به تعطیلات ۲ روز آخر هفته (ص۲)


افزایش تعطیلات آخر هفته در کشور، یک نیاز ضروری است که سال‌هاست مطرح بوده اما به دلیل برخی تصورات و آمارهای نادرست به تعویق افتاده بود. بعد از رای مثبت دولت به افزایش تعطیلات آخر هفته از یک روز به دو روز، حالا کمیسیون اجتماعی مجلس هم کلیات آن را تصویب کرده اما جزئیات آن که انتخاب روز تعطیلی جدید است، به جلسات آینده کمیسیون موکول شده است.  این‌که در کنار جمعه، پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد یا شنبه‌ها، همچنان محل بحث است.


فرهیختگان:


ما و مساله حجاب (ص۱)


با آنکه حجاب در حفظ سلامت اجتماعی نقش مهمی دارد و منطقا ارزش آن را دارد که به آن توجه ویژه شود، اما توجه داشته باشیم که ما مسائل دیگری نیز در جامعه داریم که چه‌بسا عدم‌رسیدگی درست به آن مسائل، در کم‌رونقی حجاب بی‌اثر نبوده است. مساله کنترل تورم و گرانی‌ها، مساله تامین رفاه حداقلی برای عموم مردم، مساله عدالت اجتماعی، مساله قانون‌گرایی و مبارزه با فساد، مساله نظم اجتماعی و مهار دیوان‌سالاری افسار‌گسیخته و نیز مساله ناآرامی‌ها و تنش‌های مستهلک‌کننده در فضای سیاسی کشور، از‌جمله مسائلی است که نباید مورد کم‌توجهی قرار گیرد.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پنج =