برگزاری سلسله نشست‌های علمی-تخصصی «واکاوی حیثیت دانشی کلام سیاسی»

نورنیوز – گروه فرهنگ و جامعه: علی آقاجانی، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی بیان کرد: گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زودی سلسله نشست‌های علمی-تخصصی «واکاوی حیثیت دانشی کلام سیاسی» را با حضور صاحب نظران و دانشمندان حوزه‌های «علوم سیاسی» و «کلام»، به صورت تحلیلی-انتقادی جهت افق گشایی در علوم انسانی اسلامی برگزار می‌کند.


او در این باره افزود: این اقدام به منظور گفتمان‌سازی در تولید دانش سیاسی دینی و مبتنی بر برگزاری جلسات ماهانه با اساتید صاحب نظر در این زمینه به صورت سخنرانی و بررسی تحلیلی-انتقادی نظرات استاد مدعو توسط میزبان نشست و سایر محققان شرکت کننده در جلسه است.


 آقاجانی در تشریح نحوه برگزاری این نشست‌ها بیان کرد: برگزاری این نشست‌ها به این صورت است که استاد مدعو نیم ساعت سخنرانی دارد؛ سپس به مدت ۴۵ دقیقه پرسش‌های تخصصی توسط میزبان(دکترعلی آقاجانی) و پاسخ‌های استاد مدعو مطرح می‌شود، بعد از آن حدود ۴۰ دقیقه به سؤالات حضار حضوری یا مجازی پاسخ داده می‌شود و در ده دقیقه پایانی نیز جمع‌بندی نشست توسط میزبان صورت می‌گیرد.


او در رابطه با اهداف این نشست‌ها گفت: در این راستا ترسیم و تبیین هندسه کلام سیاسی، رابطه کلام سیاسی با علم کلام و علم سیاست و چگونگی اندماج این دو دانش در کلام سیاسی، بررسی و شناخت روش و منابع کلام سیاسی، بررسی و شناخت مبانی و مبادی کلام سیاسی، بررسی و شناخت مرزهای کلام سیاسی با سایر علوم سیاسی اسلامی، بررسی و شناخت اصول و قواعد کلام سیاسی، بررسی و شناخت نظام مسائل و موضوعات کلام سیاسی از اهداف این نشست‌ها است.


استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این نشست‌ها تلاش می‌شود به پرسش‌هایی مانند آیا در ترابط علم کلام و علم سیاست می‌باید تعریف جدید و متمایز با تعاریف رایج ارائه داد یا نه؟ آیا ایمان جدای از دین و باور است یا یکی است؟ جداانگاری و یکسان انگاری دین و ایمان چه تبعات و لوازم سیاسی دارد؟ ترابط کلام و سیاست در دوره جدید چه نیازهایی را می‌تواند پاسخ دهد و چه نیازها و چالش‌هایی می‌تواند پدید آورد؟ نقاط تماس علم کلام و علم سیاست چه مواردی است؟ کلام سیاسی را می‌باید به موضوع، غایت، مسائل یا روش و یا هندسه معرفتی آن تعریف کرد؛ کدامیک ارجح است؟ آیا کلام سیاسی مشتمل بر اجتماعیاتی مانند حقوق زنان، حقوق بشر و مسائلی از فلسفه اخلاق، اخلاق سیاسی و فلسفه تاریخ می‌شود یا نمی‌شود؟ آیا کلام سیاسی شیعه ابتکار خاصی در موضوع، مسئله و غایت دارد؟ و سؤالات دیگری از این نوع پاسخ داده ‌شود.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =