انقلاب تابستانه از امروز آغاز می شود

نورنیوز – گروه فرهنگ و جامعه: انقلاب تابستانی اوج ارتفاع خورشید در یکی از نیمکره‌های عرضی (شمالی یا جنوبی) کره زمین است که طولانی‌ترین روز سال را به دنبال خواهد داشت. از نظر نجومی در هر چهار سال سه‌بار در آخر خردادماه و یکبار اول تیرماه انقلاب تابستانی رخ می‌دهد و در هر سال یکی از این دو روز که در آن انقلاب تابستانی رخ می‌دهد درازترین روز سال به حساب می آید. اما از نظر تقویمی و عرفی انقلاب تابستانی روز اول تیرماه در نظر گرفته می‌شود.


در هنگام انقلاب تابستانی نیمکره شمالی، زمین در بیشترین فاصله با خورشید و از آن دور بوده و علت ایجاد فصول تابش عمود و یا مایل خورشید بر زمین است.


خسرو جعفری زاده کارشناس نجوم  گفت: محور زمین ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف دارد و این مهم دلیل اصلی به وجود آمدن فصل‌هاست؛ چرا که خورشید در ۴ نقطه خاص قرار می‌گیرد.


او نقطه اول اعتدال بهاری را از جمله این نقاط دانست و گفت: این زمان مصادف با عید نوروز است و در ادامه این  انقلاب‌ها،  انقلاب تابستانه آغاز می‌شود که مصادف با اول تیر ماه است.


جعفری‌زاده خاطر نشان کرد: در این زمان، خورشید در مِیل مداری ۲۳.۵+ درجه قرار می‌گیرد و ساکنان نیمکره شمالی طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب را شاهد خواهند بود.


این کارشناس نجوم یادآور شد: خورشید در یک مدار دایره‌ای شکل بر کره سماوی به نام «دایرهالبروج» به دور زمین در حال گردش است و این مدار با استوای سماوی زاویه ۲۳.۵ درجه‌ای را می‌سازد. این دو دایره عظیم در دو نقطه همدیگر را قطع می‌کنند و در دو نقطه نیز بیشترین فاصله را از هم پیدا می‌کنند. نقاط مشترک به «اعتدال بهاری» و «پاییزی» و دو نقطه جدایی «انقلاب تابستانی» و «انقلاب زمستانی» مشهور هستند.


به گفته او، بر این اساس در ساعت ۱۸ و ۲۸ دقیقه امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسیده و از فردا پنج‌شنبه در نیمکره شمالی تابستان آغاز می‌شود. این در شرایطی است که در همین زمان ساکنان نیمکره جنوبی، فصل زمستان را آغاز می‌کنند.

آنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 19 =