عربستان در حال بررسی پیشنهادهای چین و فرانسه برای ساخت نیروگاه اتمی

نورنیوز – گروه بین‌الملل: روزنامه فایننشال تایمز نوشت که عربستان در حال بررسی دو پیشنهاد از سوی چین و فرانسه برای ساخت نیروگاه اتمی در خاک خود است.


طبق گزارش این روزنامه، این دو پیشنهاد در بین پیشنهادهای مختلف از چندین کشور از جمله روسیه و در خصوص کسب امتیاز برای ساخت نیروگاه اتمی در عربستان است. عربستان به دنبال دور شدن از آمریکا و پیمان استراتژیکی امنیتی با واشنگتن است.


این گزارش می افزاید: عربستان پیش از این برای ساخت نیروگاه اتمی با همکاری امریکا تلاش کرد اما شکست خورد؛ همچنین در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این موضوع را شرط عادی سازی روابط با اسرائیل قرار داد.


اصرار آمریکا برای ایجاد محدودیت در فناوری هسته ای عربستان، ریاض را وادار به کسب پیشنهاد هایی از طرف های دیگر برای ساخت و مدیریت تأسیسات هسته‌ای کرده که در رأس این پیشنهادها کشورهای چین، روسیه و فرانسه قرار دارند.


گزارش فایننشال تایمز به نقل از یک منبع نزدیک در موضوع مقایسه بین پیشنهاد های ارائه شده به ریاض نوشت که رایزنی‌ها در خصوص این پرونده از سال ۲۰۱۸ ادامه دارد و شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این رایزنی ها به انتخاب یکی از پیشنهاد های ارائه شده می‌انجامد.


روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه نوشت که ریاض در حال بررسی یک پیشنهاد از سوی چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان است.


این روزنامه به نقل از مقامات سعودی آگاه به این موضوع نوشت: شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) پیشنهادی به ریاض برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در منطقه شرقی عربستان، نزدیک مرزهای قطر و امارات ارائه کرده است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهار =