اردوغان با سه تضمین درباره احیای کریدور غلات به دیدار پوتین می‌رود

نورنیوز – گروه بین‌الملل: رونامه ترکیه‌ای آکشام در بسته تضمینی به نفع روسیه که با حمایت ترکیه و همکاری سازمان ملل متحد تهیه شده، حل مسئله بیمه کشتی‌های روسی حامل غلات، اتصال بانک‌های روسیه به سوئیفت و برداشتن مانع صادرات غلات روسیه گنجانده شده است.


بنا به این گزارش، اجرای مجدد موافقتنامه کریدور غلات دریای سیاه مهمترین موضوع دیدار رئیس جمهور ترکیه و روسیه تعیین شده و بسته پیشنهادی و تضمینی تهیه شده، در این دیدار به ولادیمیر پوتین تحویل داده می شود.


«رجب طیب اردوغان» در دیدار با «ولادیمیر پوتین» سعی خواهد کرد که او را به اجرای قرارداد صادرات غلات دریای سیاه بر اساس بسته پیشنهادی تهیه شده متقاعد کند و با توجه به اصرار طرف روسی مبنی بر برداشتن «گام‌های ملموس» در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود که این بسته اجرایی شود.


«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه نیز هفته گذشته با سفر به اوکراین و روسیه و دیدار با همتایان خود، در خصوص تهیه این بسته پیشنهادی مذاکراتی را انجام داد و احیای کریدور غلات را یک اولویت برای دولت آنکارا عنوان کرد.


او گفت: این کریدور، جایگاه ویژه‌ای برای امنیت غذایی جهان و تلاش‌های بشردوستانه دارد و به همین مناسبت بحث و تبادل نظر بدون وقفه با گروه بسیار بزرگی از جمله اوکراین، سازمان ملل، روسیه، طرف‌های اروپایی و آمریکا در جریان است.


رئیس جمهور ترکیه دو هفته پیش، کشورهای غربی را مسبب شکست قرارداد غلات دریای سیاه موسوم به کریدور غلات دانسته و گفته بود: خروج از بن بست در فعالیت دوباره کریدور غلات، منوط به تحقق وعده‌های کشورهای غربی در قبال روسیه است. اردوغان چندین بار در تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه، از او خواستار موافقت با فعالیت قرارداد صادرات غلات دریای سیاه شده و این اقدام را «پل صلح» نامیده است.


فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه در حالی به موضوع مهم جهانی تبدیل شده که مقامات کاخ کرملین چندین بار اعلام کرده‌اند که روسیه بعد از تحقق شرایط خود، آماده بازگشت به توافق غلات و صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه است.


قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به‌خصوص تأمین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با پیشنهاد ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضاء شد.


این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضاء شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسیده و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد. در طول حدود یک سال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله غلات در قالب یک هزار و چهار محموله کشتی در مسیری امن از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.


بر اساس این قرارداد، اوکراین طی یک سال گذشته به طور متوسط ‌ماهانه یک میلیارد دلار از صادرات غلات درآمد داشته است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =