دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی؛‌ مذاکره درباره قرارداد غلات و اوکراین

نورنیوز – گروه بین‌الملل: اسپوتنیک در سخنانی به نقل از پوتین در آغاز این مذاکرات با همتای ترک خود گزارش داد: روسیه برای مذاکره بر سر توافق غلات آماده است.


رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه امروز طرفین در مورد مسائل مربوط به بحران اوکراین گفتگو خواهند کرد، گفت:‌ روسیه و ترکیه به زودی گام‌های مهمی هم در زمینه گاز و هم در سایر زمینه‌ها برخواهند داشت. امیدوارم در آینده نزدیک مذاکرات در مورد ایجاد یک هاب گازی در ترکیه را تکمیل کنیم تا وضعیت انرژی در منطقه باثبات تر و متعادل تر شود و فکر می کنم این همکاری، مفید خواهد بود. 


ولادیمیر پوتین  همچنین با اشاره به همکاری‌های مسکو – آنکارا در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای گفت: اولین بلوک نیروگاه هسته‌ای آق قویو در ترکیه سال آینده راه اندازی خواهد شد و چشم اندازهایی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.


او افزود: روسای بانک های مرکزی روسیه و ترکیه نیز در حاشیه مذاکرات در سوچی نشست جداگانه ای خواهند داشت.


بنا بر این گزارش، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در آغاز مذاکرات دوجانبه با همتای روس خود از پوتین برای اعزام دو فروند هواپیمای اطفای حریق برای کمک به خاموش کردن آتش در ترکیه تشکر کرد و افزود:‌ ترکیه انتظار دارد که روسیه هواپیماهای اطفای حریق بیشتری را برای خاموش کردن آتش سوزی های جنگلی در این کشور  اعزام کند.


اردوغان ابراز اطمینان کرد که ترکیه و روسیه می‌توانند بر سر ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای در این کشور به توافق برسند.


رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه تمام جهان به امید نتیجه، مذاکرات او با پوتین در سوچی را دنبال می‌کنند، تلویحاً به موضوع قرارداد غلات و اوکراین اشاره کرد.


او گفت:‌ ترکیه و فدراسیون روسیه به توسعه روابط در زمینه تأمین گاز طبیعی به ادامه خواهند داد.


اردوغان همچنین با اشاره به  نشست همزمان روسای بانک مرکزی ترکیه و فدراسیون روسیه در سوچی گفت: طرفین در این دیدار، برای بررسی مراحل تسویه حساب دوجانبه با ارزهای ملی گفتگو خواهند کرد.


به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از منابع خبری روس، روسای جمهور روسیه و ترکیه در این مذاکرات درباره اوکراین و توافق غلات گفتگو خواهند کرد.






پیش از این آکیف چاغاتای کیلیچ مشاور ارشد اردوغان یکی از موضوعات محوری این دیدار را مذاکرات درباره ادامه کار با محوریت قرارداد غلات عنوان کرده بود.


برخی تحلیلگران سیاسی پیش از این گفته‌اند که‌ با توجه به خروج روسیه از توافقنامه غلات، تشکیل سازوکار جدید برای انتقال غلات اوکراین و کود و غلات روسیه از طریق دریای سیاه محور مذاکرات پوتین و اردوغان خواهد بود.


در همین حال پیش از این اسپوتنیک برخی مطبوعات چاپ آنکارا نوشتند:‌ رئیس جمهور ترکیه تصمیم دارد در دیدار با ولادیمیر پوتین در سوچی، آمادگی آنکارا را برای میانجیگری در مورد بحران اوکراین اعلام کند.

ایرنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =