آمریکا و اسرائیل هم‌پیمان درجنگ غزه؛ اختلاف در اهداف و نتایج جنگ

رسانه‌های خارجی: اسرائیل حماس را یک تهدید وجودی می‌بیند و ریشه‌کن‌کردن آن را هدفی حیاتی می‌داند. هر چیزی کمتر از آن یک شکست است. ایالات متحده متعهد شده که به اسرائیل کمک کند تا حماس را شکست دهد، اما برای بایدن، این تهدید فراتر از حماس است. دولت او در تلاش است تا شرکایش را علیه ایران، روسیه و چین متحد نگه دارد. هر دو می‌خواهند از یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر اجتناب کنند، اما اسرائیل مایل است برای شکست‌دادن حماس ریسک بیشتری بپذیرد.


شکاف بر سر آتش‌بس


بلافاصله پس از حملات ۷ اکتبر حماس، بایدن حمایت قاطع خود از اسرائیل را با سفر به تل‌آویو نشان داد. اما در روزهای پس از آن، بایدن با فشار منتقدان هم‌حزبی خود بارها در تماس‌های تلفنی با نتانیاهو تأکید کرده که اسرائیل باید عملیات نظامی خود را مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه پیش برد. ایالات متحده همچنین به طور فزاینده‌ای خواستار توقف درگیری‌ها برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه و خروج ایمن اسیران است؛ هرچند در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس کامل مقاومت می‌کند.


در جریان یک مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، یکی از شرکت‌کنندگان فریاد زد: «به عنوان یک خاخام من به شما نیاز دارم که همین الان برای آتش‌بس فراخوان دهید». بایدن پاسخ داد: «فکر می‌کنم به وقفه‌ای در درگیری‌ها نیاز است».


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که او در جلسه روز جمعه در تل‌آویو درباره این موضوع و چگونگی آتش‌بس موقت با نتانیاهو و کابینه جنگی اسرائیل بحث کرده است. در پاسخ به این فشار، نتانیاهو در روز جمعه گفت که با آتش‌بس موقت که شامل آزادی اسیران اسرائیلی حماس نباشد، مخالف است. مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل قبلاً با آزادی دو اسیر آمریکایی، نبرد را متوقف کرده بود. به گفته یک فرد آشنا با این طرح، اسرائیل موافقت کرده که حملات هوایی در محلی که اسیران در آنجا به سر می‌برند را متوقف کند.


دولت بایدن همچنین به اسرائیل فشار آورده تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند و حملات هدفمند بیشتری را برای هدف قرار‌دادن رهبران حماس انجام دهد. اما حتی با افزایش تلفات در غزه و بدترشدن بحران انسانی، اسرائیل به حملات گسترده‌ای از جمله حمله به بزرگترین اردوگاه آوارگان نوار غزه ادامه داده است.


کاخ سفید از اظهار نظر در مورد این حمله خودداری کرده، اما مقامات دولت بایدن از تلفات گسترده ناراضی‌اند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «این جنگ اسرائیل است و تنها آن‌ها می‌توانند در مورد هدف‌گیری و نحوه اجرای عملیات تصمیم بگیرند. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم آن‌ها ابزارها و قابلیت‌ها، و دیدگاه‌ها و درس‌هایی که ما در این نوع جنگ آموخته‌ایم را در اختیار داشته باشند».


نتانیاهو در روز جمعه گفت که به عملیات نظامی خود در غزه با «تمام قدرت» ادامه خواهد داد. او همچنین گفت که اجازه نخواهد داد سوختی که به گفته آمریکا و گروه‌های بشردوستانه برای کارکرد ژنراتورهای بیمارستان‌ها و تأسیسات آبی لازم است، وارد نوار غزه شود.


آینده مبهم غزه


در درازمدت، بایدن به طور فزاینده‌ای خواستار راه‌حل دو کشوری است و بلینکن با دولت اسرائیل در مورد آنچه در آینده برای اسرائیل و غزه پس از عملیات نظامی آن علیه حماس پیش می‌آید، گفتگو کرده است.


بلینکن در روز جمعه گفت: «ما با شرکای خود در سرتاسر منطقه و فراتر از آن درباره آنچه که پس از شکست حماس اتفاق خواهد افتاد، گفتگو می‌کنیم. شاید بهترین و تنها راه، همانطور که گفتم، از طریق راه‌حل (به اصطلاح) دو کشوری باشد».


اسرائیلی‌ها نمی‌دانند که پایان جنگ چه معنایی برای آینده غزه خواهد داشت. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته که هدف از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکمرانی حماس است، اما افزود که اسرائیل هیچ علاقه‌ای به اشغال مجدد دائمی غزه ندارد. برخی از جریان راست افراطی اسرائیل از اشغال غزه در درازمدت یا سوق‌دادن مردم غزه به صحرای سینا در مصر حمایت کرده‌اند که البته، رهبران مصر با آن مخالفند.


نتیجه فشارهای داخلی


از آنجایی که درگیری‌ها بدون پایان مشخص ادامه دارد، بایدن و نتانیاهو هر دو با فشارهای سیاسی فزاینده‌ای در داخل مواجه هستند. بایدن که در ابتدا به دلیل حمایتش از اسرائیل مورد ستایش قرار گرفت، اکنون با انتقاد اعضای حزب خود، به ویژه رأی‌دهندگان جوان، مسلمانان و عرب‌آمریکایی‌ها روبروست که نگران افزایش تعداد کشته‌ها در غزه بوده و از دولت می‌خواهند که خواستار آتش‌بس شوند.


حتی اعضای کنگره که حامی اسرائیل بوده و از کمک‌های نظامی به آن حمایت کرده‌اند، در این هفته گفتند که می‌خواهند شاهد خویشتن‌داری بیشتری در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس باشند. سناتور کریس مورفی که عضو کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته امور خارجی سنا است، در روز پنجشنبه گفت: «نرخ فعلی مرگ‌ومیر غیرنظامیان در غزه غیرقابل‌قبول و غیرقابل‌تحمل است. من از اسرائیل می‌خواهم که فوراً در رویکرد خود تجدید نظر کرده و به یک کارزار جنگی آگاهانه‌تر و متناسب‌تر روی آورد».


نظرسنجی اخیر گالوپ نشان داد که رتبه محبوبیت بایدن در میان دموکرات‌ها طی ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته و به ۷۵ درصد رسیده است که کمترین میزان در دوران ریاست‌جمهوری اوست.


در همین حال، برخی از جمهوری‌خواهان، از جمله کاندیداهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، به درخواست بایدن برای توقف درگیری‌ها در غزه به عنوان مدرکی مبنی بر کاهش حمایت او از اسرائیل اشاره می‌کنند.


نتانیاهو نیز که پیش از این درگیری، در میان اسرائیلی‌ها به خاطر تلاش‌هایش برای لایحه اصلاحات قضایی محبوبیت کمی داشت، اکنون با انتقاداتی درباره چگونگی وقوع حملات ۷ اکتبر، امتناع او از پذیرش هرگونه مسئولیت در قبال آن و پرسش‌هایی در مورد اینکه آیا باید استعفا دهد سروکار دارد. نخست‌وزیر که به عنوان یک جنگ‌طلب امنیتی شهرت پیدا کرده ، گفته که باید تا پایان درگیری برای تحقیقات صبر کرد و گفت که «تنها چیزی که من قصد برکناری آن را دارم حماس است».

نشر مطالب درستون «از رسانه‌های خارجی» به معنی تأیید محتوای آن نیست بلکه صرفاً با هدف اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =