خبر خوش برای کارگران و حقوق بگیران؛ کاهش مالیات‌های مستقیم

نور نیوز -گروه اقتصادی: بر اساس جزئیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در هیئت دولت تصویب و برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، هزینه‌های مهم خانوار از جمله اجاره مسکن، آموزش و پزشکی از مجموع درآمد فرد کسر و سپس مالیات آن محاسبه می‌شود.


با اجرای این رویه جدید، ضمن تحقق عدالت مالیاتی ، پیش‌بینی می‌شود میزان مالیات پرداختی بخش زیادی از حقوق بگیران به ویژه کارگران حتی تا مرز صفر کاهش یابد.

مالیات بر مجموع درآمد، یکی از مهمترین پایه‌های مالیاتی است که در بسیاری از کشورها پیاده سازی شده است.


یکی از مهمترین ویژگی‌های لایحه مالیات بر مجموع درآمد، تغییر نظام معافیت‌های مالیاتی، از مشاغل به سطح درآمد است.


درواقع در حال حاضر، قانونگذار یک گروه شغلی را معاف می‌کند. به عنوان مثال فعالان حوزه فرهنگ و صنایع دستی و همچنین بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند در حالی که در این بخش‌ها افرادی با درآمدهای بالا هم فعال هستند و به واسطه فعالیت در این بخش‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.


این قاعده‌گذاری موجب بی‌عدالتی در نظام مالیاتی شده و همچنین باتوجه به ابعاد گسترده معافیت‌ها (که به گفته مسئولان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است) توان مالیات ستانی دولت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.‌


در لایحه مالیات بر مجموع درآمد، به جای آنکه بخش‌های اقتصادی و مشاغل از پرداخت مالیات معاف شوند، سطح درآمد سالانه برای معافیت درنظر گرفته شده است. 


در این لایحه برای برخی بخش‌ها، به جای معافیت، تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده است. براساس پیش نویس لایحه مالیات بر مجموع درآمد، حداکثر تخفیف مالیات ۲۵ درصد است.

در این لایحه صرفا درآمد مبنای پرداخت مالیات نیست بلکه هزینه‌ها هم در تعیین حدود مالیات موثر خواهد بود و این قاعده عدالت مالیاتی را تقویت خواهد کرد.‌

لایحه مالیات بر مجموع درآمد در روز‌های اخیر به مجلس ارسال شده و البته هنوز اعلام وصول نشده است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + پانزده =