شرایط جدید وام قرض الحسنه/ سقف تسهیلات برای اشخاص و کسب و کارها افزایش یافت

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: رئیس کل  بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح وام قرض الحسنه بدون کارمزد به افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند.


او خاطر نشان کرد از جمله اقدامات ماه های اخیر افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون و سقف تسهیلات کسب و کارهای کوچک دانش بنیان به ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.


رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر توسعه بانکداری قرض‌الحسنه گفت: دنبال نظم‌دهی و نظارت بیشتر بر قرض‌الحسنه‌ای‌های تک شعبه‌ای هستیم.


او خاطر نشان کرد: به دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت نیز ابزارهای لازم را برای توسعه فعالیت‌ها ارائه خواهیم کرد.


فرزین افزود: بانکداری کارگشایی هم که الان وجود دارد جای توسعه دارد و بانکداری قرض‌الحسنه هم میتوانند از الگوی کارگشایی در پرداخت تسهیلات و وثیقه گیری استفاده کنند.


او گفت: بانک مرکزی باید بانک‌ها را براساس فعالیت‌ها و تخصص و اهداف آنها دسته بندی کند.


او افزود: بانک توسعه ای، بانک تجاری، بانک جامع و بانک قرض الحسنه به لحاظ ابزارهای تامین مالی و حوزه فعالیت متفاوت هستند و رویکرد بانک مرکزی نیز  سیاستگذاری و نظارت متفاوت بر هر یک از این بانک ها خواهد بود.


بانکداری جامع که ترکیبی از عملیات بانکداری توسعه ای، تجاری و قرض الحسنه را همزمان انجام می‌دهد نیز در مدل جدید بانکداری وجود دارد که دستورالعمل ها و بخشنامه های فعالیت آن در حال تدوین است.


پس از تفکیک و دسته بندی بانک ها نوع نظارت در هر بانک نیز متفاوت و بر اساس تخصص هر بانک باید انجام شود که با توجه به اختیاراتی که قانون جدید به بانک مرکزی داده است هر جا که پول سپرده گذار باشد نظارت بانک مرکزی نیز حضور خواهد داشت.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 5 =