انتخابات مجلس در کشور همسایه

نورنیوز – گروه بین الملل: انتخابات مجلس پاکستان در چند هفته گذشته از مهمترین وقایع سیاسی ـ اجتماعی در کشور همسایه ما بود که در مطبوعات و رسانه‌های داخلی چندان به آن پرداخته نشد. اکنون در پایان انتخابات مجلس پاکستان و معلوم شدن نتایج نهایی آن اغلب رسانه‌ها چه در داخل پاکستان و یا خارج از آن با بررسی نتایج نهایی، پیش‌بینی روزهای ملتهب در این کشور  و در مجلس ملی آن را می‌کنند. زیرا اعلان نهایی نتایج انتخابات سراسری پاکستان از سوی کمیسیون انتخاباتی این کشور، پیچیدگی تشکیل دولت آینده را دوچندان کرده است.


نتیجه رسمی شمارش آراء نشان می‌دهد، هیچ حزبی در مجلس ۳۳۶ نفره از نمایندگان نتوانسته است به حد نصاب ۱۶۹ که برای تشکیل دولت جدید نیاز است، برسد. در نقد این شرایط از پایان انتخابات مجلس در پاکستان در گزارشی آمده است:«… تشکیل دولت ائتلافی در هر جای جهان البته دردسرهای خود را دارد و با بده بستان‌های سیاسی همراه است که شاید در کشوری مثل پاکستان مشکل‌تر هم باشد، زیرا اختلاف‌های بین احزاب در این کشور در مواردی بسیار عمیق است، اختلافاتی که عملاً کارآمدی یک دولت ائتلافی را دوچندان می‌کند.» در انتخابات پنجشنبه گذشته پیروزی نامزدهای مستقل که ۱۰۱ کرسی از مجموع ۳۳۶ نفره مجلس را به دست آورده‌اند، مشکلات را برای آینده مجلس پاکستان دوچندان کرده است. دو حزب اصلی «مسلم لیگ» شاخه نواز ۷۵ کرسی و حزب مردم پاکستان هم ۵۴ کرسی به دست آورده است. این نتیجه در حالی به دست آمده است که حزب انصاف پاکستان به رهبری «عمران خان» از شرکت در انتخابات منع شد و نامزدهای این حزب به طور مستقل در انتخابات شرکت کردند.



دیروز در این فضای آشفته بعد از پایان انتخابات مجلس پاکستان سخنگوی حزب «مسلم لیگ» پاکستان شاخه نواز، اعلام کرد «شهباز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان، تنها نامزد دوباره نخست‌وزیری پاکستان برای رهبری ائتلاف جدید تشکیل شده بین احزاب مختلف خواهد بود.» دولت ائتلافی پاکستان با ائتلاف «شهباز شریف» از حزب «مسلم لیگ» که بزرگ‌ترین حزب شناخته شده با ۸۰ کرسی در مجلس پاکستان است و حزب «مردم» پاکستان به رهبری پسر بی‌نظیر بوتو با ۵۴ کرسی دوم است. این دو حزب با هم برای تشکیل یک اکثریت حداقلی در مجلس پاکستان با ۲۶۴ کرسی کافی هستند. بعد از اعلان این خبر، حزب «تحریک انصاف» متعلق به «عمران خان» که در بازداشت به سر می‌برد، از این ائتلاف انتقاد کرد و آن را دزدیدن آراء مردم پاکستان نامید.



واقعیت در پاکستان بعد از انتخابات سراسری مجلس این کشور نشان می‌دهد انتخابات مجلس گستردگی و عمق شکاف‌های اجتماعی و نارضایتی مردم پاکستان را عیان کرده و رسمیت داده است. در حالی که انتخابات مجلس باید نشانه بارز از وحدت ملی و ترسیم آینده روشن بر حل مشکلات مردم باشد. انتخابات مجلس در پاکستان در افکار عمومی مردم این کشور، تکرار «نبرد قدرت» برای به دست گرفتن نهاد مجلس، مرکز اصلی قانونگذاری در پاکستان خوانده می‌شود. محصول این انتخابات به جای تثبیت و فربه‌سازی «قدرت ملی» موجب شکاف‌های گوناگون در سطوح جامعه و در کشور پاکستان خواهد شد.

نگاه به پاکستان کشور همسایه ما و چگونگی برگزاری انتخابات مجلس در آن می‌تواند برای ما در ایران «عبرت آموز» باشد. به ویژه که در آینده نزدیک تا چند هفته دیگر، انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم.


 


* کارشناس مسائل سیاسی

روزنامه اطلاعات

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 9 =