دولت سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را چه نرخی تعیین خواهد کرد؟

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: اجاره‌‌بهای مسکن در شهر‌ها از ابتدای پاییز سال گذشته در مسیر «رشد ماهانه»، روند کاهشی را آغاز کرد و تا ابتدای امسال ادامه یافت به‌طوری که در ماه اول ۱۴۰۳، تورم ماهانه اجاره به نصف مهر ۱۴۰۲ رسید، اما اکنون سرعت رشد مجددا افزایش یافته و تورم اجاره در اردیبهشت ۱۴۰۳، بار دیگر وارد مسیر صعودی شد.

گزارش از داده‌‌های جدید مرکز آمار ایران درباره نبض اجاره‌‌بهای مسکن در کل کشور –میانگین وضعیت بازار اجاره مناطق شهری ایران- حاکی است، در میانه بهار امسال، هر دو نرخ تورم اجاره مسکن صعود کرده است؛ «تورم ماهانه» اجاره از ۱.۷‌درصد فروردین به سطح ۲.۶‌درصد رسیده و «تورم نقطه‌‌ای» اجاره نیز از ۴۱.۸‌درصد به نرخ ۴۳‌درصد تبدیل شده است.

هر دو سطح «رشد ماهانه» و «رشد نقطه ای» اجاره بهای مسکن، بالاتر از «میزان متعارف و قابل تحمل» برای بازار اجاره نشین هاست و در مقایسه با روند یکسال ۱۴۰۲، از «بازگشت تب به نبض اجاره خانه» حکایت دارد.

آنچه بروز تب را تایید می‌کند، از یکسو، «رشد‌های سالانه اجاره بهای مسکن بر اساس میانگین تاریخی» است که همواره زیر ۱۳‌درصد –تا پیش از عصر جهش قیمت‌ها یعنی تا قبل از سال ۹۷- بود و از سوی دیگر، «میزان افزایش حقوق و دستمزد مستاجر‌ها در سال‌جاری» است که حداکثر ۳۰‌درصد بوده است. به این ترتیب، افزایش ۴۳ درصدی اجاره بها در کشور در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته، به مراتب بالاتر از «روند گذشته رشد سالانه» و «توان مالی اجاره نشین‌ها» است.

خبرفوری

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پنج =