دستور واگذاری سهام عدالت به همه کارگران روی میز وزارت کار

واگذاری سهام عدالت به همه کارگران یکی از دستورات روحانی به ربیعی در مراسم روز کارگر بود که در بخش های مهم این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران، هدف طرح سهام عدالت بود.  سهام عدالت نوعی یارانه بود که مقرر شد طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام است.

بنا بر طرح سهام عدالت، مقرر شد بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار کم‌درآمدتر فروخته شود.

هدف از اجرای طرح سهام عدالت، توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور ، توانمندسازی و افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند، تسریع در روند خصوصی سازی ازطریق واگذاری گسترده سهام شرکت‌های دولتی، استفاده از روش‌های سالم تر و شفاف تر برای واگذاری سهام شرکت‌ها، متکی به خود کردن خانوارهای نیازمند و کاهش تعهدات مستقیم دولت و نهادهای حمایتی، کاهش حجم بخش دولتی و انتقال تصدی‌ها به عموم مردم، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور، تفکیک مناسب‌تر وظایف حاکمیتی و بنگاه‌داری و سازماندهی کاراترکردن بنگاه‌های دولتی و کارآمدکردن دولت در عرصه وظایف حاکمیتی است.

دولت در راستای اجرای برنامه های خصوصی سازی و عبور از مرحله دولتی به خصوصی سازی، حدود ۵۰ شرکت دولتی را به بخش خصوصی منتقل خواهدکرد و تا ۴۰درصد از سهام این شرکت‌ها به سهام عدالت، پنج درصد به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان آن شرکت، ۳۵درصد برای کشف قیمت و رونق اقتصاد کشور و بازار بورس ازطریق بورس ارائه میشود و ۲۰ درصد آن شرکت در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در دوراهی گذار از دولتی به خصوصی سازی، آسیب نبیند.

دولت برای اختصاص ۴۰ درصد از سهام از شرکت‌های دولتی به سهام عدالت، دبیرخانه سهام عدالت مرکزی را برای شناسایی مشمولین تشکیل داد و پس از ثبت نام اولیه، ثبت نام در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانها صورت پذیرفت و اسامی ازطریق دبیرخانه به شرکت کارگزاری سهام عدالت ارسال و پس از ارسال اسامی و سرمایه نقدشده هر فرد براساس ۱۰درصدی که سالانه از سود سهام نقد میشود برگ سهام شرکت سرمایه گذاری استان به افراد تعلق گیرد که این برگه سهام، قابلیت خرید و فروش دربورس یا فرابورس را پس از آزاد سازی خواهد داشت .

مشمولان طرح توزیع سهام عدالت عبارتند از دو دهک جمعیتی کشور که واجد افراد یا خانوارهایی با پائین ترین میزان درآمد هستند و مرحله به مرحله شناسائی می گردند.

سهام عدالت، یکی از وعده های رئیس دولت قبل بود که البته تا حدود زیادی هم محقق شد، یعنی می‌توان گفت که عده زیادی از مردم موفق به دریافت برگه سهام عدالت شدند. هر چند که شواهد نشان دهنده آن است که هدف اصلی در توزیع سهام عدالت تأمین عدالت اجتماعی بوده که محقق نشده و بخشی از سهام به کسانی که باید می‌رسید، نرسیده است. به طور مثال یکی از نقد‌هایی که بارها از سوی نمایندگان کارگران مطرح شده است نرسیدن سهام عدالت به کارگران  ساختمانی است.

تا جایی که داریوش پاک بین،مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت گفت : سقف توزیع سهام عدالت ابتدا ۳۵ میلیون نفر و در مرحله دوم ۴۰ میلیون نفر و در نهایت ۴۵ میلیون نفر تعیین شد و حدود ۱۰ درصد هم جا مانده اند.

بسیاری معتقدند این سهام با این هدف در میان مردم توزیع شد که افراد نیازمند از سود آن بهره‌مند شود اما این سهام در بین افرادی توزیع شد که دارای توان مالی بوده و با دریافت سهام عدالت به دارایی های خود افزوده اند. همین امر موجبات اعتراض عده‌ای را نسبت به سهام عدالت ایجاد کرد. در واقع سهام عدالت زمانی مورد تیر نقد قرار گرفت که تنها در مدت کوتاهی بین مردم توزیع شد.

این سهام در حالی توزیع شد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند کارکرد سهام عدالت نباید صرفاً تبلیغاتی باشد بلکه باید جنبه معاملاتی آن بر تبلیغاتی‌اش بچربد تا بتواند بخشی از اهداف مقام معظم رهبری درباره توضیح این سهام را محقق کند. یعنی به  این صورت که این سهام به مالکیت افراد در آید و افراد بتوانند آن را خرید و فروش کنند.

اما با توجه به اینکه این سهام بین همه کارگران توزیع نشده بود، حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلات جامعه کارگری در مراسم روز کارگر در اردیبهشت اظهار داشت: به وزیر کار دستور می دهم این مساله را که سهام عدالت به برخی کارگران نرسیده ، پیگیری کند. ما برای این که معضلات این کشور را حل کنیم ، مردم و کارگران عزیز، مردان سخت کوش و زنان پرتلاش؛ همه باید بدانیم فضایی را برای کشور ایجاد کنیم که سرمایه داخلی و خارجی و تکنولوژی جذب شود.

در راستای این دستور هر بخش از وزارت کار پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. تا جایی که علیرضا ناطقی، مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون از رونمایی طرح وزارت کار در توسعه تعاونی های سهام عدالت خبر داد.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون گفت: نظرمان به عنوان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این است که سهام عدالت با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند تمام مباحث مد نظر مقام معظم رهبری را عملیاتی کند. با توجه به اینکه این ظرفیت در بخش تعاون ایجاد شده و در راستای چارچوب هایی که مقام معظم رهبری فرمودند که تکیه بر توسعه بخش تعاون است. بحث سهام عدالت با توجه به نظری که وزارت اقتصاد و دارایی دارند،‌تعامل دو جانبه انجام شود تا توسعه بخش تعاون همانطور که در ابتدا مد نظر بوده است تداوم یابد.

وی  با اشاره به اینکه برخی از موارد مد نظر وزارت اقتصاد دارایی در طرح وزارت کار نهادینه شده است تصریح کرد:آزاد سازی سهام تکلیف قانونی است که باید به زودی انجام شود. اصل آزاد سازی تکلیف قانونی است که باید به زودی انجام شود. اینکه جامعه بتوانند به زودی بهره‌مند شوند از سهامی که در اختیارشان باید قرار داده شود.

ناطقی با بیان اینکه هدف اصلی طرح وزارت کار درباره سهام عدالت چیست افزود:توسعه بخش تعاون با  مشارکت اقتصادی و اجتماعی  مردم ایجاد شود. یعنی خود سهامداران و صاحبان سهام بتوانند خارج از اینکه از منافع سهام منتفی می شوند بتوانند در عمرانی و آبادی کشور ایفای نقش کنند.

علاوه بر این طرح نیز در بخش های دیگر نیزاداره کل امور اجتماعی وزارت کار  برای تحقق این وظیفه مهم و خطیر  و توجه ویژه به سند چشم انداز بیست ساله مبنی بر بهره وری و کارآمدی نیروی کار و همچنین اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، و در راستای اجرای دستور ریاست  جمهوری برنامه واگذاری سهام عدالت به کارگران در اولویت کارها قرارداده است.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نه =