اتحادیه اروپا یکشنبه پایان تحریم‌های ایران را اعلام خواهد کرد

منابع آگاه دیپلماتیک غربی اعلام کردند که اتحادیه اروپا روز یکشنبه پایان رسمی تحریمهای اقتصادی اعمال شده علیه ایران را به‌دلیل برنامه اتمی اعلام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،منابع آگاه غربی ضمن ابراز این مسئله که اتحادیه اروپا یکشنبه رسماً پایان تحریمهای اقتصادی علیه تهران را اعلام خواهد کرد، افزودند: تصمیم برای لغو تحریمهای ایران از سوی اتحادیه اروپا، اواخر امسال پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تأیید کند، اجرایی خواهد شد.

یک منبع آگاه در این باره تأکید کرد: اتحادیه اروپا زمینه قانونی برای لغو تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را آماده خواهد کرد ولی این تصمیم تنها زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کند.

این منبع که خواسته نامش فاش نشود، تصریح کرد: ارزیابی من این است که اجرای تصمیم اتحادیه اروپا احتمالاً اواخر امسال اتفاق خواهد افتاد یا اوایل سال آینده، ولی بی‌شک زمانی اجرا خواهد شد که آژانس چراغ سبز نشان دهد.

این مسئله اهمیت دارد که ایران مجبور خواهد بود تا آژانس را راضی کند، آژانس از ایران خواسته است اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان دهد رآکتور اراک و سایر تأسیسات برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد.

اعلام روز یکشنبه اتحادیه اروپا مرحله انطباق ۹۰روزه برجام را تکمیل خواهد کرد. ایران و قدرت‌های جهانی در ماه جولای به توافقنامه جامع هسته‌ای دست یافتند.

آمریکا نیز احتمالاً قرار است روز یکشنبه در اقدامی مشابه پایان تحریمهای ایران را اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =