داشتن حقوق ثابت؛ شرط دریافت وام جدید

براساس اطلاعیه بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ٢۵میلیون تومانی خودرو و کارت‌های اعتباری ١٠‌میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی به سیستم بانکی ابلاغ شده و از امروز د‌وشنبه ١٨ آبان، سوت آغاز اجرای این دو طرح در کشور به صدا در آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از فرارو،بالاخره شمارش معکوس برای اجرای بسته دولت برای خروج از رکود اقتصادی به پایان رسید. براساس اطلاعیه بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ٢۵میلیون تومانی خودرو و کارت‌های اعتباری ١٠‌میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی به سیستم بانکی ابلاغ شده و از امروز د‌وشنبه ١٨ آبان، سوت آغاز اجرای این دو طرح در کشور به صدا در آمد. طرحی که با اما و اگرهای فراوانی همراه است و برخی از استقبال مردم و برخی دیگر از عدم توفیق این طرح سخن می‌گویند. حالا با آغاز اجرای بسته دولت برای خروج از رکود اقتصادی، بازار خبرهای مربوط به نحوه اعطای تسهیلات داغ داغ است و مسئولان رفته‌رفته ابهامات موجود در این بسته را پاسخ می‌دهند. ابهاماتی از جنس مدت زمان اجرا و مشمولان اجرای طرح، نحوه استفاده و بازپرداخت تسهیلات است. در این خصوص نوع خودروها و کالاهای مشمول، حجم منابع بانک مرکزی و نحوه شارژ کارت‌های اعتباری محور اصلی سخنان مسئولان در روز گذشته بوده است که در گزارش پیش رو بدان پرداخته شده است.

شارژ کارت‌های اعتباری خرید کالا
«میرمحمد صادقی» مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین خبرها در این حوزه را مخابره کرده است و از احتمال دایمی شدن و شارژ کارت‌های اعتباری خرید کالا خبر داده است. او با بیان این‌که بانک مرکزی تسهیلات ٢۵ میلیونی خرید خودرو را تا ۴‌سال اول تامین مالی می‌کند، اظهار کرد: این دیگر سیاست خودروسازهاست که بخواهند تسهیلات خرید خودرو را ٧ ساله کنند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درباره چگونگی خرید خودرو از طریق این تسهیلات، گفت: متقاضیان با مراجعه به نمایندگی‌ها، اسنادی را که شامل چک یا سفته است ارایه می‌کنند و نمایندگی آنها را سررسید کرده و تحویل خودروساز می‌دهند. خودروسازان نیز پس از ظهرنویسی اسناد، آنها را تحویل بانک می‌دهند. به دنبال آن بانک در زمان اقساط مشخص شده چک را به حساب می‌خواباند و آن را نقد می‌کند، اما اگر این چک نقد نشود اسناد را تحویل خودروساز می‌دهد و متعهد پرداخت این مبلغ خودروساز است.

این مقام مسئول با بیان این‌که سیاست اعلام شده از سوی بانک مرکزی، پرداخت ماه به ماه اقساط است، گفت: ممکن است خودروساز بخواهد از مشتری چک‌های سه ماهه دریافت کند و این موضوع در اختیار خودروساز است. اما از سوی دیگر افراد می‌توانند برای ‌سال اول ١٢ چک یک ماهه و سه چک سالانه برای سه‌سال بعد بدهند و در ابتدای هر سال چک‌های سالانه خود را تبدیل به ١٢ چک یک ماهه کنند تا لازم نباشد در ابتدا تعداد زیادی چک به تعداد اقساط بدهند.به گفته میرمحمد صادقی، بانک مرکزی علاوه بر چک، برای متقاضیان سفته نیز درنظر گرفته است که باید معادل قیمت خودرو سفته داده شود که براساس سررسید آن پرداخت‌ها انجام می‌شود.

کارت اعتباری فقط برای دارندگان حقوق ثابت
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درباره کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز گفت: در فاز اول تنها مستمری‌بگیران، سازمان بازنشستگی کشوری، شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها می‌توانند با دریافت فرم واحد از بانک مرکزی برای کارمندانی که متقاضی دریافت این کارت‌ها هستند، ثبت‌نام کنند. بنابراین در فاز اول این طرح تنها دریافت کارت به صورت گروهی از طریق این سازمان‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. به گفته او، در فاز دوم قرار است مشاغل آزاد و سایر افراد نیز به این طرح اضافه شوند که البته باید یک حقوق ثابت با امکان ارایه گواهی کسر از حقوق داشته باشند.میرمحمدصادقی با بیان این‌که اینطور نیست که مردم برای دریافت کارت درفاز اول به شعب بانک مراجعه کنند، گفت: سقف اعتبارات این کارت‌ها نیز بر مبنای میزان دریافتی حقوق افراد خواهد بود که سازمان‌ها از امروز( ١٨ آبان‌ماه) می‌توانند برای معرفی کارکنان خود اقدام کنند تا کارت‌ها به آنها ارایه شود.این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: میزان شارژکارت اعتباری متناسب با خالص حقوق دریافتی و توان بازپرداخت تسهیلات فرد مشخص می‌شود و اگر توان بازپرداخت وام ١٠ میلیونی در دوره ١٨ ماهه را نداشت مبلغ کارت اعتباری وی کمتر خواهد بود. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که طرح کارت اعتباری پس از این دو دوره با خروج بانک مرکزی توسط خود بانک‌ها به صورت دایمی ادامه یابد.

تخصیص اعتبار متناسب با استقبال مردم
او همچنین در رابطه با حجم منابع بانک مرکزی برای این طرح نیز گفت: فعلا میزان این منابع قابل پیش‌بینی نیست، زیرا باید اول طرح اجرا و میزان استقبال مشخص‌شود و بعد از آن می‌توان اعلام کرد که حجم اعتباری که بانک مرکزی به این طرح اختصاص خواهد داد، چقدر است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در واکنش به این نکته که برخی تولیدکننده‌ها نسبت به فهرست تهیه شده به‌عنوان تامین‌کننده کالاهای داخلی اعتراض داشتند، گفت: این فهرست هم در بخش خودرو و هم کالا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده و بانک مرکزی دخالتی در تهیه و تایید آن نداشته است. به گفته میرمحمد صادقی بخشنامه اوراق ۶٠ میلیونی خرید مسکن نیز، هفته گذشته به بانک مسکن ابلاغ شده است.

پرداخت وام جدید خودرو و کالا ناگهانی متوقف نمی‌شود
درحالی‌که برخی از کارشناسان اقتصادی تامین منابع مالی لازم برای اجرای این طرح را برای بانک مرکزی ناممکن می‌دانند و از احتمال توقف این طرح سخن می‌گویند، «اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی گفت: هرچند زمان اجرای طرح ارایه تسهیلات برای خرید خودرو ( تا سقف ۲۵‌میلیون تومان ) و کالای بادوام  (۱۰میلیون تومان) شش ماهه اعلام شده ولی این طرح در میانه راه متوقف نخواهد شد. او که در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخن می‌گفت، محل اختصاص یافته برای منابع این طرح را منابع بانک‌ها و بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: رقم و مبلغ در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح مشخص است، اما بسته به آن‌که چه استقبالی از آن صورت می‌گیرد، اختصاص می‌یابد.

۴ روزه کارت اعتباری می‌دهیم
درشرایطی که زمان اعطای کارت‌های خرید اعتباری یکی از ابهامات متقاضیان این طرح است، مسئولان از کاهش زمان اجرای طرح و استفاده متقاضیان از تسهیلات بانکی به حداقل ممکن خبر می‌دهند. به‌طوری که براساس گفته « ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، از زمان وصول درخواست دستگاه‌ها به بانک‌ها ظرف مدت چهار روز کارت‌های خرید کالای بادوام صادر و به دستگاه‌ها ارسال می‌شود.مشکل محدودیت در برندهای مشمول طرح خرید اعتباری کالا که با انتقادات بسیاری در روزهای گذشته همراه بود، هم قرار است حل‌وفصل شود. به گفته حکیمی فهرستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالا اعلام کرده، به روز است و امکان حذف و اضافه در آن وجود دارد.

خودروهای بالای ۵۰‌میلیون مشمول وام ۲۵ میلیونی نشدند
اما خودروسازان به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بسته دولت برای تحریک تقاضا، از آمادگی نمایندگی‌های فروش برای اجرای این طرح خبر می‌دهند.

دراین‌باره «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که خودروهای بالای ۵۰‌میلیون تومان مشمول طرح خرید خودرو با وام ۲۵‌میلیون تومانی نیستند، گفت: تمام نمایندگی‌های ایران‌‌خودرو در سراسر کشور، در این طرح حضور دارند و بنا داریم شرایطی را فراهم کنیم که مردم به راحتی خودرو موردنظر خود را دریافت کنند.

شتابزدگی در اجرای طرح خرید ایرانی
اما تحریک تقاضا و کمک به دهک‌های کم درآمد جامعه درحالی به‌عنوان اهداف اصلی اجرای این طرح مورد تاکید دولتمردان قرار گرفته که برخی کارشناسان اقتصادی نظری متفاوت دراین‌باره دارند .
آنها معتقدند که طبقات متوسط پایین و کم درآمد قطعا نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند و طبقه متوسط به بالا و پردرآمدها از آن منتفع خواهند شد.

نرخ ١۶‌درصد برای هر نوع روش پرداخت ثابت است
در روزهای اخیر که طرح اعطای تسهیلات ٢۵‌میلیون تومانی خودرو مطرح شده موضوع نرخ سود و میزان اقساط اعلام شده (٧٠٨‌هزار تومان) بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. البته با همه توضیحاتی که در اخبار مختلف داده شده هنوزهم در نحوه ارایه این تسهیلات و میزان سود دریافتی سوال وجود دارد. «علی‌احمد ربیعی» معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در مورد نحوه محاسبه سود و پرداخت اقساط این تسهیلات به «شهروند» گفت: مدت بازپرداخت وام خودرو ۴ساله و نرخ سود ١۶‌درصد آن، ثابت است. به این معنا که چه اقساط به شیوه ماهانه پرداخت شود و چه به صورت چند ماه (سه یا چهارماه یکبار) سود اقساط همان ١۶‌درصد و ثابت است. رقم اعلام شده ٧٠٨‌هزار تومان برای اقساط ماهانه که در رسانه‌ها اعلام شده به صورت ماهانه و حداکثر در طول چهار‌سال محاسبه شده است.  معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور ‌شد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شده، علاوه بر سند خودرو که تا پایان پرداخت اقساط نزد خودروساز باقی می‌ماند؛ افراد برای پرداخت اقساط نیز چک یا سفته به نمایندگی‌های خودروساز ارایه می‌کنند.

ربیعی خاطرنشان ‌کرد: هرکدام از این چک یا سفته‌ها وصول نشود، بانک از خودروساز خرید دین می‌کند و چک‌ یا سفته را از خودروساز می‌گیرد و به شیوه مطالبات برای اخذ یا بازپس گرفتن بدهی خود اقدام می‌کند.

او اضافه ‌کرد: این طرح برای گام اول فقط ١٠٠‌هزار خودرو را شامل می‌شود و سقف ریالی منابع نیز اجازه نمی‌دهد که در مرحله اول بیش از این سقف نام‌نویسی کنیم یا تسهیلاتی بپردازیم. البته هنوز برای مراحل بعدی و این‌که بعد از اردیبهشت ٩۵ نیز ادامه پیدا کند یا خیر، هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ربیعی همچنین در مورد منابع این تسهیلات توضیح داد: بخش مهمی از منابع و اعتبار این تسهیلات از منابع آزاد شده سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تامین می‌شود. البته اگر کسری منابعی وجود داشته باشد، ممکن است از منابع دیگری هم برای تامین منابع تسهیلات استفاده شود، اما تا این لحظه منبع جایگزین یا کمکی برای آن پیش‌بینی نشده است. معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درپایان درباره وام ١٠‌میلیون تومانی خرید کالا توضیح داد: پرداخت وام‌ خرید کالا برای فاز اول تنها شامل کارکنان و حقوق بگیران دولت می‌شود، اما برای مراحل بعدی کارکنان شرکت‌های خصوصی یا هر شرکتی که کارمندان آن می‌توانند نامه کسر از حقوق ارایه کنند؛ می‌توانند از این وام برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =