اگر روحانی از اقتصاد آگاه بود وعده ۱۰۰ روزه نمی‌داد/۴۶۰هزار نفر در این دولت بیکار شدند

حسین صمصامی اقتصاددان با اعلام اینکه اگر رئیس جمهور آگاهی دقیقی از اقتصاد کشور داشت هیچگاه نمی گفت صد روزه وضع اقتصاد را درست می کند، گفت: در بخش صنعت ۳۶۰ هزار نفر و در بخش کشاورزی ۱۰۱ هزار نفر در دولت یازدهم بیکار شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،حسین صمصامی اقتصاددان در شبکه خبر افزود: دولت در سال ۹۳ بسته اقتصادی را در قالب ۱۷۷ بند برای رونق اقتصادی در سالهای ۹۳ و ۹۴ اعلام کرد و در مهر ۹۴ نیز بسته سیاست های اقتصادی جدیدی را در ۳۳ بند ارائه کرد و مدعی شد که ۱۷۷ بند سیاست نخست را اجرا کرده است اما همان زمان چهار وزیر دولت نامه نوشتند که رکود اقتصادی کشور در حال تبدیل به بحران است.

وی گفت: دولت در حالی ادعا کرد که ۱۷۷ بند سیاست اقتصادی را اجرا کرده است که برخی از آنها ۱۸۰ درجه در اجرا با طرح تفاوت داشت.

وی افزود: تورم در کشور کاهش یافته اما رشد صنعتی منفی شده است و برنامه کنترل رکود و تورم مغایر یکدیگر هستند.

وی گفت: در بخش صنعت ۳۶۰ هزار نفر و در بخش کشاورزی ۱۰۱ هزار نفر در دولت یازدهم بیکار شده اند و در جامعه نرخ بیکاری افزایش یافته است.

صمصامی در پاسخ به این موضوع که معضلات بلندمدت اقتصادی را نمی توان در دو سال حل کرد افزود: مگر رئیس جمهور نمی دانست وضع مملکت چگونه است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر رئیس جمهور آگاهی دقیقی از اقتصاد کشور داشت هیچگاه نمی گفت صد روزه وضع اقتصاد را درست می کند.

صمصامی وارد شدن شوک اقتصادی در سال ۹۱ را به علت اجرای بد طرح هدفمند کردن یارانه ها دانست.

وی گفت: در دولت یازدهم با کشورهای ۱+۵ مذاکره شد که آنچه را شما می خواهید در موضوع هسته ای متوقف می شود و شما تحریم ها را لغو کنید و این به معنای تأیید هدفمند بودن تحریم های غرب بود.

صمصامی افزود: در برجام به غربی ها اعلام شد که پیشرفت ایران و خروج کشور از رکود به انعقاد قرارداد با شما بستگی دارد.

وی گفت: کاهش نرخ تورم به دلیل ثبات نرخ ارز از اواخر دولت دهم بود اما در سال ۹۳ نقدینگی ۲۲،۳ درصد افزایش یافت.

صمصامی افزود: بدهی دولت یازدهم به بانکها در ابتدای شش ماهه دوم امسال به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۹۳ بیست هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: بودجه جاری دولت نیز در سال ۹۳ بیست درصد افزایش یافت.

صمصامی افزود: اکنون نقدینگی کشور از ۴۷۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سیاست های کنترل رکود دولت در حد حرف باقی مانده و اجرا نشده و برنامه کنترل رکود و تورم دولت مغایر یکدیگر است.

حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: در دولت یازدهم تورم از ۴۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته و کنترل رکود اقتصادی در حال اجراست و سیاست کنترل رکود و تورم مغایرتی با یکدیگر ندارد.

وی افزود: کاهش درآمد سرانه از سال ۸۶ آغاز شده است.

عبده تبریزی گفت: دولت با دست خالی برخی طرح ها را حرکت داده است.

وی با ربط دادن مشکلات اقتصادی کنونی کشور به عملکرد دولت دهم افزود: دولت یازدهم نمی تواند معضلات اقتصادی بلندمدت را در دو سال حل کند.

عبده تبریزی گفت: اگر سال آینده مشکلات رشد اقتصادی به ۵ درصد نیز برسد نمی توان گفت کشور از رکود خارج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =