بهشت خار دارم وارث می خواهد

آستارا – ایرنا – این مجموعه زیبا را به بهای جوانی ام به دست آورده و پرورش داده ام و اکنون در سن ۷۶ سالگی نگرانی نگهداری و آینده آن، وجودم را فراگرفته و بلاوارث بودن بهشت خاردارم جهنم خاطرم شده است.

این جمله ها را هوشنگ نوروزی به وجود آورنده بهشت کاکتوس ها در شهرستان بندر مرزی آستارا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید و خودش را شناسنامه دو هزار و ۲۰۰ گونه کاکتوس گنجینه کم نظیرش در خاورمیانه معرفی می کند.
وی می افزاید: از سال ۵۵ برای ایجاد این مجموعه در فضایی مسقف به مساحت ۵۰۰ متر مربع زحمت می کشم و ارزش اقتصادی گونه های متفاوت کاکتوس ها از ۵۰ هزار ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال است و علاقمندان به این گل های خاردار به طور معمول از گونه های ارزان قیمت آن خریداری می کنند و گونه های کمیاب و گران قیمت را فقط به افرادی که عاشق نگهداری آنها هستند می فروشم.
وی ادامه می دهد: کاکتوس ها ازعجائب خلقت هستند و به اطراف خود انرژی مثبت هدیه کرده و اشعه ها و امواج مزاحم را جذب می کنند؛ آبیاری آنها به تناسب فصل ها متفاوت است و می توانند پنج سال بدون آب زنده بمانند.
وی بیان می کند: هزینه ماهیانه آب، برق، گاز و نگهداری بهشت کاکتوس ها ۱۰ میلیون ریال است و در حال حاظر من و همسرم زحمت آن را برعهده داریم، اما این مجموعه در صورت توسعه می تواند زمینه اشتغال پایدار پنج نفر را فراهم کند.
نوروزی می گوید: متاسفانه در سال ۸۹ با پیش روی آب دریای خزر و ورود آب شور به گلخانه، کهن سال ترین کاکتوس خاورمیانه را که ۶۴ سال داشت از دست دادم و اکنون (اشینو مکزیکی) با ۱۵۰ کیلوگرم وزن و ۵۵ سانتی متر ارتفاع در گلدانی بزرگ به عنوان مسن ترین کاکتوس بهشت من، ۵۲ سال دارد و در طول سال فقط یک بار آب می نوشد.
وی اظهار می دارد: برخی از کاکتوس های من از گونه های مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی نظیر مکزیک و آرژانتین است و آپیتالانسن ها، ارئوسوفالو ها، سیروس ها و نوتوکاکتوس های من از گونه های کمیاب در خاورمیانه هستند و بیش از ۵۰۰ نوع کاکتوس پیوندی نیز در بهشت من موجود است.
وی می گوید: علاوه بر بالارفتن سن خودم، کمبود فضا و امکانات نگهداری از بهشت کاکتوس ها این مجموعه زیبا را تهدید می کند؛ برای دریافت تسهیلات بانکی با بهره زیاد تمایل ندارم و هرچند توسعه این مجموعه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می تواند در ترویج گردشگری و حتی ارزآوری به کشور موثر باشد، استقبالی از مسئولان در این راستا مشاهده نمی کنم.
نوروزی که دیواره های بهشت کاکتوس ها را با تابلوهای خط خود مزین و آن را به نمایشگاهی دیدنی تبدیل کرده است می افزاید: در ایران دیپلم هنری و از آلمان دیپلم باغبانی دریافت کرده ام و از سال ۶۴ خوشنویسی می کنم و در این رشته هنری به دریافت درجه ممتاز نائل شده ام و تاکنون چند نمایشگاه انفرادی برگزار و در چند نمایشگاه جمعی شرکت کرده ام.
وی ادامه می دهد: بیشتر بازدیدکنندگان بهشت کاکتوس ها علاقمندان گل و گیاه از داخل و خارج کشور هستند اما مبادرت به نگهداری کاکتوس ها را تنها به افرادی توصیه می کنم که به آن عشق و علاقه قلبی داشته باشند و در ورای ظاهر خاردار و خشن کاکتوس ها لطافت و زیبایی آنها را دریابند.
غلامرضا داداش پور که از استان اردبیل برای بازدید و خرید کاکتوس به بهشت کاکتوس های آستارا آمده است بعد از خرید گونه مورد نظرش می گوید: دخترم دانش آموز مقطع دبیرستان است و مدتی قبل از نوعی استرس و عوارض جسمی آن رنج می برد و بعد از نتیجه نگرفتن از دارو با توصیه یک کارشناس طب سنتی، کاکتوسی را در اتاق دخترم قرار دادم و استرس و عارضه از جسم و جان فرزندم خارج شد و من و خانواده ام خاصیت درمانی این گل های خاردار را تجربه کردیم.
هوشنگ نوروزی و بهشت خاردارش را در حالی ترک می کنم که دغدغه وی نسبت به آینده میراث ارزشمندش بر دوش احساسم سنگینی می کند و از خود می پرسم بعد از او کدامین جوان، گل های خاردار را نگهداری و از خطر انقراض مصون خواهد کرد؟!
اما نجوای کاکتوس ها را با گوش جان می شنوم که ( فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست!)
شهرستان آستارا در شمال غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گزارش از عیسی پاشاپور** انتشار :‌نصراله ابراهیمی
۶۰۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + هفده =