قدم برداشتن بازی سازان ایرانی در بازار جهانی

صنعت بازی های رایانه ای در جهان از درآمد در حدود ۶ / ۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برخوردار بوده است. ایران و منطقه خاورمیانه یکی از بازارهای بکر برای صنعت بازی سازی است.

پژوهش خبری صدا وسیما: صنعت بازی های رایانه ای در جهان از درآمد در حدود ۶ / ۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برخوردار بوده است. ایران و منطقه خاورمیانه یکی از بازارهای بکر برای صنعت بازی سازی است، با توجه به اینکه صنعت بازی سازی از دو جنبه فرهنگی و اقتصادی برای کشور ما مهم است، اهمیت بازی سازان را برای تولید بازی های مطابق با فرهنگ بومی کشور دو چندان می‌کند. بازی ساز­ان ایرانی در قالب فردی و شرکت های دانش بنیان از دو جنبه تولید بازی‌های بومی و جلوگیری از خروج ارز نقش بسیار مهمی در عرصه فرهنگ و اقتصاد کشور خواهند داشت. گروهی از بازی سازان در کشور وجود دارند که در قالب شرکت های دانش بنیان و یا فردی به تولید بازی می‌پردازند که در صورت حمایت می‌توانند با انگیزه و قدرت بیشتری مسیر تولید بازی را طی کنند. در این نشست به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازی سازی در کشور از نگاه سازنده بازی خروس جنگی (محمد مهدی بهفر راد) خواهیم پرداخت.

۱- بازی خروس جنگی چه سناریویی دارد؟

سناریو بازی «خروس جنگی» برآمده از سرزمین خروس ها

محمد مهدی بهفرراد، مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی) : بازی «خروس جنگی» در یک بستر فانتزی اتفاق می‌افتد. دنیایی که ما آن را سرزمین خروس‌نشین نامیده‌ایم و به‌واسطه‌ی آن خرده سناریوهایمان را برای بازیکنان روایت می‌کنیم. بازی به‌مانند بسیاری از عناوین هم‌سبک خود، تمرکز خود را روی داستان نگذاشته است و حس رقابت بین کاربران، حرف اول را می‌زند. با این حال سناریوهایی که گه‌گاه به واسطه‌ی شبکه‌های اجتماعی استودیو و هم‌چنین رویدادهای درون بازی روایت می‌شوند، طرفداران بسیاری دارد و ما همواره این بازخورد را از کاربران می‌گیریم که می‌خواهند از شخصیت‌هایی که در بازی خلق کرده‌ایم، بیشتر بدانند.

قدم برداشتن بازی سازان ایرانی در بازار جهانی

ایده بازی برآمده از سریال پایتخت

البته سوژه اصلی بازی از سریال پایتخت ۲ بیرون آمد که سریال بسیار پر طرفداری بود. در این سریال شخصیی بود که عاشق خروس بود. البته پرداخت به خروس در این بازی همانند سریال پایتخت هنرمندانه بود که ضمن جذب کاربر، فضای خشونت در جنگ خروس ها تعدیل شده و فانتزی گردد.

المان‌های ایرانی در بازی «خروس جنگی»

محمد مهدی بهفرراد ،مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی) : ذات این فعالیت، ایرانی است و ما سعی کردیم تا در بازی هم این مسئله به‌خوبی تصویر شود. ما متوجه این موضوع بودیم که فعالیتی چون جنگ انداختن بین خروس‌ها، برای عموم مردم خوش‌آیند نیست و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا بازی را وارد بستری فانتزی و این اتفاق را با سبک و سیاق مدریک و طراحانش به مخاطب عرضه کنیم. برای مثال ما در بازی پس‌زمینه‌ی زورخانه را داریم و کاربران در زورخانه به نبرد با یک‌دیگر می‌پردازند. علاوه بر این، نژاد اصلی بازی خروس نژاد لاری است که یکی از گونه‌های ایرانی خروس به حساب می‌آید. هم‌چنین ما در جریان رویدادهای مختلف هم‌چون نوروز، شب یلدا و … آیتم و اسلحه‌های جدید به بازی اضافه کردیم که همگی با الهام از المان‌های ایرانی طراحی شده بودند. در حال حاضر «خروس جنگی» در بازار بین‌الملل عرضه شده و موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورده است. نکته‌ی جالب توجه آن است که حتی کاربران خارجی ما نیز متوجه این مسئله شده‌اند و در نظراتشان به این المان‌های ایرانی اشاره می‌کنند. البته برای جذب خارجی ها دیگر نژادهای استفاده شده در این بازی خروس ژاپنی و خروس وسترن است و الان نژاد چهارم سایبورگ هم اضافه شده است.

فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازی خروس جنگی

محمد مهدی بهفرراد ،مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی) : همان‌طور که اشاره شد، «خروس جنگی» یک اتفاق کاملا بومی است و ما سعی کرده‌ایم تا در بازی هم به همان شکل آن را منعکس کنیم. نکته‌ای که ما همواره مد نظر داشتیم، این بود که بازی به‌هیچ‌وجه بار خشونت نداشته باشد و جامعه‌ی هدف را به سمت خشونت سوق ندهد. به همین دلیل در بازی حتی یک قطره خون هم نمی‌بینیم و حتی هیچ‌یک از خروس‌ها از نظر ظاهری آسیبی نمی‌بینند.

۲-سهم ایران از بازار جهانی بازی چه مقدار است؟

آینده بسیار روشن برای بازی سازان داخلی

محمد مهدی بهفرراد ،مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی) : شرایط بازی‌سازی در ایران و جهان تفاوت‌های بسیاری دارد. تعامل‌های سازنده بسیاری بین هنر و صنعت بازی در ایران و خارج از کشور صورت گرفته است؛ با این حال پیش‌بینی آینده‌ی هر یک از دو حیث قابل بررسی است. از یک‌سو هم بازی‌سازان داخل و هم همکاران ما در سراسر جهان یک هدف واحد دارند و آن هم سرگرم کردن مخاطبانشان است. اگر بخواهیم از این دید به ماجرا نگاه کنیم، آینده بسیار روشن خواهد بود و بازی‌سازان ایرانی نیز می‌توانند شانه به شانه‌ی دیگران حرکت کنند. اما اگر از بعد تکنولوژیک و بستر ایجاد شده تا به حال نگاه کنیم، قطعا فاصله‌ی بسیاری بین بازی‌سازی ایران و دیگر نقاط دنیا وجود دارد. فاصله‌ای که امیدواریم بتوانیم با چاشنی خلاقیت و ایده‌های نو، آن را روز به روز کمتر کنیم.

-جذب ۱۰۰ هزار کاربر توسط بازی خروس جنگی

محمد مهدی بهفرراد، مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی): پیش‌تر هم اشاره کردم که «خروس جنگی» در حال حاضر به‌صورت محدود در بازار بین‌الملل نیز عرضه شده است. بازار هدف ما در خارج از ایران، سه کشور ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بوده است و در مدت زمان کمتر از یک ماه توانستیم بیش از ۱۰۰ هزار کاربر در این مناطق جذب کنیم. کاربرانی که در بازی پول خرج و به طبع ارز وارد کشورمان می‌کنند. در بازار داخل نیز خروس جنگی در فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن فروش مناسبی دارد و به‌خوبی می‌تواند جذب سرمایه کند. این اتفاق تنها برای بازی ما نمی‌افتد و با موازات استودیو مدریک و خروس جنگی، استودیوها و عناوین دیگر هم درآمد خوبی به دست می‌آورند و به طبع می‌توانند در آینده‌ی نزدیک و با تصمیم‌های هوشمندانه این درآمد را افزایش دهند.

تمام پروسه‌ی ساخت «خروس جنگی» توسط نیروهای داخلی

محمد مهدی بهفرراد ،مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی) : حدود ۳۰ نفر دست به دست هم داده‌اند تا «خروس جنگی» به آن‌چه امروز می‌بینیم بدل شود. استودیو مدریک با ۱۵ نیروی تمام وقت و ۱۵ نیروی دورکار، کار توسعه‌ی بازی را پیش برد و در حال حاضر برای پشتیبانی و هم‌چنین به‌روزرسانی «خروس جنگی» نیز همین تعداد نیرو درگیر پروژه هستند. تمام پروسه‌ی ساخت «خروس جنگی» توسط نیروهای داخلی صورت گرفته است و هیچ نیروی غیرایرانی در ساخت آن دخیل نبوده است.

۳-توانایی علمی و هنری بازی سازان ایرانی در مقیاس جهانی چه مقدار است؟

لزوم پیدا شدن بیشتر جای پای بازی سازان ایرانی در سبد مصرفی کاربران کشورهای منطقه

محمد مهدی بهفرراد، مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی): ما مجبور به تولید کانتکت (contact) هستیم، جریان تولید راه خود را پیدا می‌کند. هنوز صنعت ما انیمنیشن است، ما در این تیکه با همه دنیا اشتراک داریم. اگر بازی چیز زیادی (علم افزایی) نمی‌دهد، کم نمی‌کند. باید سهم بازی ایرانی را درسبد مجازی مردم بدانیم و آن را به دست بیاوریم. بازی با عنوان مدافعان حرمی بسازیم که همه(داخلی و خارجی) بازی کنند. باید جامون را در سبد سرگرمی کشورهای همسایه به خوبی شناسایی وبا اهداف فرهنگی در سبد آنان نقش آفرینی کنیم .

۴-خروس جنگی آیا در بازاریابی جهانی میتواند نقش آفرینی کند؟

-گذشتن آمار دانلود «خروس جنگی» از مرز ۱۰۰ هزار نسخه کمتر از یک ماه

محمد مهدی بهفرراد، مدیر استودیو بازی سازی مدریک (سازنده خروس جنگی): یک ماه پیش بود که خبر انتشار «خروس جنگی» در بازار بین‌المللی در رسانه‌های آنلاین و مکتوب منتشر شد. استودیو بازی‌سازی مدریک با هدف قرار دادن بازار کشورهای عربی و ترکیه، بازی را با زبان‌های بومی و با جلوه‌های بصری متناسب آن منطقه در این کشورها عرضه کرد و با آغاز کمپین‌های تبلیغاتی وسیع، توانست تا رضایت کاربران در این مناطق را نیز جذب کند. همان‌طور که پیش از این و در خبرهای مرتبط با «خروس جنگی» اشاره شد، این بازی اولین عنوان رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای (F2P) ایرانی است که به این شکل وسیع در بازار بین‌المللی منتشر می‌شود. طبق آخرین آمارهای منتشر شده، بازی در حال حاضر و در گوگل‌پلی بیش از ۱۰۰ هزار نصب دارد. این ۱۰۰ هزار کاربر تنها در کشورهایی که بازی در آن‌ها سافت-لانچ شده است، مشغول تجربه‌ی بازی هستند. «خروس جنگی» با بیش از دوهزار نظر مثبت (۵ ستاره) و هم‌چنین به ثبت رسیدن امتیاز ۴.۵ از ۵ در گوگل‌پلی، در حال حاضر یکی از معدود بازی‌های موفق ایرانی حاضر در این مارکت به حساب می‌آید. مدریک با تیمی متشکل از ۳۰ نیروی متخصص در زمینه‌ی توسعه بازی‌های موبایلی، مشغول کار روی بازی است و طبق اعلام رسمی این تیم، پشتیبانی از آن در آینده هم ادامه خواهد داشت و طراحان بازی مدریک برنامه‌های وسیعی برای به‌روزرسانی آن دارند. شایان ذکر است که انتشار بازی روی استور اپل برای کاربران iOS که با تاخیر نسبت به پلی‌استور گوگل انجام شد نیز عملکرد چشم‌گیری داشته و میزان کاربران آن تا به لحظه‌ی انتشار این خبر به مرز ۱۰ هزار نفر رسیده است.

چه راهکارهایی برای تقویت بازی سازی در ایران وجود دارد؟

راهکارهای تقویت بازی سازی ایرانی

۱ – تغییر ذائقه گیمر ایرانی : گیمر قبول کند بازی ایرانی بازی کند و تجربه کندبازی ایرانی را

۲- بازی‌های آموزشی و فرهنگی بسازیم.

۳- قدرت تصمیم گیری هم در بازی سازان و هم در بازیگران را تقویت کنیم.

۴- کار سختی است اعتماد جلب کردن، اما شدنی است .

۵- در بازی سازی به فرهنگ و اقتصاد همزمان توجه کنیم.

۶_ شناخت کامل فرهنگی کشور های هدف

۷ _ شناخت بازار کسب و کار بین المللی

۸_حضور فعال در بازار های جهانی بازی سازان

۹_ دادن مهارت زندگی به بازیگر در بازی ایرانی(سبک زندگی )

۱۰_ توسعه بازی انلاین و شناخت کافی از این تکتولوژی

۱۱_ دانش کافی همراه با فرهنگ ایرانی اسلامی مورد نیاز دانش بازی سازی

۱۲- آشنایی با علوم نوین و در حال توسعه

پژوهش خبری صدا وسیما// مهدی خطیبی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هشت =