مصوبه مجلس اول در مورد حیف و میل بیت المال

بر اساس مواد تصویب شده دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات سوء استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، فروش زمین های اموات و دیگر موارد نامشروع را گرفته و به صاحب حق مسترد نماید.

رخدادهای ۲۷ دی ۶۲

چکیده :

هاشمی: ما باید حالت بسیج و روحیه شهادت طلبی خود را حفظ کنیم.

 

مجلس کلیه وزارت خانه ها و سازمان های وابسته به دولت را  را موظف کرد عوامل حیف و میل بیت المال را ظرف یک سال به محاکم قضایی معرفی کنند.

 

با حضور خبرنگاران خارجی محاکمه سرشاخه های تشکیلات مخفی نظامی حزب توده به پایان رسید.

 

کنفرانس مراکش در غیاب اغلب سران موثر کشورهای اسلامی افتتاح شد.

 

 دیدار هاشمی با مسئولین سپاه

مسئولین دفاتر فرماندهی قرارگاه های مناطق یازده گانه اطاق جنگ و مسئولین مرکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آیت الله هاشمی در این دیدار گفت : نگاهی به گذشته نشان می دهد که در هر مقطع و برهه ای از زمان که لحظه ای از خدا غافل شده و به خود توجه کردیم به همان نسبت پیروزی هایمان کمتر و در راهمان سست تر شده ایم و هرگز نباید این تجربه را از یاد ببریم ما باید حالت بسیج و روحیه شهادت طلبی را حفظ کنیم و تلاش همه جانبه خود را در همه زمینه ها ادامه دهیم و علاوه بر آن به خدا توکل کنیم.

رئیس مجلس افزود: شما اکنون در موقعیتی هستید که ارتش و سپاه ما به مراتب از اوایل و اواسط جنگ بهتر شده و امکانات دفاعی و مهمات و رادارها و قدرت شناسایی به شدت رشد کرده است  حال آنکه دشمن در مقابل هزار بار ضعیف تر شده است. دشمن از لحاظ روانی تعادل خود را از دست داده و از نظر سیاسی نیز دست به ظاهر سازی برای حفظ روحیه خود زده است.(۱)

 

تصویب ۴ ماده از لایحه اصل ۴۹ قانون اساسی

صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد

در این جلسه ۴ ماده از لایحه نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی تصویب شد.

بر اساس مواد تصویب شده دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات سوء استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، فروش زمین های اموات، دائر کردن اماکن فساد، سوء استفاده  از مقام و منصب، اعمال نفوذ و وابستگی به دربار سلطنتی و مقامات بالای دولت شاه و دیگر موارد نامشروع را گرفته و به صاحب حق مسترد نماید و در صورت نامعلوم بودن صاحب حق به بیت المال بدهد. بر اساس ماده ۲ لایحه نیز دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی محکوم به مشروعیت و از تعرض مصون است مگر در مواردی که خلاف آن ثابت شود. (۲)

 

اتمام محاکمه سران خائن حزب توده

دادگاه انقلاب اسلامی ارتش امروز آخرین جلسه خود را برای رسیدگی به اتهامات ۷ تن از سران کادرهای تشکیلات مخفی حزب منحله و جاسوس توده تشکیل داد و هر یک از متهمان به عنوان آخرین دفاع از خود مطالبی بیان داشتند.

در این جلسه ۷ تن از سر شاخه های تشکیلات مخفی نظامی حزب توده (شاهرخ جهانگیری، احمد مقاره عابد، حسین شجاعی، فرزاد جهاد، محمد بهرامی نژاد، غلامرضا خاضعی و محمد معزز) حضور داشتند و نورالدین کیانوری و محمد مهدی پرتوی به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شده بودند. در آخرین جلسه دادگاه انقلاب اسلامی ارتش که برای گرفتن آخرین دفاعیات متهمان تشکیل شده بود خبرنگاران خارجی از فنلاند، یوگوسلاوی، سوریه، کانادا، ژاپن، چین، لیبی، انگلستان و فرانسه حضور داشتند.(۳)

 

آغاز به کار اجلاس مراکش با غیبت اعضای موثر

چهارمین اجلاس سران کنفرانس کشورهای اسلامی دیروز در غیاب اغلب سران مهم و موثر کشورهای عضو و در میان تدابیر امنیتی شدید کار خود را در کازابلانکای مراکش آغاز کرد.

 قرار است این اجلاس پیچیده ترین مشکلات جهان اسلام را به بحث بگزارد بر اساس گزارش ها ۲۰ تن از سران کشورهای اسلامی که اغلب از از سران مهم و موثر محسوب می شوند از شرکت در این اجلاس امتناع ورزیده اند. علاوه بر آن سران کشورهای شرکت کننده را عمدتا رژیم های مرتجع عرب تشکیل می دهند به طوری که صرف نظر از سران مرتجع عرب تنها چند رئیس کشور غیر عرب در این اجلاس حاضر شده اند. به دنبال تحریم این اجلاس از سوی ایران اغلب کشورهای موثر جهان اسلام از شرکت در کنفرانس مراکش امتناع ورزیدند. ایران، سوریه و لیبی از شاخص ترین غایبان این اجلاس محسوب می شوند. با غیبت نیمی از سران کشورهای اسلامی در این اجلاس انتظار نمی رود کنفرانس مراکش در مورد گزارش ها یا پیشنهادات مطرح شده تصمیم قاطعی بگیرد. خبرگزاری فرانسه نیز در همین زمینه گزارش داد سران کشورهای درگیر در بحران های موجود جهان از شرکت در کنفرانس خودداری کرده اند.(۴)

منابع :

۱. اطلاعات،۲۷ دی ۶۲ ، ص ۳
۲. اطلاعات،۲۷ دی ۶۲ ، ص ۱۱
۳. اطلاعات، ۲۷ دی ۶۲ ، ص ۱۵
۴. جمهوری اسلامی، ۲۷ دی ۶۲ ، ص۳

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هشت =