تهران، قرارگاه مهربانی/هر شهروند یک جهادگر می‌شود

طرح جهاد مهربانی با هدف خدمات رسانی به شهروندان محروم استان تهران با محوریت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) و همکاری گروه‌های مردمی جهادی در تهران در دست اجرا قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: گروهی از جوانان ایرانی بدون هیچ چشمداشتی و در حرکتی جهادی دست در دست هم گذاشته‌اند تا بتوانند به اندازه توان خود گره‌ای از مشکلات محرومان بازکنند. دست در دست هم برای جهاد مهربانی با محوریت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) که همه‌اش خودجوش و مردمی و بدون چشمداشت فراهم شده است.

قرارگاه جهادی و قرار مهربانی

قرار گاه جهادی امام رضا(ع) مجموعه‌ای است که با حضور جمعی از جوانان مومن و انقلابی  و با مشارکت جهادگران پیشکسوت و فعالان عرصه های اجتماعی به صورت خودجوش و مردمی در سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرده است و فعالیت خود رادر محورهایی مانند  مبارزه با فقر و محرومیت زدایی با تکیه بر حفظ کرامت انسانی در راستای توسعه عدالت اجتماعی، ترویج حرکت های جهادی در راستای خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر و محرومین، بسط و تعمیم گفتمان و فرهنگ مدیریت جهادی، حضور در بحران ها و حوادث در راستای کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر، تربیت علمی و عملی جوانان مومن و متدین با حفظ روحیه جهادی در راستای آشنایی با درد محرومین، فعالیت در حوزه زیر ساخت های بنیادی فرهنگی جامعه نظیر خانواده، حجاب، اوقات فراغت و نیز تعامل با موسسات همسو در راستای هم افزائی، ارتقاء روحیه تعاون و ارائه خدمات گسترده تر تعریف کرده است.

تازه‌ترین فعالیت این قرارگاه جهادی نیز مجموعه فعالیت‌هایی است با عنوان «جهاد مهربانی» که در سطح تهران در دست اجرا قرار گرفته و اگر به نتیجه‌ای که برایش تدارک دیده شده برسد، تحولی ویژه در زمینه کمک رسانی به محرومان در سطح شهر تهران روی خواهد داد.

علی شریف زاده مسئول امور طرح و برنامه جهاد مهربانی در جریان گفتگوی جمعی از فعالان در اجرای این طرح با خبرگزاری مهر، درباره این اتفاق فرهنگی می‌گوید: هدف از جهاد مهربانی ایجاد ارتباط میان بخشی از مردم با بخش‌های دیگر برای کمک رسانی است و البته باید اذعان کنم که منظورم از کمک رسانی کمک مالی نیست. ما در این طرح سعی داریم هر کدام از شهروندان تهرانی را ترغیب کنیم بر اساس تخصصی که دارند و یا آنچه در توانشان است حتی در اندازه در اختیار قرار دادن چند ساعته خودرو خودشان، به کمک به نیازمندان بپردازند.

تهران، مقر قرارهای مهربانی

 پس از فعالیت‌های جهادی متعدد در سطح کشور توسط قرارگاه، چرا این بار تهران که به نظر می‌رسد سطح کمتری از محرومیت دارد برای کمک‌رسانی انتخاب شده است.

محمد رضا موذن زاده مدیر ارتباطات مردمی طرح جهاد مهربانی در پاسخ به این سوال  می‌گوید: قرارگاه جهادی امام رضا در دو سال گذشته در حال مطالعه درباره وضعیت محرومیت در تهران بوده و بررسی ما نشان داد که تهران هم دارای محرومیت‌ها و محرومین بسیاری است. ما در طرح جهاد مهربانی با شناسایی این بخش از جامعه شهری تهران به فکر ایجاد شبکه‌ای مردمی از خیران افتادیم که حاضرند تخصص و توان خود را در طول هفته و در ساعاتی مشخص در اختیار این محرومین قرار دهند و برای ایجاد ارتباط میان این دو شبکه مردمی شهر در حال تهیه بستر دیجیتالی مناسب و ایجاد بانک اطلاعاتی هستیم.

در همین زمینه علی شریف‌زاده نیز عنوان داشت که طرح مطالعاتی تهران طی یکسال گذشته در قرارگاه جهادی امام رضا در دست اجرا بوده و حاصل آن نیز تهیه شبکه‌ آسیب‌های اجتماعی در تهران بود. به گفته او بر اساس این مطالعه مهمترین سرشاخه آسیب‌زای اجتماعی در تهران، موضوع بیکاری بوده‌است و این بیکاری در بخش وسیعی به دلیل نداشتن مهارت شغلی پدید آمده است و در نهایت به فقر و اعتیاد و موضوعاتی از این دست منجر شده است.

چگونه یک همیار جهادی شویم

موذن‌زاده درباره اینمکه چگونه می توان در این حرکت سهیم بود می‌گوید: ما در قالب یک بستر آی‌تی و با ایجاد پایگاه اینترنتی به نشانی www.jahadiam.ir  نخست از مردم خواسته‌ایم که با تکمیل فرم‌هایی اعلام کنند که چه تخصصی را در چه زمینه‌ای می‌توانند به ما ارائه کنند و برای ارائه آن چه اندازه زمان دارند. پس از تشکیل این بانک اطلاعات ما سعی می‌کنیم بستری برای برقراری ارتباط میان محرومان و آنها فراهم کنیم. افراد در دو بخش همیار و حامی می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. که همیاران شامل افرادی هستند که مایلند بخشی از تخصص و توان فنی و حتی دارایی خود در سطح حتی یک خودرو را در اختیار محرومان قرار دهند و حامیان کسانی هستند که کمک‌های مالی و اجناس در اختیار محرومان قرار می‌دهند.

پردیس‌های مهربانی

تازه‌ترین اقدام پروژه جهاد مهربانی ایجاد پردیس‌های خدمت در تهران برای کمک رسانی به محرومان است. در بخش‌های مختلفی از شهر تهران  و در مکان‌های عمومی توسط این گروه، غرفه‌هایی ایجاد و در آنها محرومین می‌توانند از خدمات مختلف ارائه شده بهره ببرند.

به گفته موذن‌زاده از مسئولان این طرح، در این پردیس‌ها انواع خدمات در زمینه‌های درمانی، کارآفرینی، آموزشی، فرهنگی، حقوقی و خدمات اجتماعی ارائه می‌شود. در حال حاضر برپایی این پردیس‌ها برای ۶۳ محله از تهران پیش‌بینی شده است و قرار است در بازه‌های زمانی به‌خصوصی به فعالیت بپردازند

وی در ادامه به این مساله اشاره می‌کند که جدای از ثبت نام در پایگاه اینترنتی این طرح، علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عدد ۸ به سامانه ۱۰۰۰۱۴ اعلام آمادگی برای حضور در این طرح را بیان کنند تا دوستان ما با آنها تماس و اطلاعات آنها را دریافت کنند.

جهاد مهربانی تقریبا چند هفته‌ای است که در تهران دری را به روی همه اهالی شهر گشوده است تا شاید این توفیق بی‌آنکه به آن بیاندیشند نصیبشان شود تا گره‌ای هر چند کوچک اما کارساز از زندگی افرادی بازکنند که بعد از خداوند امیدشان به مهربانی مردمی است که زندگی را خالی از مهربانی و ایمان به مهربانی نمی‌بینند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =