سفیر آمریکا در سازمان ملل به متحدان واشنگتن هشدار داد

سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل ضمن متعهد شدن به ایجاد تغییرات اساسی در این سازمان جهانی، به متحدان آمریکا هشدار داد که در صورت عدم حمایت از واشنگتن، با پاسخی مقتضی مواجه خواهند شد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از رویترز،‌ «نیکی هیلی» سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل روز جمعه ضمن تعهدسپاری به ایجاد تغییرات اساسی در این سازمان جهانی، به متحدان آمریکا هشدار داد چنانچه از واشنگتن حمایت نکنند، وی «نام آنها را ثبت خواهد کرد» و به آنها پاسخ مقتضی خواهد داد.

وی این اظهارات کوتاه را خطاب به خبرنگاران و در هنگام ورود به مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک جهت ارائه استوار نامه خود به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان بیان داشت.

هیلی در ادامه اظهارات خود مدعی شد که «هدف دولت جدید آمریکا به نمایش گذاردن ارزشها در سازمان ملل است و نحوه به نمایش گذاردن این ارزشها، نشاندهنده قدرت ما، صدای ما، پشتیبانی ما از متحدانمان و در مقابل، اطمینان یافتن از حمایت آنها از ماست». وی در ادامه افزود: «نام کشورهایی را که از ما [آمریکا] حمایت نمی کنند، ثبت خواهیم کرد و طبقِ آن پاسخ خواهیم داد».

گفتنی است که «فرانسوا دلاتره» سفیر فرانسه در سازمان ملل و «ماتیو رایکرافت» همتای انگلیسی وی از تمایل خود برای همکاری با نیکی هیلی سخن گفتند.

پس از دیدار نیکی هیلی با دبیرکل سازمان ملل، یکی از مقامات آمریکا گفت که در این دیدار، دو طرف «پیرامون شیوه های همکاری برای انجام اصلاحات در سازمان ملل گفتگویی خوب و سازنده» داشتند.

لازم به ذکر است که طبق پیش نویس یک دستور اجرایی که توسط سایت خبری «دیلی بیست» انتشار یافت، ترامپ خواهان تشکیل کمیته ای متشکل از وزیر خارجه،‌ دادستان کل و مدیر اطلاعات ملی آمریکا است تا بودجه اعطایی این کشور به سازمانهای بین المللی را با هدف نصف کردن میزان بودجه داوطلبانه، ظرف یکسال مورد بررسی قرار دهد.

این در حالی است که آمریکا با پرداخت بالاترین سهم در میان کشورهای عضو سازمان ملل، ۲۲ درصد از بودجه ۵.۴ میلیارد دلاری و ۲۸ درصد از بودجه ۷.۹ میلیارد دلاری عملیات حفظ صلح این سازمان را تأمین می کند که جزء سهم پرداختی این کشور محسوب شده و پرداختهای داوطلبانه بشمار نمی روند.

اما از سوی دیگر، بودجه برخی از آژانسهای وابسته به سازمان ملل مانند «برنامه توسعه سازمان ملل»، «یونیسف»، «برنامه جهانی غذا» و «بودجه جمعیت سازمان ملل» به طور داوطلبانه از سوی کشورهای عضو تأمین می شود.

گفتنی است که در پی تصویب قطعنامه «ممنوعیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین» در شورای امنیت و رأی ممتنع نماینده آمریکا به این قطعنامه،‌ ترامپ هشدار داد که پس از راهیابی به کاخ سفید، «امور سازمان ملل به گونه ای دیگر اداره خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =