تلاش مذبوحانه داعش برای حفظ «الطبقه»/ انتقال پایتخت از رقه به دیرالزور بعید است

منابع میدانی سوریه از تلاش مأیوسانه داعش در الطبقه برای نگه داشتن این شهر راهبردی خبر داده و در عین حال تاکید کردند خروج افراد مسلح از سرغایا و زبدانی در ریف دمشق مرزهای سوریه با لبنان را کاملاً امن خواهد کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، بسیاری از رسانه های خبری غربی اخباری از تصمیم داعش برای غرق کردن اراضی پیرامون رقه به منظور انتقال پایتخت خود به دیر الزور منتشر کردند در حالی که یک منبع نظامی سوریه این خبر را کاملا بی پایه و اساس خواند.

داعش رقه را به حساب دیر الزور از دست نمی دهد

این منبع در گفت وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: داعش بارها تهدید کرده که دریچه های متعلق به توربین های سد فرات را به روی رقه باز می کند تا با بالا آمدن آب در مناطق پایین دستی سد از جمله اطراف شهر رقه نوعی تهدید برای پیشروی نیروهای وابسته به ائتلاف آمریکایی ایجاد کند اما تاکنون این تهدیدها را عملی نکرده است.

وی افزود: داعش پیش از این نیز تهدید کرده بود که هشت دریچه سد فرات را برای توقف پیشروی نیروهای سوریه دموکراتیک به سوی شهر الطبقه باز خواهد کرد و همین تهدیدها را در نبردهای سد تشرین یا حتی سد موصل در عراق نیز اعمال کرده بود اما تاکنون هیچ دریچه ای را باز نکرده و حتی در مناطق تحت سیطره این گروهک تعداد دریچه هایی که انرژی برق تولید می کنند تغییر نداده است.

منبع سوری با اشاره به اینکه پیشروی نیروهای سوریه دموکراتیک به دنبال تسلط داعش بر روستاهای الغضبان و السویدیه و همچنین به دلیل شرایط نامساعد جوی متوقف شده گفت: تنها درگیری های پراکنده ای جریان دارد و همزمان ائتلاف آمریکایی الطبقه را بمباران می کند.

وی با اشاره به اینکه تروریست های داعش برای دفاع از شهر الطبقه خود را به آب و آتش زده اند، گفت: الطبقه نقطه ثقل نظامی و اقتصادی مهم داعش و خط امدادرسانی اصلی داعش بین رقه و عمق مناطق صحرای سوریه (بادیه) محسوب می شود که از آنجا داعش برای حمله به حومه شرقی حمص و فرودگاه نظامی «تی فور » استفاده می کند علاوه بر اینکه الطبقه دارای چاه های نفتی مهمی مثل چاه الثوره و الرصافه است که یکی از مهم ترین منابع تامین مالی داعش محسوب می شود.

این منبع احتمال انتقال پایتخت داعش از رقه به دیر الزور را بعید خواند و گفت: داعش از پایتخت اول خود در سوریه دفاع خواهد کرد و خروج آن از رقه به معنای فروپاشی روانی و لجستیک این گروهک محسوب می شود بنابراین رقه در سوریه برای داعش حکم موصل در عراق را دارد.

برخی فعالان سوریه اخیرا از بالا آمدن سطح آب در منطقه الجزیره سخن گفته و هشدار دادند در صورتی که سطح آب در مناطق نزدیک به سد تا ۱۰ متر افزایش یابد، احتمال وقوع یک فاجعه وجود دارد.

گفته می شود شماری از مهندسان سوری که قبل از ورود داعش به رقه روی سد فرات مشغول کار بودند همچنان تحت نظارت داعش در آنجا مشغولند.

تسویه وضعیت تروریست های ریف دمشق مرزهای لبنان و سوریه را امن می کند

از سوی دیگر یک منبع میدانی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق اظهار داشت: به دنبال اخراج کامل تروریست های وادی بردی در ریف دمشق در چارچوب توافقی که بین آنها با دولت سوریه صورت گرفت، هم اینک روند تسویه وضعیت تروریست ها به ارتفاعات شرق شهرک زبدانی و مضایا در حومه جنوبی پایتخت رسیده است.

وی افزود: تروریست هایی از جنبش احرار الشام که در منطقه کوهستانی الجرود مستقر هستند خواهان خروج خود و خانواده هایشان از این منطقه هستند، بخصوص که آنها خط کمک رسانی اصلی به تروریست ها در وادی بردی محسوب می شدند اما دیگر ارتش سوریه همه وادی بردی را تحت تسلط خود گرفته و تروریست های آنجا را هم به إدلب فرستاده است.

این منبع گفت: خروج یکی از مهم ترین سرکرده های تروریست ها در وادی بردی معروف به «ابومصعب حمدان» تاثیر زیادی بر ترغیب گروه های تروریستی برای تسویه وضعیت خود با ارتش سوریه داشت.

وی افزود: تروریست های شهرک سرغایا و خانواده هایشان با تروریست های ارتفاعات شرقی زبدانی برای خروج از إدلب همراه می شوند که شمار آنها بالغ بر ۲۰۰ نفر خواهد شد.

منبع سوری تاکید کرد: تسویه وضعیت تروریست های سرغایا و زبدانی امنیت و ثبات کامل را به مرزهای سوریه و لبنان بازخواهد گرداند.

این منبع با بیان اینکه تسویه وضعیت تروریست ها در سرغایا و زبدانی ارتباطی با توافقات پیشین ندارد، افزود: با وجود اینکه پرونده زبدانی با الفوعه و کفریا در حومه إدلب ارتباط داشت اما قرار نیست در ازای توافق تازه در زبدانی غیرنظامیان محاصره شده در ۲ شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا خارج شوند.

منبع سوری در بخش دیگری از سخنانش از  درگیری های شدید ارتش سوریه و متحدانش با داعش در جاده الضمیر و منطقه مثلثی شکل شمال حومه دمشق خبر داد و گفت: این منطقه از حیث اشراف به صحرای سوریه و کشیده شدن آن تا گذرگاه مرزی التنف ( در حومه جنوب شرقی حمص) با عراق به سوی تدمر حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تنش ها در این منطقه با ورود داعش به شهر تدمر در حومه حمص شدت گرفته گفت: داعش سه نقطه شمال حومه دمشق را تحت سیطره خود گرفته بود اما ارتش و متحدانش بلافاصله آن را بازپس گرفتند.

منبع سوری گفت: همزمان همه کارگران کارخانه سیمان در بادیه سوریه واقع در نزدیکی نیروگاه الصفا از بیم ربوده شدن توسط داعش و تکرار سناریوی قبلی ربوده شدن کارگران همین کارخانه و اعدام آنها توسط این گروهک تروریستی آنجا را ترک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =