بررسی نظام جدید یارانه نشر کشور/ یوسا هم علیه ترامپ فراخوان داد

بررسی نظام جدید یارانه نشر در هیات وزیران و خواسته ماریوس بارگاس یوسا از مردم جهان برای ایستادگی علیه ترامپ از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفتگی این هفته حوزه کتاب و نشر با ۱۲ خبر، از جمله گزارش های نسبتا پرخبر محسوب می شود و موضوع اخبارش متنوع است. سخنان معاون وزیر ارشاد درباره بررسی نظام جدید یارانه نشر، سخنان وزیر ارشاد درباره برخورد با تخلف های زیرزمینی، حضور نویسندگان ایتالیایی در نمایشگاه کتاب تهران، افتتاح دو نمایشگاه کتاب استانی، بودجه کتابخانه های روسیه و فراخوان بین المللی یوسا علیه ترامپ از جمله خبرهای این گزارش هستند.

مانند گزارش های پیشین، هنوز هم پس لرزه های انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا ادامه دارد و نویسندگان جهان علیه این چهره سیاسی، موضع گیری می کنند.

در گزارش این هفته، ۵ خبر داخلی، ۲ خبر استانی و ۵ خبر بین المللی حضور دارند و مرور آن را با خبرهای داخلی و ابتدا، سخنان معاون وزیر ارشاد درباره بررسی نظام جدید یارانه نشر آغاز می کنیم.

بررسی نظام جدید یارانه نشر در هیات وزیران

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی کتاب و نشر که روز یکشنبه این هفته برگزار شد، از تصمیم وزارت ارشاد برای تغییر مسیر پرداخت یارانه های فرهنگی از شکل مستقیم به غیرمستقیم خبر داد و گفت: این موضوع در هیات وزیران در دست بررسی و تصویب است.

به گفته صالحی، مقدمات اصلاح مسیر یارانه های نشر و تغییر جهت آن از پرداخت مستقیم به غیرمستقیم صورت گرفته که مصوبات مربوط به آن در انتظار هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی است.

سخنان وزیر ارشاد درباره برخورد با چند تخلف زیرزمینی

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز سه شنبه این هفته با حضور خبرنگاران برگزار شد و صالحی امیری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در مورد مذاکرات با مقامات ارشد و مسئول در قوه قضائیه و نیروی انتظامی برای جلوگیری از تکثیر غیرقانونی کتاب  و نیز پدیده قاچاق کتاب، گفت: ما با قوه قضائیه و نیروی انتظامی جلساتی در این خصوص داشته‌ایم. هم قوه قضائیه و هم نیروی انتظامی همراهی کامل خودشان را برای برخورد با عوامل قاچاق کتاب اعلام کردند. خوشبختانه جلسات مشترک سه‌جانبه بین معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و دادستانی برای پیگیری تخلفات در حوزه جعل و چاپ‌های زیرزمینی به صورت جدی دنبال می‌شود و در روزهای گذشته با مواردی هم برخورد شده است.

۱۵ نویسنده ایتالیایی به نمایشگاه کتاب تهران می آیند

این خبر توسط رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، در نشست ترجمه شفاهی اعلام شد. این نشست به مناسبت حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران در محل سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سالن زنده یاد (علی عاشوری) برگزار شد.

چرتی در این برنامه گفت: کشور ایتالیا برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است که از جمله آن می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار نسخ خطی در کتابخانه ملی ایران اشاره نمود. هم‌چنین برنامه‌های مختلفی نیز در حوزه کتاب و موسیقی نیز در نظر گرفته شده است. با هماهنگی‌های به عمل آمده ۱۵ نویسنده از کشور ایتالیا نیز در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این رویداد فرهنگی حضور خواهند داشت.

خرید فیدیبو توسط دیجی کالا

طبق خبری که روز دوشنبه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، فروشگاه مجازی و اینترنتی «دیجی کالا»، سهام سایت و اپلیکیشن کتابخوان «فیدیبو» را خرید و این اپلیکیشن کتابخوان از این پس به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دیجی کالا فعالیت خواهد کرد.

در حال حاضر مسئولیت فروش کتاب‌های الکترونیکی در سایت دیجی کالا توسط فیدیبو انجام می‌شود و قرار است این سامانه در آینده نزدیک مسئول دریافت و توزیع کتاب‌های الکترونیکی و مکتوب در این فروشگاه مجازی باشد.

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب از روز دوشنبه۲۵  بهمن در سراسر کشور آغاز شد. عیدانه کتاب، از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵فروردین ماه در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود و کتابفروشی‌هایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که دارای پروانه کسب با تاریخ معتبر باشند. همچنین کتب آموزشی، کمک آموزشی، نایاب، افست، فاقد شماره شابک و کتاب‌هایی که در سایت خانه کتاب موجود نباشند، مشمول طرح مذکور نخواهند بود.

آغاز به کار نمایشگاه کتاب کهکیلویه و بویر احمد

شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد هم این هفته با حضور ۲۱۰ ناشر از سراسر کشور آغاز به کار کرد. این نمایشگاه روز یکشنبه ۲۴ بهمن در محل مصلای امام خمینی (ره) شهر یاسوج افتتاح شد.

دراین دوره از نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد ۲۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف در ۱۴۰ غرفه به نمایش گذاشته می‌شود. از این استان ۳۰ ناشر به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارند و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق بانک شهر مستقر در نمایشگاه به بازدید کنندگان ارائه می‌شود.

آغاز به کار نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان

اما همزمان با آغاز به کار نمایشگاه کهکیلویه و بویر احمد، نمایشگاه استانی کتاب در سیستان و بلوچستان هم افتتاح شد. به این ترتیب، سیصد و بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب استانی و هجدهمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان با حضور ۴۱۷ ناشر از سراسر کشور روز یکشنبه این هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی زاهدان افتتاح شد.

در این نمایشگاه، ۵۹ هزار و ۶۶۷ عنوان کتاب در موضوعات مختلف در ۲۴۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است. از این استان ۳۰ ناشر به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارند. در بخش فروش متمرکز کتاب‌هایی از ۴۰ ناشر که امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند، عرضه می‌شود. مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق بانک شهر مستقر در نمایشگاه به بازدید کنندگان ارائه می‌شود.

اولویت دادن به کتابخانه ها در بودجه فرهنگی روسیه

بنابر اعلام وزارت فرهنگ روسیه، بودجه تمام موسسات و نهادهای زیرمجموعه این وزارت فرهنگ روسیه و در وهله اول، کتابخانه‌ها، در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا می‌کند. طبق اطلاعات این خبر و بنا به گفته ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه، موزه‌ها و تئاترهای این کشور به اندازه سال ۲۰۱۶ بودجه دریافت می‌کنند و در سطح پارسال باقی خواهد ماند. بودجه کتابخانه‌های روسیه هم در سال جاری افزایش یافته، اما بودجه طرح‌های اجتماعی کاهش یافته است. برنامه این است که بودجه تمام موسسات و نهادهای زیرمجموعه سازمان وزارت فرهنگ روسیه و در وهله اول، کتابخانه‌ها، افزایش پیدا کند.

رونمایی از مجسمه مارکز در نمایشگاه کتاب کوبا

یکی از خبرهای بین المللی این هفته که روز شنبه منتشر شد، این بود که خوزه ویلا سوبرون مجسمه ساز کوبایی مجسمه گابریل گارسیا مارکز را در معرض دید عموم قرار داد. بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب کوبا که از ۹ تا ۱۹ فوریه در هاوانا برگزار می‌شود به عنوان مکانی برای رونمایی از این مجسمه انتخاب شد. این در حالی است که امسال نودمین سال تولد گابو و پنجاهمین سال انتشار «صد سال تنهایی» است.

تبریک پائولو کوئیلو به بازیگر سینمای هند

پائولو کوئلیو نویسنده برزیلی شناخته شده، هفتمین سال اکران فیلم «اسم من خان است» را به بازیگر مشهور هندی تبریک گفت.

این رمان نویس ۶۹ ساله در توییتر خود، با تبریک گفتن به شاهرخ خان برای فرارسیدن هفتمین سالگرد اکران این فیلم، تصویری از این پیام را در فیس بوکش هم منتشر کرد و یاد آور شد که «اسم من خان است» شایسته دریافت جایزه اسکار بود.

حرکت بین المللی یوسا علیه ترامپ

یکی از خبرهای بین المللی این هفته، مربوط به ماریوس بارگاس یوسا برنده جایزه نوبل ادبی بود که خواستار ایستادگی مردم جهان مقابل ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا شد.

یوسا که در جمع خبرنگاران در مادرید سخنرانی می کرد، با اشاره به آمدن ترامپ، گفت: جامعه اسپانیایی زبانان در آمریکا با وضعیت دشواری روبه رو شده‌اند و از ژانویه که دونالد ترامپ مسئولیت را برعهده گرفته این وضعیت مشهود است. اسپانیایی زبان‌ها در آمریکا دارای ریشه‌های عمیق هستند و حداقل ۵۰ میلیون اسپانیایی زبان در این کشور زندگی می‌کنند که باید به فکر دفاع از حقوق خودشان و زبان‌شان باشند زیرا زبان یک هدیه است و آنها دلشان نمی‌خواهد تا این هدیه را با زبان انگلیسی جایگزین کنند.

یوسا پیش از این ترامپ را دلقک و عوام فریب خوانده بود.

معرفی نامزدهای جایزه ساسکاچوان کانادا

آخرین خبر بین المللی این گزارش هم درباره یک جایزه ادبی در کانادا است و به موجب آن، نویسندگان و ناشران برتر ساسکاچوان ۲۰۱۷ با اعلام فهرست نهایی جایزه معتبر ادبی ساسکاچوان معرفی شدند.

با شرکت ۱۸۸ شرکت کننده در ۱۳ بخش، هیات داوری این جایزه اسامی  آثار برتر را اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =