نگاه تک بعدی، اشکالی کیفی آثار پژوهشی مرتبط با حضرت فاطمه(س) است

گروه معارف: مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی گفت: آثار پژوهشی به صورت تک بعدی به زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخته‌اند، یک نویسنده به ماجرای به مظلومیت و شهادت حضرت زهرا(س) پرداخته و ایشان را یک مبارز سیاسی و اجتماعی دانسته و نویسنده دیگر هم فقط بعد خانوادگی حضرت را مورد بررسی قرار داده است در صورتی که ایشان شخصیتی چند بعدی بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان‌جنوبی و معاون بین‌الملل دبیرخانه دائمی کنگره مقابله با جریان‌های تکفیری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: در زمینه زندگی حضرت فاطمه(س) کتاب‌های متعددی نوشته شده است که از جنبه‌های مختلف به زندگی ایشان پرداخته است.

وی اظهار کرد: این کتب به لحاظ سبک و نوع نوشتن و مضامین با هم متفاوت هستند، از فاطمه فاطمه است دکتر علی شریعتی تا کشتی پهلو گرفته سید مهدی شجاعی و از کتاب چشمه در بستر سید مسعود پور سید آقایی تا فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س) درباره ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ مطالبی نوشته شده است.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) بیان کرد: اما اگر بخواهیم کتب نوشته شده درباره این بانوی بزرگ را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، باید به چند نکته اشاره کنیم، تا در آینده آثار بربارتری در این زمینه داشته باشم.

خوشخو ادامه داد: نخست اینکه این آثار تک بعدی به زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخته‌اند، یک نویسنده به ماجرای به مظلومیت و شهادت حضرت زهرا(س) پرداخته، محقق دیگری ایشان را یک مبارز سیاسی و اجتماعی دانسته و نویسنده دیگر هم بعد خانوادگی حضرت را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: هر چند همه این کتب ارزشمند هستند ولی باید به این نکته توجه کرد که فاطمه زهرا(س) انسان تک بعدی نبود و در عین مادری و همسری، تأثیر گذار در عرصه اجتماعی بود و نقش خود را به عنوان یک مسلمان دقیق ایفا می کرد که باید مد نظر نویسندگان و پژوهشگران باشد.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی (عج) اظهار کرد: نکته دوم اینکه پژوهشگران و نویسندگان از بخشی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) چون علم ایشان غافل شدند و آنگونه که باید مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است.

خوشخو ادامه داد: علم حضرت از جنبه‌های مختلف و فصاحت و بلاغت ایشان به گونه‌ای بود که وقتی خطبه فدک را در مسجد خواندند، عده‌ای بیان داشتند که این مطالب را علی(ع) به او گفته و یا دارد از روی نوشته‌ای می‌خواند.

وی افزود: به لحاظ کمی نیز به نظر می‌رسد که هنوز جای کار در زمینه زندگی حضرت زهرا(س) که الگو برای عالمیان است و حدیثی از امام زمان(عج) آمده است که دختر رسول الله(ص) الگوی خوبی برای من است وجود دارد.

مدیر بیناد فرهنگی مهدی موعود(عج) یادآور شد: خطبه فدکیه به قدری مضامین عالی و برجسته‌ای دارد که اگر کسی بخواهد این خطبه را شرح و توضیح دهد چند جلد کتاب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =