ایران اسلامی اقتدار خود را حفظ خواهد کرد/ عربستان قادر به نفوذ در ایران نیست

یک کارشناس مسائل استراتژیک در سوریه در واکنش به اظهارات ضد ایرانی جانشین ولیعهد سعودی با تاکید بر اینکه سعودی‌ها قدرت رخنه به ایران را ندارند، اظهار داشت :‌ایران، امروز هدف مستمر و دائم تمام تلاش‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه دفاتر خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع رژیم سعودی اخیرا به صراحت به همکاری و همدستی این رژیم با تروریست‌های تکفیری از طریق  تهدید کردن جمهوری اسلامی ایران به کشاندن درگیری و جنگ به داخل کشورمان اذعان کرد که در پی این اظهارات، نماینده ایران در سازمان ملل متحد رسما از آل سعود شکایت و بر همدستی و همکاری این رژیم با تروریست‌ها تاکید کرد.

در این زمینه «فیصل عبدالساتر» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق درباره اینکه آیا سعودی‌ها چراغ سبز و حمایت آمریکا را برای اظهارنظر خصمانه بر ضد جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اند، به ویژه اینکه این اظهارات پس از دیدار بن سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است؟ اظهار داشت : ماهیت روابط سعودی آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست، درست است که ترامپ در برخی اظهارنظرهایش سئوالات فراوانی را درباره ماهیت روابط آمریکا با سعودی مطرح کرد همانند این اظهارنظرش:«عربستان سعودی هزینه‌های زیادی را بر آمریکا برای حمایتش تحمیل می‌کند»، اما بدیهی است که چنین اظهارنظرهایی بعد مهم این مسئله را نمی‌پوشاند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اینجا منظورم این است که هر دو طرف آمریکا و سعودی در نشان دادن بیشترین اندازه از دشمنی و خصومت با جمهوری اسلامی ایران مشترک هستند، به همین سبب معتقدم محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از جمله بسیاری از رسانه‌های عربی گفته است هیچ نقطه اشتراکی با ایران در هیچ حالی وجود ندارد. این اظهارنظر اگر بر چیزی دلالت نکند، بر وحدت اراده سعودی و آمریکا در این زمینه دلالت می‌‌کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت :با وجود تشدید اقدامات تنش‌آفرین عربستان سعودی، ایرانی‌ها خویشتن‌داری کرده و همواره به دیپلماسی در این زمینه روی آورده‌اند، اظهارات سعودی‌ها بیانگر نیت‌ها و مقاصد سوء‌ و منفی سعودی‌هاست، اینکه آنها خواهان هیچ فضای مثبتی در روابط میان خود و ایران نیستند.

وی خاطر نشان کرد : تمام بهانه‌هایی که رژیم سعودی برای آنچه حمایت از انقلاب در سوریه یا عراق می‌خواند، سودی برایش نداشته و در این راه شکست خورده است، زیرا در نهایت مشخص شد که این رژیم از تروریسم حمایت می‌کند،‌ امروز این حقیقت برای همه آشکار شده است که رژیم سعودی فقط از گروه‌های تروریستی حمایت کرده است که به کشتار انسان‌ها و ویران کردن جوامع عربی دست زده‌اند. به همین سبب رژیم سعودی به دنبال مسئله‌ دیگری است تا از خود در مقابل افکارعمومی عربی و اسلامی دفاع کند، بنابراین در ظاهر اینگونه وانمود و ادعا می‌کند که از آنچه اسلام سنی می‌خواند در مقابل آنچه به زعم خود هجوم اسلام شیعی می‌خواند، دفاع می‌کند، رژیم سعودی، ایران را تنها نماینده اسلام شیعی می‌خواند.

وی درباره اینکه آیا رژیم سعودی جرات و همچنین قدرت برهم زدن ثبات داخل ایران را از طریق برانگیختن اختلافات مذهبی یا ایجاد هرج و مرج در آن همانند آنچه در عراق یا سوریه یا لیبی رخ داد، دارد؟ تصریح کرد :‌ این درست است که ایران و امور داخل آن بسیار متفاوت از کشورهای عربی است، با این حال این مسئله مانع تلاش‌های خرابکارانه رژیم سعودی نمی‌شود، ایران در برخی اوقات و به ویژه در مناطق هم مرز پاکستان که اکثر وهابی‌های مورد حمایت سعودی در آن کشور حضور دارند، در معرض اقدامات تروریستی قرار داشته است، با یان حال بر اساس پیش‌بینی‌ها و برآوردها، سعودی‌ها قادر به نفوذ و رخنه در صحنه ایران نیستند، امنیت ایران توانمندی و قدرت آن برای مهار چنین اقداماتی را اثبات کرده، پیشتر ایران عملیات گسترده‌ای انجام داد و توانست بسیاری از هسته‌های نرم و پنهان را ریشه‌کن کند.

عبدالساتر اظهار داشت : ایران در آستانه یک رویداد مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و همواره رقابت بزرگی در صحنه ایران میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود دارد، اما با وجود این رقابت، جامعه ایران هرگز آن طوری که برخی گمان می‌کنند به سمت اختلافات مذهبی کشانده نخواهد شد، زیرا اوضاع ایران کاملا با دیگر کشورها فرق می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند از این طریق نفوذ و رخنه کنند.

وی افزود : ایران امروز در قلب توفان قرار دارد و هدف مستمر و دائمی تمام تلاش‌های آمریکایی، اسرائیلی و سعودی است و همه این طرف‌ها امروز در یک هدف مشترک هستند و آن این است که به هر طریقی به ایران ضربه بزنند، اما ایران به نوبه خود اقتدار و انسجام داخلی خود را از طریق ارائه الگوهای مستمر از دموکراسی و سیاست‌های مستحکم و حکیمانه در تعامل با رخدادهای منطقه حفظ کرده است بر خلاف آنچه در برخی کشورهای عربی شاهد بودیم که به سرعت به سبب شعارهایی که بعدا مشخص شد چیزی جز بدبختی و فلاکت و مصایب برای جوامع ما نداشته،‌به سمت بی‌ثباتی و خشونت کشیده شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =