محکومیت قطعنامه شورای امنیت

به دنباله صدور قطعنامه یک جانبه شورای امنیت در مورد حمله به نفت کش ها در منطقه خلیج فارس وزیر امور خارجه و نماینده کشورمان در سازمان ملل شدیدا این قطعنامه را محکوم کردند.

رخدادهای ۱۴ خرداد ۶۳

چکیده:

هاشمی: رای شورای امنیت حاکی از سرسپردگی این شورا به قدرت های استکباری است.

 

دکتر ولایتی: قطعنامه شورای امنیت مشکلی را از قدرت های بزرگ و حامی صدام و مترجعین منطقه حل نخواهد کرد.

 

سه روز پس از صدرو قطعنامه شورای امنیت، عراق بار دیگر به نفت کش ها در خلیج فارس حمله کرد.

 

رئیس دیوان عالی کشور شرایط عفو زندانیان را به دادسراها ابلاغ کرد.

 

عراق تامین نفت اسرائیل را تضمین کرد.

 

دیدار کارکنان وزارت نیرو با هاشمی

اعضای هیئت علمی و دانشجویان دومین دوره مهندسی کاربردی و کارکنان مراکز آموزشی تخصصی برق وزارت نیرو به اتفاق آقای غفوری فرد وزیر نیرو با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت گفت: دنیای امروز وجدانی آلوده دارد بی عدالتی در آن به صورت عادی درآمده است این رای غیر منصفانه شورای امنیت حاکی از بی شهامتی و سرسپردگی این شورای به قدرت های استکباری است و نشانه همبستگی این قدرت ها در جلوگیری از استقلال ملت ها است.

آقای هاشمی افزود: می بینند که ایران دارای کلیه شرایط یک استقلال واقعی از قبیل مکتب، نیروی انسانی فداکار و مومن، ملیت، آب و خاک. امکانات بی شمار است سعی می کنند از ثبات آن جلوگیری کنند تا فردا ملت های دیگر جهان از جمله عراق، عربستان، اردن و تونس و… از این حرکت پیروی نکنند.(۱)

 

ولایتی قطعنامه شورای امنیت را محکوم کرد

به دنباله صدور قطعنامه یک جانبه شورای امنیت در مورد حمله به نفت کش ها در منطقه خلیج فارس وزیر امور خارجه و نماینده کشورمان در سازمان ملل شدیدا این قطعنامه را محکوم کردند.

دکتر ولایتی در همین زمینه طی گفت و گویی اعلام کرد: اگر شورای امنیت واقعا به ادعای خود در مورد رفع تشنج در جهان پایبند است باید کشور شروع کننده را محکوم کند و عامل اصلی تشنج را محکوم کند و به کشورهای حامی این حکومت فشار بیاورد که کمک های خود را به این رژیم قطع کنند.

وی افزود: مصوبه شورای امنیت مجموعه متناقضی است که به نام قطعنامه تصویب شده است و مشکلی را از قدرت های بزرگ و حامی صدام و مترجعین منطقه حل نخواهد کرد.

دکتر رجایی خراسانی نماینده ایران در سازمان ملل نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک قطعنامه مذکور را محکوم کرده و آن را شکست دیگری برای شورای امنیت و نشانه غرض ورزی و بی تفاوتی این شورا نسبت به بیدادگری های موجود در جهان دانست و گفت: ما برای دفاع از خود در خلیج فارس مهیا هستیم و به احدی چه در داخل و چه در خارج آن اجازه نخواهیم داد از خلیج فارس علیه ما استفاده کند.(۲)

 

حمله مجدد عراق به نفت کش ها در خلیج فارس

سه روز پس از صدور قطعنامه یک جانبه شورای امنیت که در آن به صراحت از مواضع و عملکرد رژیم عراق در جنگ تحمیلی و بحران خلیج فارس حمایت شده است جنگنده های عراقی بار دیگر به دو نفت کش در خلیج فارس حمله کردند حمله دیروز عراق به نفت کش ها در حالی است که دولت های مرتجع منطقه ایران را مسئول بحران خلیج فارس می خوانند. بر اساس این گزارش دیروز جنگنده های سوپراتاندار یک نفت کش ترکیه را در ۵۰ کیلومتری جنوب خارک هدف قرار داد. بر اساس گزارش ها یک نفت کش ترک دیگر در ساعت ۷ بامداد دیروز نیز بر اثر اصابت موشک در منطقه آسیب دیده است اما منابع ترک هنوز این خبر را تائید نکرده اند.(۳)

 

موافقت امام امت با عفو تعدادی از محکومان

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی با پیشنهاد آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور دایر بر عفو گروهی از زندانیان به مناسبت یوم الله ۱۵ خرداد موافقت فرمودند.

بر اساس این پیشنهاد کلیه کسانی که به حکم دادگاه های عمومی انقلاب اسلامی و ارتش محکوم شده و حکم محکومیت آنان تا ۱۵ خرداد ماه ۶۳ صادر و قطعی شده و به کیفرهای تعزیری از قبیل حبس و جزای نقدی محکوم گردیده اند به مناسبت ۱۵ خرداد مورد عفو قرار می گیرند.(۴)

 

عراق نفت اسرائیل را تامین می کند

هفته نامه الهدف ارگان جبهه خلق برای آزادی فلسطین در شماره دیروز خود نوشت: عراق متعهد شده است نفت فلسطین اشغالی را از طریق خط لوله ای که قرار است از خاک عراق به بندر عقبه در اردن کشیده شود تامین کند به شرطی که رژیم اشغالگر قدس در اجرای پروژه این خط لوله خللی وارد نکند.

بر اساس این گزارش دولت های آمریکا و اردن به عنوان میانجی و رابط میان عراق و رژیم صهیونیستی برای به اجرا درآوردن این طرح اقدام کرده اند. الهدف تصریح کرده است که عراق همچنین متعهد شده است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم هرگز در یک جنگ احتمالی علیه رژِم صهیونیستی وارد نشود و از کمک مستقیم یا غیر مستقیم به کشورهایی که با رژیم عراق تل آویو دشمن هستند خودداری کند.(۵)

منابع:

۱. اطلاعات، ۱۴ خرداد ۶۳، ص ۳
۲. اطلاعات، ۱۴ خرداد ۶۳، ص ۳     
۳. کیهان، ۱۴ خرداد ۶۳، ص ۲۳
۴. اطلاغات، ۱۴ خرداد ۶۳، ص ۲
۵. کیهان، ۱۴ خرداد ۶۳، ص ۲۴

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =