صادرات برق از قرقیزستان به ازبکستان/ منع پوشش لباس زنانه خارجی در تاجیکستان

درخواست «غنی» برای تحصیل دانشجویان افغانستانی در قرقیزستان، منع پوشش لباس زنانه خارجی در تاجیکستان و آغاز صادرات برق از «بیشکک» به ازبکستان، تنها بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته می‌باشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس،درخواست «غنی» برای تحصیل دانشجویان افغانستانی در قرقیزستان، حضور ۲۰۰ کودک تاجیک در سوریه و عراق و آغاز صادرات برق از «بیشکک» به ازبکستان، تنها بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته می‌باشد.

حضور ۲۰۰ کودک تاجیک در سوریه و عراق

مقامات دولتی تاجیک از حضور ۲۰۰ کودک این کشور در سوریه و عراق خبر داده‌اند.

این کودکان که ۹۵ نفر آن‌ها دختر هستند به همراه والدین خود و برای عضویت در گروههای تکفیری به این کشورهای عزیمت کرده‌اند.

«رجب گل حبیب الله زاده» مسئول امور کودکان در مرکز حقوق بشر تاجیکستان گفت: اخیرا ۵ کودک تاجیک از مناطق تحت اشغال داعش به وطن بازگردانده شده‌اند.

وی که روز گذشته در مراسم معرفی طرح استراتژیک فعالیت نهاد ویژه حقوق بشر تاجیکستان در امور حقوق کودکان در شهر دوشنبه صحبت می‌کرد از شیوه بازگرداندن کودکان تاجیک از جنگ‌های سوریه و عراق اطلاعی نداد.

حبیب الله زاده ادامه داد: مقامات تاجیکستان تمام تلاش خود را خواهند کرد تا تمامی کودکان تاجیک حاضر در سوریه و عراق به کشور برگردند.

جایگاه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی آسیای مرکزی

در آسیای مرکزی امروزه برای اتحادیه اروپا جایگاهی وجود ندارد و هیچ یک از بازیگران خارجی فعال در این منطقه قصد خالی کردن جا، برای کشورهای این اتحادیه را ندارند.

حمایت «پوتین» از به رسمیت شناختن گواهی‌نامه‌ رانندگی قرقیز در روسیه

«دمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: «پوتین» از ایده به رسمیت شناختن گواهی‎‌نامه رانندگی قرقیز در روسیه حمایت می‌کند.

پسکوف اظهار داشت: رئیس جمهور روسیه با توجه به اینکه زبان روسی در قانون اساسی قرقیزستان به عنوان دومین زبان رسمی در این کشور به شمار می‌رود از این ایده حمایت می‌کند.

دومای دولتی روسیه درخواست مرتبط را به دفتر رئیس جمهور این کشور روز گذشته ارسال کرده بود.

کمیته امور کشورهای مستقل همسود در دومای مملکتی این لایحه را آماده و ارائه کرد.

«الماس‌بیگ آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در اواخر ژوئن سال جاری سفری به روسیه داشته و ۱۱ سند همکاری از جمله قطعنامه تقویت همکاری‌های راهبردی را به امضا رساند.

همچنین آتامبایف در دیدار با طرف روس مسئله فعالیت رانندگان قرقیز بر اساس گواهینامه‌های رانندگی ملی قرقیزستان را مطرح کرد.

مخالفت تاجیکستان با پوشش لباسهای خارجی

کمیته زنان و خانواده تاجیکستان از ایجاد ده‌ها گروه کاری برای پیشگیری از استفاده از لباس‌های بیگانه در استان «سغد» این کشور خبر داد.

این تصمیم در جلسه‌ای پیرامون پیشگیری از تمایل زنان و دختران به فرهنگ بیگانه با شرکت رؤسای مؤسسات آموزشی، بهداشتی، دینی، مدارس، وزارت کشور و اعضای فعال شورای زنان استان سغد گرفته شد.

«نادره خان میرزازاده» رئیس کمیته کار با زنان استان سغد تاجیکستان در پایان این جلسه از ایجاد و اعزام گروه‌های کاری برای پیشگیری از استفاده زنان از لباس‌های بیگانه به مراکز تجاری، نساجی‌ها، مهد کودک‌ها و بیمارستان‌های این استان خبر داد.‌

وی خطاب به فعالان این استان خواستار تقویت بیشتر مبارزه با گسترش فرهنگ بیگانه در میان زنان و دختران جوان تاجیک شد.

قرقیزستان صادرات برق به ازبکستان‌ را آغاز کرد

شرکت ملی انرژی قرقیزستان از آغاز صادرات برق به ازبکستان خبر داد.

ملاقات سه جانبه رحمان-‌غنی‌‌-نواز شریف؛ کاسا هزار محور مذاکرات

روسای جمهور تاجیکستان، افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان در دیداری، راه‌های گسترش همکاری‌های سه جانبه از جمله تسریع روند توسعه پروژه کاسا-۱۰۰۰ را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

موج بی سابقه گرما قرقیزستان را فراگرفت

گرمای هوا در قرقیزستان به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسید.

درخواست «غنی» برای تحصیل دانشجویان افغانستانی در قرقیزستان

رئیس‌جمهور افغانستان خواستار اعطای بورسیه به دانشجویان این کشور جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های قرقیزستان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 12 =