جنوب شرق آسیا در کانون توجه اقتصاد جهانی

کوالالامپور- ایرنا- رئیس موسسه شرق آسیا و منطقه آ.سه.آن’ دانشگاه ملی سنگاپور پیش بینی کرد با تغییر جهت اقتصاد جهانی به سمت چین وهند، آینده روشن و امیدوارکننده ای در انتظار منطقه جنوب شرق آسیا است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روز سه شنبه ایرنا، پرفسور ‘وانگ گوانگوو’ رئیس موسسه شرق آسیا و منطقه آ.سه.آن’ دانشگاه ملی سنگاپور روز گذشته طی سخنانی تحت عنوان ‘قدرت های بزرگ جنوب شرق آسیا و سقوط و صعود چین’ که توسط مرکز مطالعات چین در دانشگاه مالایا مالزی برگزار شد، پیش بینی کرد جنوب شرق آسیا به شرط تغییر مسیر قدرت اقتصادی از آتلانتیک به سمت اقیانوس آرام به یک مرکز تبدیل خواهد شد.
وی گفت: مرکزیت منطقه جنوب شرق آسیا که بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام قرار دارد بدان معنی است که کشورهای بیشتری به این منطقه توجه خواهند کرد و شرایط این منطقه متفاوت خواهد شد.
به نوشته تارنمای روزنامه ‘استار’، وی با اشاره به تاریخچه جهان و جنوب شرق آسیا، گفت که دست کشیدن قدرت های بزرگ از جنوب شرق آسیا طی جریان ضد استعماری به چین کمک بسیاری کرده است. این عمل’ تهدید همسایه های (غربی) را از سواحل این منطقه رفع کرده است.
این کارشناس منطقه جنوب شرق آسیا، افزود: با رشد اخیر اقتصادی چین و هند که با قدرت بی همتای اقتصادی ژاپن همراه است، اقتصاد کل آسیا باید تغییر کند. این بدان معنی است که مرکز قدرت اقتصادی از آتلانتیک به اقیانوس هند و آرام منتقل خواهد شد.
وی گفت که بر روی هند و اقیانوس آرام نسبت به آسیا- اقیانوس آرام تاکید بیشتری دارد و به این دلیل بر ماهیت دریایی اقتصاد باز جهانی اشاره کرد.

‘وانگ گوانگوو’ گفت که توسعه اقتصادی چین به این بستگی دارد که بتواند دریا را برای خود بگشاید و با توجه به مرکزیت منطقه جنوب شرق آسیا، این منطقه نه تنها برای کشور چین، بلکه برای همه مهم و استراتژیک محسوب می شود.
وی تاکید کرد: بنابراین فشار زیادی بر روی ۱۰ عضو ‘آ.سه.آن’ وجود دارد تا این مهم محقق شود.
مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، سنگاپور، برونئی، کامبوج، میانمار و لائوس ۱۰ کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن هستند.
این متخصص شرق آسیا، گفت که اگر این ۱۰ کشور به عنوان یک تن واحد فکر و صحبت کنند، منافع آن متوجه تمامی آنها خواهد شد.
وی همچنین اشاره کرد ‘گرچه آ.سه.آن یکی از موفق ترین اتحادیه های منطقه ای است، اما این بلوک باید راه طولانی را بپیماید و نیازمند یک هدف مشترک است’.
منطقه آ.سه.آن ۶۰۰ میلیون نفر، معادل ۹ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود و تولید ناخالص داخلی کشورهای این بلوک معادل ۲.۵ هزار میلیارد دلار است.
پروفسور’ وانگ’ همچنین در این نشست در مورد امپراطوری روم، امپراطوری های فئودال، امپراطوری های تجاری و در نهایت امپراطوری های ملی سخن گفت.
وی همچنین به عوامل پیشرفت چین قبل از پیشرفت جهشی کنونی این کشور اشاره کرد و گفت: عدم موفقیت چین در درک قوانین بین المللی تعیین شده توسط غرب وعدم آگاهی در مورد اهمیت قدرت دریایی باعث پس رفت چین مقابل کشورهای غربی شده بود که برای افزایش قدرت استعماری و امپراطوری خود به آسیا کشتی اعزام می کردند.
وی تمرکز چین بر جنگ زمینی با متجاوزان در قرن ۱۹ را باعث کم توانی قدرت دریایی این کشور برای نبرد با غربی ها دانست که باعث شد انگلستان بر هنگ کنگ و ۵ بندرگاه هم پیمان سلطه پیدا کند.
این متخصص امور شرق و جنوب شرق آسیا معتقد است چین در تمامی این مدت تنها از بخشی از منابع خود جهت دفاع از سواحلش استفاده می کرد. چین اهمیت نیروی دریایی و اینکه زمان تجارت دریایی است را درک نکرده بود.
وی با اشاره به اینکه بازگذاشتن سواحل دریا هدایت کننده توسعه اقتصادی چین بود، گفت که با ورود چین به سیستم های جهانی و عضویت در سازمان ملل و اعزام استعدادهای برتر برای یادگیری علوم دریایی و دیپلماتیک، چین را به همان توسعه ای رساند که فرانسوی ها، انگلیسی ها و ژاپنی ها رسیده بودند و آن تجارت دریایی با کالاهای ارزان و پرتعداد بود.
وی گفت این امر باعث تغییرات اقتصادی قابل توجهی در چین شده است.
آساق**۲۴۱**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =