طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)

پژوهش حاضر به ­منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان­ های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام ­گرفت.

چکیده

پژوهش حاضر به ­منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان­ های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام ­گرفت. پرسشنامه اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمان­ های آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با ۶۶ گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی ۵ گویه به دلایلی از جمله کم­بودن ضریب همبستگی (قطع ۰/۲) حذف­ شد. در مرحله نهایی، پرسشنامه با ۶۱ گویه در جامعه آماری شامل ۱۸۹ نفر کارکنان آموزش‌وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا­ شد. مقدار  KMO=0/798 و معناداربودن آزمون بارتلت  P=0/0001 نشان‌دهنده توجیه‌پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ با نرم‌افزار SPSS  و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیر­مؤلفه­ های آن به روش محاسبه ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزار Amos18 انجام­ گرفت. در مرحله نهایی ضرایب همبستگی گویه­ ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه ­ها­ی نامناسب قرار گرفت. ۵ گویه با ضریب همبستگی کمتر از ۰/۴ و ۲ گویه به‌دلیل کاهش‌یافتن تعداد گویه­ ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف­ شدند. یافته­ های مطالعه حاضر نشان ­داد پرسشنامه با ۵۴ گویه با آلفای کرونباخ ۰/۹۷ پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان ­دهنده برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (۰/۸۹۵=GFI و  RMSEA=0/098) بود.

کلیدواژه ها: فرهنگ سازمانی آموزش‌وپرورش؛ پرسشنامه فرهنگ سازمانی آموزش‌وپرورش

نویسندگان:

نرگس قدسیان: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

محمد رضا اسدی یونسی: استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

 هادی پور شافعی: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

 محمد اسدالهی: کارشناس‌ ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

مجله مدیریت فرهنگ سازمانی – دوره ۱۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۶.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =