پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت.
چکیده
پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازمان های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامه اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمان های آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با ۶۶ گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی ۵ گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع ۰/۲) حذف شد. در مرحله نهایی، پرسشنامه با ۶۱ گویه در جامعه آماری شامل ۱۸۹ نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار KMO=0/798 و معناداربودن آزمون بارتلت P=0/0001 نشاندهنده توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ با نرمافزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤلفه های آن به روش محاسبه ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحله نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه های نامناسب قرار گرفت. ۵ گویه با ضریب همبستگی کمتر از ۰/۴ و ۲ گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعه حاضر نشان داد پرسشنامه با ۵۴ گویه با آلفای کرونباخ ۰/۹۷ پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان دهنده برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (۰/۸۹۵=GFI و RMSEA=0/098) بود.
کلیدواژه ها: فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش؛ پرسشنامه فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش
نویسندگان:
نرگس قدسیان: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
محمد رضا اسدی یونسی: استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
هادی پور شافعی: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
محمد اسدالهی: کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
مجله مدیریت فرهنگ سازمانی – دوره ۱۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۶.