السخنه کلید فتح دیرالزور

فتح السخنه در واقع کلید پیروزی‌های گسترده نیروی‌های ارتش سوریه و محور مقاومت علیه گروه تروریستی داعش در صحرای سوریه و همچنین بزرگترین قدم برای شکستن محاصره دیرالزور به شمار می‌رود.

السخنه که از نقاط بسیار راهبردی در سوریه به شمار می‌رود در اشغال گروه تروریستی داعش بوده و نیروهای سوری و رزمندگان محور مقاومت آن  را از سه جهت در محاصره خود دارند. بر اساس گزارش اعلام الحربی، در حال حاضر این شهر از جهت‌های شرقی، جنوبی و غربی در محاصره است و فعلا محور شمالی مانده است و باید دید در برابر تک‌های سنگین داعش و خطوط دفاعی مستحکم این گروهک نیروها می‌توانند ادامه دهند یا نه.

 

درهمین حال، جهت اطلاع باید بگوییم که داعش ده‌ها خودروی انتحاری را که از مدت‌ها پیش وارد السخنه کرده بود، برای عملیات آماده کرده و برای جلوگیری از پیشروی نیروهای متحد از آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین به دلیل حضور پررنگ زرهی و خودروهای تکنیکال متحدین در منطقه، داعش اقدام به ارسال یکی از واحدهای ضدزره خود به اطراف این شهر کرده است. یکی از دلایل تک داعش به سمت مقرهای متحدین، به دست آوردن موشک‌های ضدزره بوده است.

 

توپوگرافی خاص السخنه به نیروهای اشغال‌گر و تروریست این اجازه را می‌دهد تا طرح‌های دفاعی متعدد و چند لایه‌ای را تدارک ببینند و از سوی دیگر بلندی‌های «الطنطور» هم به داخل شهر مشرف بوده و هم بر دشت‌های غربی خود و به همین دلیل هم در حال حاضر درگیری‌ها در پنج تا شش کیلومتری این بلندی ادامه داشته و نیروها نمی‌توانند زیاد اقدام به پیشروی کنند. مشکل دیگر آنکه این بلندی به موازات شهر، در طول بیش از دو کیلومتر کشیده شده و مانند یک دیوار دفاعی عمل می‌کند.

 

ازسوی دیگر، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان محور مقاومت با دریافت سختی کار، اقدامات دیگری را صورت داده‌اند که اهم آن، اعزام یک توپخانه سنگین و بی‌سابقه به منطقه است. استفاده بی‌پروا از نیروی پیاده و زرهی،یعنی همان چیزی که داعش می‌خواهد. در پیشروی‌ باید نیروها با فاصله از هم عمل کنند و هیچ تجمعی صورت نگیرد، چرا که یا خوراک انتحاری می‌شودیا هدفی آسان برای موشک‌های هدایت‌شونده که تا چهار کیلومتری را پوشش می‌دهند.

 

بالگردهای روسی و سوری به منطقه اعزام شده‌ و در جایی نزدیکی شهر، اقدام به ایجاد پایگاه کرده‌اند. پایگاه اصلی این بالگردها پایگاه تی‌4 و شعیرات است و البته تعدادی هم به فرودگاه تدمر رفت و آمد می‌کنند. السخنه، هر چند آخرین جایی نیست که داعش در آن مقاومت خواهد کرد، اما در صحرای سوریه و در مسیر رسیدن به دیرالزور، شاید مهمترین آن باشد.

 

پایگاه دیدبان

انتهای متن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =