واشنگتن و حزب منحله بعث به دنبال حذف شخصیت‌­های عراقی مرتبط با ایران هستند

به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، بعثی‌ها و «سیا» حداکثر فعالیت خود را بر این امر متمرکز می‌کنند که تمام شخصیت­‌هایی را که با ایران ارتباط دارند یا سران عشایری که به ایران رفت‌وآمد می­‌کنند، پیش از انتخابات شناسایی و ترور کنند.

«عبدالهادی ضیغمی»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص مذاکره دولت آمریکا با برخی از سران عناصر حزب منحله بعث برای بازگرداندن آن‌ها به جریان قدرت در عراق در قالبی جدید، با اشاره به اینکه واشنگتن و حزب منحله بعث به دنبال حذف شخصیت­‌های عراقی مرتبط با ایران هستند، بیان داشت: آمریکا بعد از فروپاشی رژیم صدام با انحلال ارتش عراق موافقت کرد، اما با انحلال حزب بعث عراق موافقت نکرد. حتی زمانی که در پارلمان عراق، قانونی به نام ریشه‌کن کردن حزب بعث عراق تصویب شد، نمایندگان آمریکا آن را وتو کردند و اجرای این قانون را به تعلیق درآوردند.

وی با توجه به همکاری­‌های واشنگتن با حزب منحله بعث یادآوری کرد: آمریکا از حدود یک سال پیش به علت قرار گرفتن عراق در آستانه انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ فعالیت‌هایی را با بقایای بعثی‌ها شروع کرده است. مسئولان CIA از بیست و یکم اسفند سال ۱۳۹۵ در پایتخت ایتالیا با سران منافقین و برخی از سران حزب منحله بعث عراق جلسه سه‌ روزه داشتند. آن‌ها در مورد اقدامات خود برای حضور بیشتر در انتخابات آینده عراق و خارج ساختن حزب منحله بعث از انزوای کنونی و رساندن آن به سطح ملی تصمیم­ گیری کردند.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر اینکه نخستین تصمیم­ گیری آمریکایی­‌ها عبارت بود از اینکه یک ناتوی اسلامی علیه ایران تشکیل دهند، اشاره داشت: ۶ کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس به علاوه مصر، اردن و پاکستان پیش از سفر ترامپ به عربستان یک مانور تحت عنوان رعد شمال در خلیج‌فارس انجام دادند. این اقدام به عنوان هسته اولیه ناتوی اسلامی بود. لذا این کشورها به بهانه ناتوی اسلامی می‌توانند در هر کشوری که مردم آن نهضتی داشته باشند، دخالت و نهضت را سرکوب کنند.

وی با اشاره به تصمیم ضد ایرانی که در جلسه مشترک آمریکایی­‌ها و حزب منحله بعث اتخاذ شد، تأکید کرد: آن‌ها تصمیم گرفتند منافقین و بعثی‌ها را در نزدیکی شرق عراق قرار دهند تا اقداماتی را برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات انجام دهند و در صورت نیاز عملیات محدودی نیز در شهرهای مرزی ایران به انجام برسانند. یکی از سران بعثی‌ها به نام ضیاء الغناوی که با داعش نیز همکاری داشت، مأمور شد با گروه­‌های تکفیری موجود در الحویجه همکاری داشته باشد تا در زمان مناسب به استان دیاله در شرق عراق منتقل شوند و در صورت نیاز آن‌ها را به ایران وارد کنند تا عملیات محدودی انجام دهند.

ضیغمی با توجه به جلسه دیگر آمریکایی­‌ها با حزب منحله بعث اشاره داشت: جلسه­‌ای اواخر اسفندماه در دوحه قطر برگزار شد که سه تن از سران برجسته حزب بعث اطلاعات کاملی از سران بسیج مردمی عراق ارائه دادند تا بتوانند توسط گروه ضیاء آن‌ها را ترور کنند. این اقدام برای عدم موفقیت سران بسیج مردمی در انتخابات آینده است. بعثی‌ها و آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) حداکثر فعالیت خود را بر این امر متمرکز می‌کنند که تمام شخصیت­‌هایی را که با ایران ارتباط دارند یا سران عشایری که به ایران رفت‌وآمد می­‌کنند، پیش از انتخابات شناسایی و ترور کنند.

وی با اشاره به هدف همکاری حزب منحله بعث با واشنگتن تأکید کرد: آن‌ها تلاش می­‌کنند شخصیت­‌های مرتبط با ایران دچار ناآرامی شوند و نتوانند در فضایی سالم و آرام در انتخابات شرکت کنند. به این ترتیب بعثی‌ها با همکاری­‌هایی که با آمریکا انجام می‌دهند، تلاش می­‌کنند خود را به انتخابات برسانند. نکته جالب‌ توجه عبارت است از اینکه در دو اجلاس برگزار شده هیچ نامی از گروه مقتدی صدر برده نشده است؛ لذا هدف آن‌ها بسیج مردمی و سران عشایر عراقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =