سیدافقهی: عربستان قصد دارد حریری را به نحوی در عربستان نگه دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به احتمال بازگشت حریری به لبنان گفت: وضعیت این فرد مشخص نیست و عربستان قصد دارد حریری را به نحوی در این کشور نگه دارد.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص آینده لبنان پس از استعفای سعدحریری از سمت نخست‌وزیری این کشور، گفت: خوشبختانه برخلاف تصور آل‌سعود مبنی براینکه با اقدام به ربایش سیاسی نخست‌وزیر منتخب لبنان سعد الحریری می‌تواند جامعه لبنان اعم از شیعه و سنی را به جان هم بیفکند و جنگ داخلی به راه بیندازند؛ چنین اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: شاید عربستان قصد داشت با این اقدام بستری را برای حمله رژیم صهیونیستی فراهم و حزب‌الله را نابود کند.

سید افقهی در ادامه بیان داشت: عربستان در اقداماتی از جمله ربودن الحریری، وادار کردن وی به استعفا، فحاشی، تهمت و نسبت دروغ دادن به ایران در متن استعفانامه حریری بسیار ناشیانه و بد عمل کرد. از سوی دیگر سید حسن نصرالله نیز با حضور به موقع خود و با افشا کردن این نقشه، مردم لبنان را اعم از سنی و شیعه به آرامش دعوت و این عمل بزدلانه آل‌سعود را محکوم کرد و از الحریری خواست تا به وطن خود بازگردد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر با توجه به انضباط سیاسی حاکم در جامعه لبنان، ورود رئیس جمهور و جریان های سیاسی و آماده‌باش ارتش لبنان جو قابل کنترل است و بعید به نظر می‌رسد اتفاق ناگواری در لبنان رخ دهد.

وی با اشاره به بازگشت الحریری به لبنان، افزود: عربستان اصرار دارد که الحریری را به نحوی نگه دارد و در حال حاضر وضعیت وی مه‌آلود است. از طرفی میشل عون رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که اگر در روزهای آینده الحریری به لبنان بازنگردد این موضوع را در شورای امنیت مطرح می‌کند که اگر این اتفاق بیفتد عربستان بازنده بزرگ این بازی خواهد بود و ضربه حیثیتی، سیاسی و دیپلماتیک سنگینی خواهند خورد.

سیدافقهی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا بازداشت حریری اهانتی به ملت لبنان است؟ گفت: این بازدداشت به طور صددرصد اهانتی به قوانین و عرف بین‌المللی، قانون اساسی لبنان و ملت لبنان است زیرا این مردم این فرد را انتخاب کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان صحبت‌های خود در خصوص فراخوان اتباع عربستان از لبنان گفت: عربستان قصد دارد تا با جوسازی و اعلام خروج اتباع و سرمایه‌ از لبنان آشوب ایجاد کرده و این کشور را در تنگنا قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =