مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه

تهران – ایرنا- وزیر ارتباطات: ایران در حوزه تلفن همراه جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست، زنگنه: با هر دو پیشنهاد تمدید ۶ یا ۹ ماهه توافق کاهش تولید موافقم، اسپوتنیک: عربستان سعودی نمی تواند با ارتش ایران مقابله کند، رشد ۲۰ درصدی فروش تسلیحات آمریکایی در سایه درگیری‌های خاورمیانه و مکرون: به تعهدات خود در قبال ایران پایبند خواهیم ماند از جمله مهمترین عناوین خبری ایرنا در ۱۲ ساعت گذشته بود.

داخلی
*****
تهران – «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات چهارشنبه شب گفت: ایران در حوزه تلفن همراه، جزء ۱۰ کشور نخست دنیاست اما در حوزه ثابت ما عقب ماندگی داریم و در رتبه ۹۰ قرار داریم
وین – بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب اعلام کرد که ایران با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای هر دو بازه زمانی ۶ یا ۹ ماهه موافق است .
لندن – «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده روز چهارشنبه با «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهور کرواسی در ریکیاویک دیدار و گفت‌وگو کرد.
مسکو – دادستان کل ایران خواستار همکاری و هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با تروریسم و جرایم سایبری و فناوری های نوین شد.
نیویورک- ایران با ارسال یادداشت اعتراضی به سفارت پاکستان به عنوان حافظ منافع ایران در ایالات متحده نسبت به اقدام پلیس آمریکا در شلیک منجر به فوت یک جوان ایرانی، خواستار رسیدگی سریع به این عمل جنایی شد.
خارجی
*****
مسکو – خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در مقاله ای نوشت: عربستان سعودی وارد قمار بزرگی شده و نمی تواند با ارتش ایران مقابله کند.
تهران – تارنمای خبری روزنامه «جروزالم پست» رژیم صهیونیستی گزارش داد؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) گرفته است و احتمال دارد این موضوع را در ابتدای هفته آینده میلادی به صورت رسمی اعلام کند.
تهران – تارنمای خبری دیفنس نیوز گزارش داد؛ وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که این کشور در سال مالی ۲۰۱۷ بالغ بر ۴۱.۹۳ میلیارد دلار سلاح به کشورهای خارجی فروخته است که این رقم نسبت به سال گذشته میلادی تقریبا رشدی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.
تهران – «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری فرانس۲۴ ضمن طرح مجدد تمایل پاریس به گفت و گو در خصوص برنامه دفاع موشکی ایران، به پایبندی این کشور بر تعهدات خود در قبال ایران تاکید کرد.
بیروت- سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که هفته گذشته ارائه استعفایش را به حالت تعلیق در آورد، گفت که اگر فضای مثبت کنونی ادامه یابد در هفته آینده (به طور کامل) از استعفایش صرفنظر می کند.
لندن – جاستین ولبی عالی‌ترین مقام روحانی در کلیسای رسمی بریتانیا شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای تند از بازنشر ویدئوهای ضد اسلامی توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری صریح وی علیه نژادپرستی شد.
مسکو – روسیه به منظور جلوگیری از گسترش دامنه تنش ها در منطقه شبه جزیره کره، از آمریکا و کره جنوبی خواست از برگزاری رزمایش مشترک خودداری کنند.
آنکاراـ ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان گفت: آمریکا از طریق محاکمه رضا ضراب با استناد به مدارک جعلی و ساختگی تهیه شده توسط عوامل گولن، اقتصاد ترکیه را هدف گرفته است.
وین – یک روز مانده به یکصدو هفتادو سومین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین، رایزنی وزیران نفت و انرژی اعضای اوپک با تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک ادامه یافت و وزیر انرژی روسیه از درک متقابل برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک خبر داد.
نیویورک- رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد وضعیت ساکنان غزه را وخیم توصیف کرد و گفت: مردم فلسطین نه تنها سزاوار همدردی بلکه باید با آن ها همبستگی کرد.
تهران – احمد شفیق نخست وزیر پیشین مصر و نامزد کنونی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ این کشور گفت: پس از آن که نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مصر، اعلام کردم، مسئولان اماراتی مانع از خروج من از این کشور شدند.
مادرید – تظاهرات سراسری رانندگان تاکسی اسپاینا روز چهارشنبه در مادرید به درگیری با پلیس انجامید.
آنکاراـ روزنامه استار در خبری نوشت: هیات منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده رضا ضراب و هالک بانک، نام سلامی یلدیز رییس سابق پلیس امنیت آدانا را در لیست متهمان جای داد.
دهلی نو – بنگلادش تلاش های نیروی دریایی ایران برای حفاظت از کشتی های تجاری و نفت کش ها در آب های بین المللی را ستود.
نیویورک- وزیر امور خارجه آمریکا می گوید فهرست بلندی از تحریم های بالقوه دیگری درباره کره شمالی دارند که وزارت خزانه داری آن ها را اعلام می کند.
اسلام آباد- در حمله تروریستی به مسجدی در اسلام آباد پایتخت پاکستان ۲نمازگزار کشته و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.
الجزیره- حسن خلاص» مدیر روزنامه «الجزائر» با اشاره به سخنان رئیس جمهوری ایران، مواضع ایران را در مسائل مختلف بر حق دانست و گفت: علت دشمنی برخی طرف ها با تهران این است که ایران داعش را شکست داده و در حال نابود کردن آن است.
تهران – اقدام جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در بازنشر ویدئوهای ضداسلامی که توسط نایب رئیس یک حزب راست افراطی انگلیسی منتشر شده بود، واکنش‌های تندی را از جانب نمایندگان مجلس عوام و دفتر نخست وزیری انگلیس به همراه داشت.
تهران – معاون نماینده سوریه در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب درباره تجاوز ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به مناطق مختلف آن کشور از جمله الرقه گفت، ائتلاف به سرکردگی آمریکا، دست به کشتار غیرنظامیان سوری در الرقه زده است.
تهران – نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت: «عمر وعید» نامزد مسلمان انتخابات کنگره آمریکا روز چهارشنبه در پی بازنشر سه ویدئوی ضد اسلامی در حساب کاربری توییتر ترامپ رئیس جمهوری این کشور، از وی خواست استعفا کند.
اربیل – شمار زیادی از نیروهای ارتش آمریکا با ۶۰ خودروی زرهی عازم استان کرکوک شده و در فرودگاه کی وان این شهر مستقر شدند.
تهران – خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: جنبش آزادی بخش فلسطین (فتح)، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را متهم کرد، توافقنامه آشتی ملی گروه های فلسطینی را که ۲۰ مهرماه گذشته با نظارت مصر در قاهره به امضا رسید، نقض کرده است.
تهران – تارنمای پولیتیکو نوشت: حمله بی ادبانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نشانگر خشم واشنگتن از ناتوانی در مقابله با فعالیت‌های نظامی پیونگ یانگ است.
کوالالامپور – رئیس انجمن ملی وطن پرستان مالزی (NPA) با بیان اینکه به دنبال توجیه لازم برای اعزام نیروهای نظامی مالزی در پیوستن به منازعات خاورمیانه می باشد،این سئوال را مطرح کرده که چه مقام و یا سازمانی این تصمیم را اتخاد کرده است.
تهران – نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه برای بررسی آخرین آزمایش موشکی کره شمالی تشکیل شده بود، بدون نتیجه‌گیری مشخصی پایان یافت.
شبس*۱۶۱۳*انتشاردهنده: عبدالله غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هجده =