ورزش می‌تواند راهی برای نشان دادن اعتراض باشد/ امتناع ورزشکاران از رقابت با اسرائیل فداکاری بزرگیست

یک کشیش استرالیایی و فعال حقوق بشر در گفت‌وگو با فارس پیرامون امتناع ورزشکاران ایرانی از رقابت با صهیونیست‌ها گفت که این فداکاری بسیار بزرگی است و باید جهانی شود تا تغییری ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ورزشکاران ایرانی همواره در طول دهه‌های گذشته از رویایی با ورزشکاران رژیم جعلی  اسرائیل در رقابت‌های بین‌المللی امتناع کرده‌اند.

اخیرا کمیته بین‌المللی المپیک که شدیدا تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار دارد، برای تعلیق ورزش ایران به دلیل عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس، با اعلام رای محرومیت کشتی‌گیران ایران از حضور در میادین بین‌المللی به اتحادیه جهانی کشتی اصرار کرده بود.

البته با تلاش مؤثر و رایزنی‌های مداوم تیم دیپلماسی فدراسیون کشتی ایران خطر تعلیق کشتی ایران موقتاً رفع شد. در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با یک کشیش استرالیایی و نظرات وی را در این زمینه جویا شدیم.

گفت‌وگوی فارس با دیوید اسمیت را در ادامه می‌خوانید. آقای اسمیت کشیش کلیسای آنگلیکان در استرالیا است. وی همچنین فعال حقوق بشر بویژه در موضوع حمایت از مردم فلسطین است.

فارس: نظرتان در خصوص عدم مواجهه ورزشکاران مسلمان و بخصوص ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی با هدف محکوم ساختن جنایات این رژیم چیست؟

دیوید اسمیت: من فکر می‌کنم ورزش می‌تواند  راهی برای نشان دادن اعتراض باشد. ورزش می‌تواند راه خیلی خوبی برای جمع کردن دوستانه افراد باشد اما اگر دوست هم نباشیم و نتوانیم دوست شویم، چطور این امکان فراهم خواهد شد تا با هم رقابت کنیم. این که وانمود کنیم با هم دوست هستیم، ریاکاری محض است.

فارس: این اقدام چه تاثیری می‌تواند در آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشد؟

دیوید اسمیت: من فکر می‌کنم تحریم ورزشی باید قبل از تاثیرگذاری‌اش، حرکتی بین‌المللی شده باشد. در رسانه‌های غربی، اعتراضات علیه دولت اسرائیل معمولا به عنوان اقدامات ضدیهود تفسیر می‌شوند. این مسئله بویژه درمورد ایران دیده می‌شود و کل کشور معمولا ضدیهود تصویر می‌شود و با وجود این واقعیت که ایران خارج از اسرائیل، یهودیان بیشتری نسبت به دیگر کشورها در خود دارد که همه در آرامش زندگی می‌کنند و در مجلس ایران هم نماینده دارند. اگر این اقدام ایرانی‌ها ورزشکاران دیگر کشورها را تشویق کند، حتی اگر کشورهای غیر اسلامی باشند و به اعتراض آنان ملحق شوند، دولت اسرائیل واقعا متوجه خواهد شد.

 

فارس: برخی مقامات عالی‌رتبه در عرصه ورزش بین‌المللی ورزش ایران را به‌خاطر عدم مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی به تعلیق تهدید کرده‌اند. در این خصوص چه نظری دارید؟ آیا چنین تعلیقی مجاز و قابل توجیه است؟

دیوید اسمیت: تهدیدات این چنین بدون شک بازتاب تاثیر همان رسانه‌های غربی است که قبلا اشاره کردم. این مقامات این دروغ را خریده‌اند که ایرانی‌ها ضد یهود هستند.  

فارس: از نظر شما ورزشکاری که از امتیاز قهرمانی می‌گذرد و با اسرائیلی‌ها مسابقه نمی‌دهد، شایسته چگونه تقدیری است؟

دیوید اسمیت: فکر می‌کنم افراد معدودی این مسئله را تشخیص می‌دهند که چقدر یک ورزشکار حرفه‌ای فداکاری می‌کند تا از فرصت‌های رقابت‌های بین‌المللی چشم‌پوشی کند. برخی از این ورزشکاران سال‌ها برای یک رقابت خاص، تمرین کرده‌اند و با این وجود از رقابت امتناع می‌کنند زیرا دغدغه آن‌ها برای شرایط حقوق بشری در فلسطین بیشتر از کار خودشان است. چنین مردان و زنانی با این عقاید و اصول باید از سوی همه مورد احترام قرار بگیرند.

فارس: اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نقش داشته و از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کند. در چنین شرایطی چرا نهادهای بین‌المللی حاضر نیستند بپذیرند که ورزشکاران ایران نباید با ورزشکاران چنین رژیمی مسابقه دهند؟

دیوید اسمیت: رسانه‌های غربی تمامی این واقعیت‌ها را شکل دیگری جلوه می‌دهند و مردم کشور من این تصور را دارند که ایران در هر شرایطی خصمانه رفتار می‌کند.

فارس: همه‌گیر شدن عدم مواجهه ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی، چه تاثیری می‌تواند در سطح بین‌المللی داشته باشد؟

دیوید اسمیت: همان‌طور که گفتم، من فکر می‌کنم، نیاز است اعتراضات گسترده شود تا تاثیرگذار باشد. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد، بر این باورم تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت. به نقشی که تحریم کردن راگبی در پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی داشت نگاه کنیم تا بفهمیم بایکوت ورزشی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای تغییرات اجتماعی باشد.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =