حداقل انتظار مردم در این دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌هاست

رئیس دولت یازدهم گفت: حداقل انتظار مردم در این دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها، رفع دغدغه ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

طبس نیوز: رئیس دولت یازدهم گفت: حداقل انتظار مردم در این دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها، رفع دغدغه ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، “حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی” رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش در حسینیه امام خمینی(ره)  با ادای احترام به حضرت ولیعصر (عج)، شهیدان، امام خمینی(ره) و خلف صالحش مقام معظم رهبری، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بر این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای اعتماد ملت بزرگوار و امضای حکم ریاست جمهوری توسط رهبری قرار داد.

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه رمضان، به فال نیک می‌گیریم و از کلام شهید رمضان امیرالمومنین (ع) تبرک می‌جویم که پایه‌های حکومت را بر حکمت استوار داشتند.

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: انتخابات خرداد ۹۲ گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تائید و استقبال عموم مردم به پایان رسید.

وی تصریح کرد: انتخابات با شفافیت، رقابت و رفاقت برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: انتخابات ۹۲ با شفافیت و آرامش کامل برگزار شد که نتیجه آن برای بسیاری غافلگیرکننده بود.

رئیس‌جمهور افزود: ایران که از منظر بدخواهان قرار بود بر اثر تحریم ها در ستیزه داخلی فرو غلتد و شکاف بزرگی در آن ایجاد شود، با انتخابات پرشور و مشارکت گسترده مردم خالق حماسه کم‌نظیری شد.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این انتخابات فرایندی بود که با اتکا به خرد جمعی و با مشارکت همه فعالات پایبند به نظام به گونه ای شکل گرفت که نشانگر بلوغ نظام و بازساری هرچه بیشتر اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه همه مردم منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند، گفت: تمام مردم در راه سربلندی میهن قدم نهادند، لذا این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، چون مردم ایران شخصی را برگزیدند که سالها در مسئولیت‌های خطیر نظام انجام وظیفه کرده بود.

رئیس‌جمهور افزود: این انتخابات نشان عزت‌خواهی مردم ایران بود و مورد تائید قرار گرفت و مورد تاکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه شده است و انقلاب اسلامی ایران از بلوغ و ثبات لازم برخوردار است.

دکتر روحانی تاکید کرد: فرآیند مردم‌سالاری در ایران پیش از انقلاب تثبیت شده است و مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، ابراز شعارها و برنامه‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات به همگان، نشان‌دهنده رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بود.

وی تصریح کرد: مردم در انتخابات ۲۴ خرداد حماسه بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود شکاف‌های سیاسی و فرهنگی را فرو کاستند و بر همگرایی ملت و مشارکت جهانی ایران تاکید کردند.

رئیس دولت یازدهم افزود: نشاط و امید که از دل این انتخابات برآمد، سرمایه جدیدی را برای ایران مهیا کرد، سرمایه‌ای که نه تنها دفع و مخاطرات و تهدیدهای مختلف را از دامان کشور بیرون ساخت، بلکه فرصت‌های جدیدی را در روند پیشرفت و هدفمند کردن کشور در کارها به وجود آورد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: باید قدردان رهبری معظم نظام و حضور فعال و موثر همه گروه‌ها و اقشار و طبقات اجتماعی ونقش‌آفرینی شخصیت‌های برجسته، علما، نخبگان و جریانات سیاسی کشور بود.

وی تصریح کرد: همه شهروندان ایرانی با آرا و افکار مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و امید و اعتمادی بزرگ در متن نظام ظهور یافت.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: به یقین مسئولیت محوری من از این پس نیز حفظ همین عشق، امید و اعتماد مردم خواهد بود.

وی افزود: مردم در این انتخابات شگفتی آفریدند، بعد از این نوبت تکلیف ما مسئولان است که پیام این تحول و تغییر را بپذیریم و در همه سطوح متعهد به احترام به آن باشیم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: حقوق و تکلیف میان مردم و حکومت در همین جا معنا پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: تفسیر چیستی و چرایی مشارکت مردم ضرورتی است که پیش روی سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مسئولان نظام ما قرار دارد و امیدوارم اندیشمندان، محققان و نهادهای علمی و مدنی دولت را در انجام این مهم یاری دهند تا مبنای جهت گیری‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های عادی کشور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: حداقل انتظار مردم در این دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها، رفع دغدغه ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است.

وی افزود: من توانمندی دولت را در تقویت پایگاه اجتماعی آن و پایبندی به عهد و پیمانی که با مردم بسته است، می‌دانم و لازمه این پایبندی، وفاداری و راستگویی در برابر مردم است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: در آئین ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان است. راستگویی سبب اصلاح امور و دروغگویی سبب تباهی کارهاست که مولایمان علی (ع) فرمود: “اصل الدین اداءالامانه و الوفاء بالعهود” و فرمود که “الصدق صلاح کل شیء و الکذب فساد فی الشر”.

وی تصریح کرد: این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان مسئولیت گذاشته‌ام که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستند. مردمی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، مردمی که می‌خواهند از فقر و فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند حرمت و کرامت بیشتری داشته باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و مردمی که می‌خواهند به آینده ای مطمئن امیدوار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: خواسته‌های این مردم به حق است، اگرچه برآوردن همه آنها به یکباره امکانپذیر نخواهد بود.

وی افزود: دولت خواهد کوشید داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از قوای دیگر و مردم استمداد جوید.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: جامعه ما به ویژه نسل جوان باید مدام ساز و کارهای گفتگو، حق دانستن و در جریان امور بودن را به کار بندد تا در نخواستن‌های عقلانی قانع و بر خواستن‌های لازم ترغیب شود.

وی تصریح کرد: استمرار امید و اعتماد مردم کلید حل مشکلات موجود کشور است، این فضا و فرصت را می‌توان با رویکردهای تعاملی و اعتدالی نگه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: کشور به عزم ملی برای دورشدن از افراط و افراط گرایی در سیاست گذاری و مدیریت و تمرکز بر حاکمیت قانون و قانون گرایی نیاز دارد.

وی افزود: گفتمان و برنامه‌ای که در انتخابات از رای اکثریت جامعه برخوردار شد نیز همین بود، اعتدال، تعامل که سخن مشترک همه جریانات سیاسی و نیروهای اجتماعی است که هم دستاوردهای انقلاب اسلامی را پاس می‌دارند و به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب حرمت می‌نهند و هم دغدغه وضع خطیر کشور و کاستی ها و تنگناهای موجود در شرایط کنونی را دارند.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است، اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست، اعتدال رویکردی خردمندانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دورشدن از ورطه افراط و تفریط است.

وی تصریح کرد: مسیر استقرار و استمرار مردم سالاری دینی از اعتدال می گذرد و تحول خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌چرخد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهار داشت: اعتدال همان تحقق مشیت الهی است که برای این امت وسط بودن را برگزیده است، چنانکه مولایمان علی (ع) فرموده است؛ مشی‌تان میانه‌روی و اعتدال و قصدتان رشد و پیشرفت باشد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: علی (ع) فرموده است؛ “مشی‌تان رشد و پیشرفت باشد”. بر اساس رویکردی که در انتخابات اتخاذ شد و بر اساس تجربه اندکی که در انقلاب به دست آورده‌ام خود را مسئول می‌دانم که در این دولت، برنامه‌ها را پیگیری کنم و به رفتار اعتدال، سخت پای‌بندم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: اصلی‌ترین جنبه کاربردی اعتدال آن است که در ساختارها تعادل باشد، باید عدم تعادل ساختاری کشور را با آسیب‌شناسی‌های علمی به درستی شناخت و ظرفیت فعلی دولت را ارتقا داد.

وی با بیان اینکه جامعه در مرحله حساسی قرار دارد و باید اقتصاد رونق بگیرد، افزود:‌جهت‌گیری دولت ایجاد اقتصاد ایران، احیا اخلاق و تعامل سازنده با جهان خواهد بود.

رئیس جمهور گفت:‌ دولت بیش و پیش از هر چیز در پی مسائل معیشتی مردم و حل آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که به موازات آن در عرصه روابط بین‌المللی گام‌های جدیدی برای ارتقای منزلت ایران بر اساس تأمین منافع ملی و رفع تحریم‌های ظالمانه کنونی بر خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: اگرچه تنگناها، موانع و مشکلات فراوان است، اما افق‌های آینده روشن و امیدبخش است؛ اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبر معظم انقلاب و ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود.

رئیس قوه مجریه افزود: جامعه ما قابلیت‌های شناخته و ناشناخته بسیاری دارد و به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد؛ بگذاریم فضا برای فرصت و خدمت برای همه ایرانیان که دل در گروِ این مرز و بوم دارند باز شود.

وی ادامه داد: بگذاریم شایستگان به ملت خدمت کنند، بگذاریم که سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، بگذاریم تا آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند، بگذاریم که اسلام با چهره رحمانی‌اش، ایران با چهره عقلانی‌اش، انقلاب با چهره انسانی‌اش و نظام با چهره عاطفی‌اش همچنان حماسه بیافرینند.

رئیس دولت یازدهم گفت: در اینجا لازم می‌دانم از خدمات دولت‌های گذشته به ویژه دولت دهم و رئیس جمهور محترم سابق تقدیر و تشکر کنم و برای همه آن‌ها آرزوی توفیق روزافزون نمایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: در پایان بار دیگر سپاسم را تقدیم مردم بزرگی می‌کنم که در این انتخابات فراتر از قله‌های تحلیل پژوهش‌گران و نظریه‌پردازان ظاهر شدند و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار گیرد لحظه‌ای از حمایت بی‌دریغ خود از میهن و نظام دریغ نخواهد کرد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: من دست‌های میلیون‌ها انسان‌های شریف را به گرمی می‌فشارم و از همه کسانی که در انتخابات به صندوق رأی “آری” گفتند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق اعتماد آنان را داشته باشم.

وی افزود: من سنگینی بار این رأی و این تنفیذ را احساس می‌کنم و تنهای تنها به خدا پناه می‌برم؛ از آن دستگیر بنده‌نواز خاضعانه و خالصانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رهاند.

رئیس جمهور بیان داشت:‌ خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان. بار الهی یاریم کن تا بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پایان گفت: سخن بسیار است و مجال اندک، چه بهتر که سخن را کوتاه کنیم، پای در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

گفتنی است، مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز (دوشنبه فروردین‌ماه) با حضور مقامات لشکری، کشوری و میهمانان خارجی در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) توسط مقام معظم رهبری برگزار شد.

لازم به ذکر است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از مراسم تنفیذ به همراه محمود احمدی‌نژاد به پاستور رفته و مسئولیت را عملا تحویل خواهد گرفت. همچنین مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان نیز فردا (یکشنبه ۱۳ مردادماه) رأس ساعت ۱۶ با حضور میهمانان داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دو =