امشب، پدیده جذاب آخرین اَبَرماه ۲۰۱۹

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند؛ امشب آخرین اَبَرماه سال ۲۰۱۹ در آسمان روی خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 یکی از موارد منحصربه فرد درباره اَبَرماه، امکان خلق تصاویری منحصربه فرد از ماه در آسمان شب است، زیرا به دلیل وضعیت خاص قرارگیری ماه و خورشید، میزان نور خورشید کم است و به همین دلیل میزان درخشندگی و روشنی ماه در آسمان به میزان فراوان خواهد بود.

به گفته کارشناسان ناسا، هرچه جهت قرارگیری ماه به طور کامل خلاف جهت خورشید باشد، در افق بالاتری مشاهده می‌شود و به این ترتیب در گسترده بیشتری از آسمان شب حرکت آن دیده می‌شود. این پدیده در تمام نیم کره شمالی و جنوبی قابل رویت است.

افزون بر علاقه‌مندان به نجوم، محققان مستقر در رصدخانه‌های زمینی، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی هم این پدیده منحصربه فرد را مشاهده می‌کنند و افزون بر مطالعه درباره آن به خلق تصاویری منحصربه فرد از این پدیده نجومی می‌پردازند. پدیده ماه کامل درماه دسامبر به نام ماه سرد Cold Moon شناخته می‌شود، زیرا در نزدیکی طولانی‌ترین شب سال روی می‌دهد.

طولانی‌ترین شب سال به نام انقلاب زمستانی winter solstice در فرهنگ ایرانی با نام شب یلدا آخرین شب آذر شناخته می‌شود. در سال دو انقلاب روی می‌دهد، انقلاب تابستانی، روز اول تیر و انقلاب زمستانی، شب ۳۰ آذر که در هر دو میزان فاصله زمین و خورشید دلیل نامگذاری است.

 

 در انقلاب تابستانی، طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب و در انقلاب زمستانی، طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز روی می‌دهد. این پدیده‌ها از نظر کشاورزان در قرن‌های پیش دارای اهمیت فراوان بوده است، زیرا طبق آن؛ به نگارش تقویم و تقسیم بندی فصل‌های کشاورزی و برداشت محصول‌های خود می‌پرداختند.

در پدیده آخرین اَبَرماه سال ۲۰۱۹ اهالی مناطق شرقی قاره آمریکا می‌توانند به مشاهده بارش‌های شهابی هم بپردازند. برخی مطالعه‌های عملی نشان می‌دهند بروز اَبَرماه می‌تواند سبب اثرگذاری برخلق و خو و روحیه افراد شود، هر چند به مطالعه‌های با پشتوانه علمی بیشتری برای اعلام اثرگذاری قطعی پدیده ماه کامل بر خلق و خوی افراد نیاز است.

ماه کامل دربرخی افراد به ویژه مبتلایان به اختلال‌های روانی سبب تشدید حمله‌های بیماری، ترس و درعده زیادی از افراد سبب برهم خوردن چرخه خواب یا مشاهده کابوس شبانه شود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + ده =