قوانین کسب‌وکار به نفع تولید نیست/ هفت سال انتظار برای دریافت یک وام!

مدیر شرکت فرآوری خرمای مبین گلشن با بیان اینکه برای همکاری در بحث رونق تولید در حد وظایف اداری نمی‌شود کار کرد، گفت: هفت سال است که به دنبال وام هستم تا مشکلات را حل کنم اما هر سال با ایرادات بنی‌اسرائیلی و تنگ‌نظری روبه‌رو می‌شوم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، پویایی چرخه تولید یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای بهبود وضعیت کنونی اقتصادی مطرح می‌شود اما متأسفانه در عرصه عمل توجه به این عرصه توسط مسؤولین کمرنگ شده و تولیدکنندگان با مسائل متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

غلامرضا درایتی یکی از تولیدکنندگانی است که با توجه به ظرفیت‌های بومی در منطقه بر آن شد تا با تأسیس شرکت فرآوری خرما وارد عرصه تولید شود.

پس از گذشت حدود دو سال از فعالیت این شرکت مشکلات اساسی مانند موانع بانکی سد راه این تولیدکننده می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای شروع کار پروانه تأسیس، پروانه بهره‌برداری، بهداشت و استاندارد را دریافت کردیم و چون با شیوه کار آشنا بودیم مشکلی برای اخذ مجوزها وجود نداشت.

۶ ماه دوندگی برای مجوز سیب سلامت

وی با بیان اینکه در آن زمان کارهای اداری شهرستان طبس مربوط به یزد بود و برای اخذ پروانه بهره‌برداری مشکلی نداشتیم، گفت: برای گرفتن سیب سلامت سختگیری‌هایی وجود داشت که حدود ۶ ماه طول کشید چراکه چندین مرتبه ایرادات را بیان می‌کردند و به همین دلیل گرفتن‌ پروانه طول کشید.

مدیر شرکت فرآوری خرمای مبین گلشن با بیان اینکه مشکل اصلی که بر سر راه ما قرار گرفت در تولید و بازار بود، عنوان داشت: محصولات تقلبی و بدون ضابطه و مارک ارزان‌تر از قیمت محصول اصلی در بازار پیدا شد در حالی که شیره خرمای خالص قیمت بیشتری داشت و به همین دلیل قدرت رقابت در بازار سخت‌تر شد.

کمبود نقدینگی کار را به تعطیلی کشاند

درایتی بیان داشت: در ابتدا با حدود ۲۰ نفر به‌صورت ثابت کار می‌کردیم و برای بسته‌بندی خرما نیز ۴۰ نفر همکاری داشتند و دو سال این‌گونه فعالیت کردیم اما درنتیجه به دلیل نبود نقدینگی کار به تعطیلی کشیده شد و شرایط بازار طوری نبود که بتوانیم کار کنیم.

وی تصریح کرد: در ابتدا علاوه بر هزینه خودمان از بانک ۱۲۰ میلیون وام دریافت کردیم و سپس با توجه به شرایط ۵۰ میلیون دیگر وام گرفتیم اما متأسفانه به دلیل اقساط که با سود بالایی بود با مشکل مواجه شدیم.

مدیر شرکت فرآوری خرمای مبین گلشن عنوان داشت: مسؤولین در خراسان‌جنوبی درک درستی از تولید ندارند و فقط وظایف اداری را انجام می‌دهند.

هفت سال انتظار برای دریافت یک وام!

درایتی با بیان اینکه برای همکاری در بحث رونق تولید در حد وظایف اداری نمی‌شود کار کرد، گفت: هفت سال است که به دنبال وام هستم تا مشکلات را حل کنم اما هر سال با ایرادات بنی‌اسرائیلی و تنگ‌نظری روبه‌رو می‌شوم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با دو کارگر در حد کم تولید را داریم تا چرخه تولید بچرخد اما عملاً از ظرفیت واحد استفاده نمی‌شود و کار خوابیده است در حالی که این واحد ظرفیت تولید سالانه یک میلیارد تومان به بالا را دارد.

مدیر شرکت فرآوری خرمای مبین گلشن ادامه داد: سرکه خرما در اروپا مشتری خود را دارد اما این ‌ شرکت مشکل نقدینگی دارد و به دنبال آن است و البته نقدینگی ارزان نه نقدینگی ۱۸ درصد.

سودهای بانکی جرأت تولیدکننده را می‌گیرد

درایتی عنوان داشت: با سودهای کلان بانک‌ها کسی جرأت نمی‌کند در این شرایط وارد عرصه شود و قبلاً شاید با ۲۰۰ میلیون تومان برای واحدهای مثل این واحد می‌شد کاری کرد ولی الان هزینه یک میلیاردی هم جواب نمی‌دهد.

وی افزود: به جهاد کشاورزی، استانداری و بانک‌ها مراجعه داشتیم اما کار در حد اداری است و در حد شناخت مسئله مطرح نمی‌شود.

مدیر شرکت فرآوری خرمای مبین گلشن بیان داشت: در سیستم قواعد و قوانین و ضوابطی وجود دارد که بر مبنای تولید نیست و متأسفانه قواعد کسب‌وکار تاکنون به نفع تولید نبوده است.

درایتی با اشاره به اینکه مباحث مثبتی برای تولید مطرح می‌شود و تنها امید داریم که شرایط بهتر شود، گفت: متأسفانه بانک‌ها نگاه به وضعیت ندارد و تنها به سود خود نگاه می‌کنند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =