از مرگ نظامیان ترکیه متاسفیم، اما حق با سوریه است

نماینده روسیه در سازمان ملل با ابراز تاسف از کشته شدن نظامیان ترکیه ای در ادلب، تصریح کرد که این حق طبیعی ارتش سوریه است که با تروریست ها و دشمنانش در خاک خود مبارزه کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در نشست امروز شورای امنیت که برای بررسی اوضاع ادلب سوریه تشکیل شده بود، تصریح کرد که ارتش سوریه به طور کامل حق پاسخ به حملات تروریستی در خاک خود را دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، «واسیلی نبنزیا» در جلسه شورای امنیت در مورد اوضاع استان ادلب سوریه با یادآوری نقض ادامه‌دار آتش‌بس در منطقه ادلب خاطرنشان کرد: ارتش سوریه به طور حتم حق این را دارد که به تروریست‌ها پاسخ دهد و اقدامات آن‌ها را سرکوب کند.

این دیپلمات روس همچنین در این جلسه، توجه حضار را به تلاش‌ها برای توجیه اقدامات تروریست‌ها در ارتباط با اوضاع ادلب جلب کرد و گفت: متاسفانه این مسئله به سطح مقام‌ها از جمله نمایندگان آمریکا رسیده است.

نبنزیا در ادامه تاکید کرد، روسیه قاطعانه معتقد است که «مکانیزم عدم تقابل و تنش» به جلوگیری از تلفات در میان نیرو‌های ترکیه و سوری در استان ادلب کمک می‌کند.
وی افزود: ما همچنان که نسبت به مرگ نیرو‌های نظامی ترکیه متاسفیم نسبت به مرگ سربازان سوری نیز متاسفم هستیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که اجرای توافق‌نامه‌ها از جمله اجرای «مکانیزم عدم تقابل و تنش» به جلوگیری از وقوع تراژدی‌ها در آینده کمک خواهد کرد.

 

این اظهارات مقام روس، پاسخ به سخنان امروز مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکاست که حمله به کاروان نظامی ترکیه در ادلب را محکوم کرده و از سوریه و متحدانش خواسته است به حملاتشان در این استان سوریه ای خاتمه دهند.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این سرزمین و درگیری آن با نیرو‌های ارتش سوریه و نیز گلوله‌باران مناطق پیرامون ادلب از سوی گروه‌های تروریستی، بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

پنجشنبه ۸ اسفند، کاروان نیرو‌های نظامی ترکیه در منطقه جبل الزاویه واقع در حومه ادلب هدف حمله هوایی قرار گرفت که دستکم ۳۴ نظامی ترکیه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مقصر اصلی این اتفاق را ترکیه دانست و گفت: ارتش ترکیه بر خلاف توافق ها، برنامه جابجایی این دسته از نیروهایش را به روسیه اطلاع نداده بود و جنگنده های روسیه نیز آنها را کاروان نظامی تروریست ها قلمداد کردند.

 

پس از این حمله، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام حمایت از ترکیه، حمله به نیرو‌های این کشور در سوریه را محکوم کرد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد واشنگتن درخصوص حمله روز پنجشنبه به نیرو‌های ترکیه‌ای در استان ادلب سوریه، در کنار متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایستاده است.

پمپئو تاکید کرد که آمریکا این حمله را “به شدیدترین لحن محکوم می‌کند” و از سوریه، روسیه، ایران و حزب‌الله می‌خواهد که به حملات خود در ادلب پایان دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که اقدامات دولت سوریه، روسیه، ایران و حزب‌الله به صورت مستقیم مانع تثبیت هرگونه آتش‌بس در شمال سوریه است.

وی گفت که واشنگتن در حال گفتگو با ترکیه و به دنبال گزینه‌هایی برای حمایت از آنکارا در مقابل این حملات است.

پیشتر نیز یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن قصد دارد برای حمایت از ترکیه در مقابله با دولت سوریه در استان ادلب، به صورت فوری کمک اطلاعاتی و تجهیزاتی در اختیار آنکار بگذارد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =