جوان طبسی ناجی عقاب طلایی شد

عقاب، پرنده بزرگ زرد و قهوه‌ای با پرهای سفید و سرگنده برنزی، منقار برگشته وچنگال‌های قدرتمند، طول بال‌هاش حدود ۲.۲۰ متر وزن حدود ۸ کیلو توسط جوان طبسی نجات و به آغوش طبیعت برگردانده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)، آقای رمضان غلامی درگفتگو با خبرنگار طبس نیوز جریان نجات عقاب را اینگونه تعریف کرد: ساعت ۴ بعداز ظهر پنجشنبه به اتفاق خانواده جهت انجام امور کشاورزی و دید و بازدید به روستای دهشور می‌رفتیم، هوا کم کم تاریک می‌شد نزدیکی‌های آبادی بغل جاده پرنده بزرگی افتان وخیزان توجهمان را جلب کرد.

باجناقم سید غلامحسین از ماشین پیاده شد و دنبالش دوید پرنده بزرگ زرد و قهوه‌ای با پرهای سفید و سرگنده برنزی، منقار برگشته وچنگاله‌ای قدرتمند، طول بال‌هاش حدود ۲.۲۰ متر وزن حدود ۸ کیلو درازی بدنش نزدیک هفتاد سانت؛ گذاشتیمش داخل ماشین و به منزل منتقلش کردیم.

عقاب می‌لرزید و تقلا می‌کرد کمی می‌ترسیدیم وقتی به دِه رسیدم بچه‌ها و اهالی جمع شده بودند هرکس چیزی می‌گفت بعضی‌ها خریدار بودند و پیشنهادات خوبی می‌دادند تا چند صد هزار تومن برای تهرانی‌ها و دکتر مهندسا.

بعضها می‌گفتند عقاب بدشانسی می‌یاره و از این جور افاضات… من یک بلوز ورزشی و حوله داشتم به دورش پیچیدم تا گرم بشه و اونو داخل یک کارتن تلویزیون خواباندم.

به دوست و همکارم مهندس عظیمی زاده(کارشناس محیط زیست شرکت زغالسنگ) که با رئیس محترم محیط زیست ارتباط داشتند زنگ زدم و خبر دادم تا کسب تکلیف کنم مهندس بعد از یک ساعت تماس گرفت و گفت با توجه به اینکه فردا جمعه است و کسی در اداره نیست تا روز شنبه نگهش دارید و بیارید به محیط زیست تحولش بدید.

مانده بودم چکار کنم حیوونکی مریض بود نه آب می‌خورد نه غذا (چند تکه گوشت و مرغ تازه کنارش گذاشته بودم) داخل کارتن کز کرده بود ترسیدم دوام نیاره خلاصه تا صبح با پسرم ابوالفضل شیفتی کنارش نشستیم و مواظبش بودیم به امید خدا وقتی آفتاب زد از اتاق آوردمش بیرون تا گرم بشه .

وقتی به آسمان نگاه کردم یکی دیگه عین همین دور چهار دیوار خونه‌ام که وسط صحرا واقع شده چرخ میزنه. خدایا این دیگه چی میخواد ،فهمیدم جفتشه و اونم برای همسرش بی تابی می‌کنه خلاصه چند تا عکس ازش گرفتم که پیوست می کنم وبه امید خدا باز هم کنار آفتاب گذاشتمش ورفتم سر کشاورزی ،بعد از یک ساعت اومدم سرکشی، دیدم خوشبختانه همه تکه گوشت‌ها رو خورده و تقریبا سرحال شده چشماش خیلی برق می‌زد و وحشتزده به من نگاه می‌کرد .

امیدوار شدم حدود ظهر بود که بازهم جفت عقاب تو هوا پیداش شد با خودم گفتم طفلکی عقاب طلایی معذب است و از طرفی جفتش هم بیقراره یه امتحانی بکنم ببینم می‌تونه پرواز کنه یا نه.

از داخل کارتن بیرونش آوردم و توی زمین کشاورزی‌ام به هوا انداختمش که با تعجب دیدم سریع بال‌های بزرگش که مثل بال هواپیما بودند از هم باز شد وشروع به پرواز کرد خوشحال شدم پرید و پرید و خودش رو به جفتش رسوند تا جایی که چشم کار می کرد نگاش کردم اشک شوق می‌ریختم.

تقریبا دو ساعت بعد حدود ۱۳ عصر هردو تا عقاب آزاد و زیبا داشند دور حیاط ما پرمی‌زدند گویا برای تشکر آمده بودند بعد از چند دور چرخیدن رفتند و رفتند و در آسمون زیبا و بیکران محو شدند دوست عزیزم مهندس عظیمی‌زاده با پدر خانم گرامی شون وقتی دیده بودند موبایلمو جواب نمی‌دم (گوشی من بد موقع شارژ برقی تموم کرده بود و برای شارژ برده بودم داخل روستا خونه داییم) زحمت ۳۰ کیلومتر راه رو به خودشون دادند و از طبس برای دیدن عقاب آمدند با خبرنگار محترم طبس آقای الاهی هم هماهنگ کرده بودند که زمان تحویل عقاب به محیط زیست، گزارش تهیه کنند ولی من شرمنده شون شدم چون تقریبا نیم ساعت دیر رسیدند و عقابی ندیدند و حتی نتونستم از بعضی صحنه‌های زیبای قضیه عکس و فیلم بگیرم و نشونشون بدم ضمن پوزش کلیه جریان رو نوشتم وفرستادم .

رمضان غلامی کارشناس استخراج معدن شاغل در شرکت زغالسنگ پروده دوستدار محیط زیست
————————————
یادداشت سردبیر: ضمن تشکر از جناب اقای غلامی ،به اطلاع می‌رساند پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز) اولین سایت مجوز‌دار خبری شهرستان طبس؛ آماده دریافت دست‌نوشته‌های همشهریان طبسی می‌باشد تا با مضمون خبر و اطلاع‌رسانی این دست‌نوشته‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی طبس منتشر کند.

13 دیدگاه دربارهٔ «جوان طبسی ناجی عقاب طلایی شد;

  1. آقای غلامی درود بر شما کار خداپسندانه یعنی این جای آن دارد که سازمان حفاظت محیط زیست از ایشان تقدیر نماید……..

  2. احسنت بر دوستداران وحافظان محیط زیست
    عقاب یکی از بزرگ ترین و نیرومندترین پرندگان جهان است. عقابها منظری مغرور و ترسناک و قدرت شکارگری بسیار دارند. برخی از عقابها حین پرواز شکار خود را صید می کنند. عقاب طلائی را گاه سلطان پرندگان گفته اند. عقابها سخت از خطر، مخصوصاً انسان ،گریزان هستند وبندرت به آدمی حمله می کنند. عقاب توانائی بلند کردن یک آدم کوچک اندام را دارد.عقاب نه تنها دشمن انسان نیست بلکه با روشهای درست تربیتی یک دوست وفادار نیز می تواند باشد

  3. عقاب طلایی
    این جانور در ایران در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد. ماده از نر بزرگ تر است و جز این تفاوتی ندارند. در ۴ تا ۵ سالگی بالغ می شود. عقاب طلایی نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است. قهوه ای تیره است و از دور به سیاهی می زند. ساق یا چکمه ای و از هر دو طرف پوشیده از پر است. در هنگام پرواز بالها کمتر به بالا خم شده و تقریبا مسطح است. مناطق صخره ای، چشم اندازهای فراخ را به زمینهای هموار و مناطق جنگلی ترجیح می دهد. عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می شود و تک همسر است و احتمالا تا پایان عمر پیوند جفتها برقرار می ماند.

    این جانور برای شکار استراتژیهای گوناگونی دارد. هرکدام قلمرویی به وسعت ۹۰ کیلومتر دارند و می توانند طعمه ای به وزن ۶/۳ کیلوگرم را طی پرواز حمل کنند. سرعت متوسط عقاب طلایی ۵۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است که می تواند در زمان شیرجه آن را به ۳۲۰ برساند. این حیوان به طور متوسط روزانه ۳۰۰ گرم گوشت می خورد که عمدتا از پستانداران تغذیه می کند و پرندگان انتخاب دوم آن است. چند لانه دارند که به طور چرخشی از آن استفاده می کنند و در شرایط لانه می توانند ۳ متر قطر و ۴ متر ارتفاع داشته باشند. معمولا ۲ تخم می گذارند و تا ۴۵ روز روی آنها می خوابند.

    انواع عقاب جزء گونه‌های جانوری حمایت شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌ آید و زنده‌گیری و نگهداری آن ممنوع است و متخلفان از این قانون به پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (۱۲ میلیون ریال) جزای نقدی، جریمه خواهند شد.

    عقاب طلایی در اساطیر

    ابوریحان بیرونی می‌نویسد که عقاب بال گشوده را که پرچم ایرانیان بود بر سر نیزه بلندی در پیشاپیش سپاهیان می‌گرفتند. گزنفون تاریخ نویس یونانی می گوید: «پرچم ایرانیان عقابی بود از زر ناب که بر سر نیزه می‌افراشتند.» و در پیوند با به فال نیک گرفتن آن و اینکه نمادی از بهروزی و پیروزی بوده است، داستانی درباره‌ کوروش بزرگ نوشته است که هنگامی که وی با سپاهیان خود به جنگ آشور می‌رفت پدرش او را تا مرز کشور پارس همراهی کرد و در آنجا عقابی دید که پیشاپیش آنان در پرواز است. پدر کوروش آن را به فال نیک گرفت و با خود گفت که پسرش در این جنگ پیروز خواهد شد.

    بر روی یک قطعه کاشی که در کاوشهای باستان شناسی در تخت جمشید یافت شده، نقش شاهینی با بالهای گشاده دیده می‌شود که در چنگال خود گویی را گرفته و گوی دیگری نیز بر سر دارد. به گمان پژوهشگران این عقاب بال گشوده نمادی از خداوند است که بر روی پرچم هخامنشیان نیز نقش می‌شده است. زیرا بیشتر تاریخ نویسان گذشته یادآوری کرده‌اند که بر پرچم ایران عقابی نقش بسته بوده است که آن را پیشاپیش سپاه می گرفتند، و این خود نمادی از پیروزی بوده است.

  4. باید ازاین جوان طبسی که مایه مباهات روستای دهشور است در نماز جمعه این هفته تقدیر تا الگوی برای دیگران در سایر روستاها شود.

  5. وای خدای من. چه رمانتیک. آخرش خیلی هندی بود.
    این فیلم بود یا خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 6 =