قانون به شکلی که تصویب شده اجرا شود

قانون به شکلی که تصویب شده اجرا شود

تابناک: هر سال با فرا رسیدن چنین ایامی اوقات فراغت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل کشور یاد می‌شود. دلیل این امر نیز این است که جمعیتی در حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور به‌طور مستقیم با این مسئله مواجه هستند. خیل عظیم جمعیت دانش‌آموز و دانشجوی کشور فرصتی در حدود سه ماه را پیش رو دارند که هم مسئولان اجرایی کشور و هم خانواده‌ها باید برای آن برنامه‌ریزی کنند. این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز بارها در فرمایشات خود توجه به مسئله کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید قرار داده‌اند. اما از دیگر موارد مهمی که از ابتدای جاری خبری شد، مسئله مربوط به گران شدن بهای نان بود. نان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجناس معیشتی و مورد نیاز مردم همیشه یکی از کالاهای اساسی بازار بوده است. به گفته برخی نمایندگان مردم در خانه ملت، افزایش قیمت نان مطابق با قانون هدفمندی یارانه‌ها نبوده است. در هر صورت مهم این است که الان بهای نان افزایش داشته و مردم نیز نان را با بهای بیشتری نسبت به هفته ماه گذشته خریداری می‌کنند. در ارتباط با موارد یاد شده گفت‌وگویی داشتیم با محمد علی عبدالله زاده، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان که شما را به مطالعه آن فرامی خوانیم .

س: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت نان باید حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یافت که این موضوع هم قبلا اتفاق افتاده بود. اما الان شاهد افزایش دوباره قیمت نان هستیم. آیا این موضوع قانونی است؟

ما فکر می‌کنیم که چون قانون هدفمندی یارانه‌ها یک قانون مادر و مهم بوده و قرار است یک تحول جدی در کشور ایجاد کند و قانونگذار نیز همه ابعاد آن را در نظر گرفته باید به‌صورت تمام و کمال اجرا شود. اگر قرار باشد در هر دوره‌ای بخشی از آن اجرایی شده و بخش دیگر آن به فراموشی سپرده شود، یا این‌که فراتر از مجوزهای قانونی کاری صورت بگیرد به‌طور قطع و یقین آینده قانون را با خطر مواجه می‌کند. همچنین بنا بر این بوده که ۳۰ درصد از درآمدهای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به بخش تولید اختصاص دهند. این مسئله بسیار مهم است که اجرایی نشده و الان می‌بینیم بخش‌های کشاورزی و صنعتی آسیب جدی دیده‌اند. بنابراین بهتر است قانون به همان شکل که تصویب شده اجرایی شود. از نظر من هر گونه دخل و تصرفی در اجرای قانون، آن‌را آسیب‌پذیر می‌کند.

س:چنین اقداماتی چه تاثیری در معیشت و زندگی مردم دارد؟

عرض کردم. چون این قانون یک مسئله کلی است، اشتباه در اجرای هر بخش از آن به همه بخش‌ها آسیب وارد می‌کند که مردم هم بخشی از این موضوع هستند. درست است که از ابتدا هم همه نسبت به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید داشتند، اما مهم‌تر از همه چیز مسئله این است که قانون به درستی اجرایی شود.

س:با توجه به تورم موجود در جامعه و آمار بالای بیکاری چطور می‌توان تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی را تقویت کرد؟

بنا به فرموده مقام معظم رهبری درباره تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، نیاز به این داریم که به‌صورت عملیاتی به این حوزه توجه کرده و آن‌را اجرایی کنیم. یعنی باید به‌صورت جدی به سرمایه ایرانی توجه کرده و از کارهایی که موجب می‌شود تا سرمایه ایرانی به سمت دلالی حرکت کند جلوگیری کنیم و تلاش کنیم تا این سرمایه در زمینه تولید ملی به کار گرفته شود.

س: در امر قانونگذاری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف نمایندگان مردم در مجلس، چطور می‌توان قوانینی متناسب با شرایط روز جامعه تصویب کرد؟

مجلس دو وظیفه بسیار مهم دارد که الان همه نسبت به آن آشنا هستند. اما برخی مواقع می‌بینیم قوانینی وضع می‌شوند که در واقع هیچ کارایی ندارند. این موضوع در حدی است که گاهی فکر می‌کنیم نبود قانون بهتر از قانونگذاری در حجم انبوه است که کسی به آن توجه نکند. تصویب قانون انبوه کمکی نمی‌کند. به‌نظر من باید قانون را خیلی با حوصله و دقیق تصویب کرد تا به حل مشکلات مردم کمک کند. قوانین مقطعی نمی‌تواند کمک خوبی باشند. یعنی قانون باید بتواند در مقاطع گوناگون پاسخگوی نیازهای مردم باشد. این مورد مهمی است که باید با وسواس قوانین را تصویب کرد.

مورد دیگر از وظایف نمایندگان مجلس همان نظارت بر اجرای قانون است که به‌نظر من در دوره‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است. البته خوشبختانه در مجلس هشتم نیز ابعاد نظارتی مجلس بهتر و بیشتر از دوره‌های قبل رعایت شده است.

س: با توجه به نزدیک شدن به ایام تعطیلات تابستانی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فرهنگ کتابخوانی، از نظر شما برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان چه کارهایی باید انجام داد؟

اوقات فراغت مسئله مهمی است که در تمام دنیا برای گذران آن برنامه‌ریزی می‌کنند. مقوله کتاب و کتابخوانی نیز در چند سال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است. این مسئله در شهرهای کوچک و دوردست نیز بسیار دیده می‌شود چراکه از فقر کتاب رنج می‌برند درصورتی که افراد کتابخوان بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =