پاسخ‌ها قانع کننده نبود/ حباب یا غیر حباب فرقی نمی‌کند، مشکلات ارز یک واقعیت است!

طبس نیوزطبس نیوز به نقل از پایگاه خبری فردا: روز گذشته جلسه کمیسیون برنامه و بودجه به منظور گفتگو و طرح سؤال از نمایندگان رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه که عوض حیدرپور به نمایندگی از سؤال کنندگان، پرسش‌‌ها و ابهامات را مطرح می‌نمود، محمود بهمنی رئیس‌ بانک مرکزی، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به منظور پاسخ به سؤالات در جلسه کمیسیون حضور یافته بودند.

در همین رابطه، محمدعلی عبدالله زاده ـ نماینده طبس و فردوس ـ از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با «فردا» در رابطه با باقی ماندن ابهامات سؤال کنندگان پس از جلسه، اظهار کرد: «البته من نمی‌توانم به طور رسمی این مطلب را اعلام کنم چون ممکن است برای برخی قانع‌کننده بوده باشد و امضایشان را پس بگیرند اما به گمانم فضای کلی جلسه اقناع نشد و در مجموع به جز برخی ابهامات اندکی که برایم حل شد، در مجموع پاسخ‌ها قانع کننده نبود.»

او همچنین در رابطه با نوسانات ارزی عنوان نمود: «ارز یک کالا نیست که قیمت آن اگر بالا برود بگوییم فقط قیمت یک کالا بالا رفته است، درحالی که ارز تأثیرگذاری مستقیم در همه شئونات کشور به خصوص تولید دارد. اینکه بگوییم این مسائل واقعی نیست و حبابی است و غیره، بهبودی ایجاد نمی‌کند چراکه به هرحال این مسأله واقعیت دارد و رخ داده است. اگرچه ممکن است قیمت حقیقی ارز این نباشد اما به هرحال یک سلسله عوامل حبابی یا غیر حبابی قیمت را به اینجا رسانده است و در این شرایط این یک واقعیت است که ارز را شما به این قیمت از صرافی می‌خرید.»

دکتر عبدالله زاده با برشمردن آسیب‌های نوسانات ارزی بر مقوله تولید، ادامه داد: «این مسأله بر روی تولید، تأثیرات زیادی گذاشته است. بدین مفهوم که وقتی تولید کننده ما نمی‌داند که مواد اولیه‌اش را به چه قیمتی باید بخرد و محصولش را به چه قیمتی باید بفروشد، یعنی دچار یک ابهام شده است و به نظر من این ابهام از همه چیز بدتر است. این ابهام باعث رکود و تعطیلی می‌شود.»

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به اینکه «چه راهکاری برای برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد وجود دارد؟» تصریح کرد: «باید در کشور نرخ ارز ثابت شود و در همه جا یکسان‌سازی گردد. ممکن است قیمت صبح با بعدازظهر تفاوت داشته باشد اما بازهم فقط یک نرخ وجود خواهد داشت و این کار موجب شفافیت فضا می‌شود و ابهاماتی که در بحث تولید کننده اشاره شد، از بین می‌رود. وگرنه در این شرایط تولیدکننده هم رغبتی به تولید نخواهد داشت.»

وی در پایان افزود: «به هرحال نظرات با هم متفاوت است. به نظر من هرچقدر هم که نظارت کنیم اما با وجود نوسان و اختلاف قیمت در شرایط و بازار فعلی، باز هم باعث نوعی فساد خواهد شد. بنابراین تک نرخی شدن این چالش را حل خواهد نمود.»

:: :: ::

در همین رابطه، نماینده سؤال‌کنندگان ـ عوض حیدرپور ـ در رابطه با جلسه روز گذشته به مهر می‌گوید: «وزیر اقتصاد و دارایی پاسخ هایی به سئوال کنندگان از رئیس جمهور داد که واقعا از سر بی اطلاعی بود و ما متوجه شدیم ایشان خیلی توجیه نبود که در بحث ارزی کشور چه اتفاقی در حال وقوع است. همچنین محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز به عنوان مسئول ارزی کشور پاسخگوی اصلی سئوالات نمایندگان بود چرا که وی به نمایندگی از رئیس جمهور که رئیس مجمع بانک مرکزی است در این نشست حضور یافته بود اما پاسخ هایی که ایشان به نمایندگان دادند بر ابهامات افزود.»

حیدرپور با اشاره به توضیحات بهمنی می‌افزاید: «در بخشی از این نشست از بهمنی به عنوان رئیس بانک مرکزی سئوال کردم از جنابعالی تقاضا داریم پیش بینی دقیقی از آینده بازار ارز داشته باشید که بهمنی در پاسخ گفت پیش بینی ندارم که نمایندگان هم اظهار تاسف کردند. نمایندگان اعلام کردند وای بر ما که شما رئیس کل بانک مرکزی هستید که نمی توانید پیش بینی کنید قیمت ارز در آینده چه می شود؟ برداشت ما این است که آقای بهمنی نه تخصص و دانش این امر را دارد که بتواند تحلیل موثری از آینده بازار ارائه کند.»

نماینده سئوال کنندگان از رئیس جمهور درپایان نسبت به باقی‌ماندن سؤال از رئیس جمهور تصریح می‌کند: «برداشت بنده این است پاسخ نمایندگان دولت بی ربط به سئوالات بود و نتوانست ابهامات و سئوالاتی که توسط نمایندگان مطرح شده بود پاسخ دهد. پیش بینی من این است نمایندگان به کمتر از اینکه رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حضور یابد رضایت نخواهند داد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =